Full version: Varmkompost
ina76
Har en varmkompost som jag inte fått igång ordentligt. Dvs inte alls och nu luktar det äckel ur den.

Läste ett inlägg nedan där det stod att jag skulle blanda i sågspån för att få igång det hela...

Nu har jag inte tillgång till sågspån så jag undrar om ni kan ge mig lite fler råd ocm vad jag kan blanda i istället. Kan man kanske hälla i täckbark istället?

Jag vill få igång den nuuuuu!
KURT
Man blandar i torrt kolrikt material för att balansera hushållskomposten som är våt och innehåller mycket kväve. Är det alltför fuktigt så behöver man blanda i det torra (alltså inte för att starta komposteringen!). Istället för spån kan man använda bark, halm, löv eller t o m tidningspapper, bara det är torrt och kolrikt.
frank.hall
Jag använder äggkartonger , tidningspapper(ofärgat) , hushållspapper som torkat (även det ofärgat) och rent torv .
Funkar finemang!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon