freezeman
29-01-2003, 00:46
Hej!
Kan man odla mossa som gräsmatta på en nordlig balkong i Örebro-trakten?
Och vad kan man ha för sorts buske kombinerat med övriga växter på en balkong såhär? Min balkong är stor och rymlig, men dock ganska lite ljus.
//Freezeman

Härlig idé med mossa på balkongen! Men slittålig att gå på är den ju inte, så även om jag verkligen gillar visionen av ett mossbeklätt balkonggolv så får jag inte ihop det praktiskt.
Men du kan ha mossa i breda, låga krukor som du inte kliver i! Och lägga ut en och annan sten som du penslar med Hanneles recept (äggvita + filmjölk) så att de sporer du har i krukmossan sprider sig på stenarna.
Här finns beskrivning av skuggtåliga växter. Andra här har säkert fler förslag också!
Lite tråkigt förslag kanske, men man skulle ju faktiskt kunna så gräs! Det finns ju också många sorter, skall det vara som prydnad så skulle man ju kunna ha någon form av prydnadsgräs.
Hannele
29-01-2003, 07:22
Ogräs heter ängsblommor i min värld!
Mossa blir OK, om det är skuggigt och fuktigt - vill man ha det så på sin balkong?
Prata med värden.
Vad är det för fel på plastgräsmatta??
Det verkar stökigt att odla saker sådär på golvet.
Om tanken är att du vill ha en grön balkong så är det nog enklare (och snyggare) att satsa på fuskgräs och istället klä _väggarna_ med någon snabb klättrare, t.ex. japansk humle. Humle trivs ju även i skugga.
Gunvor Nilsson
29-01-2003, 18:52
CITAT (KURT @ 29-01-2003, 06:43)
Lite tråkigt förslag kanske, men man skulle ju faktiskt kunna så gräs!
Hallå där! Skulle du vilja vara den granne som bor nedanför gräsbevuxen balkong? Sitta under paraply när gräsmattan vattnas ovanför.

Eller menar du att så gräs i låga krukor?
(jag har ingen balkong - tol)
Ja, det skulle vara en kul syn. Balkongodlarna och deras hierarki och strider. Den med balkong överst har givetvis ett överläge, men mest över sina närmaste grannar under. Han med balkongen i mitten kan påverka de lägre balkongerna bättre. Den med balkong längst ned kan odla 'sprätt iväg' och lianhöga klätterväxter, men det är också den makt han har,
Och vad gör dessa när de krigar? Jo, de odlar, rensar och vattnar. Allt ogräs och överflödigt vatten rinner ned på nästa och nästnästa balkong. På hösten rinner fröna med. Man kan aldrig veta vad som kommer upp på ens balkong, om man inte tittar på vad grannen ovanför har. Och den som odlar kaktus måste bo överst, för annars får de alldeles för mycket vatten.
Så har vi mossodlaren på våning fem. Gräsmattekungen på balkongen under fick kalka så mycket för att bli kvitt mossan att det såg ut som om snön aldrig smälte bort.
Men värst var det nog när den nyinflyttade på elfte våningen flyttade in och tog bort hela tidigare beväxtningen med RoundUp. Agda på tionde fick hela sin dahliaodling förstörd, och Astor på nionde fick starta om alla sina trädympningar... Men nu har de visst börjat odla där igen.
...... och så har vi ju växthataren på våning fem som skall skaka sina mattor
minst tre gånger i veckan så att stackars Albin på fjärde får sina krukrosor nerskräpade hela tiden.....

Jag tror att det skulle vara mysigt att gå ut på sin balkong med mossodling.... mjukt och svalt om tårna!!!
Jaa du Cilla... Efter att ha skrattat färdigt åt ditt inlägg kan jag inte uttrycka mej på annat sätt än:
roflmao !!!
Hannele
09-02-2003, 11:57
Vackra stenar då, lite strandstuk?? Och vatten i nåt kar?
Gröna Rum visare väldigt strandlik balkon förra året.
Hannele
09-02-2003, 12:00
Han som odlade bin på balkongen då??
Femte våning... han fick sluta efter en säsong.
TÄNK OM MAN LÄGGER STEN PÅ HELA BALKONGGOLVET JAG BARA UNDRAR HUR TUNGT DET BLIR O OM DET KOMMER ATT HÅLLA
FAST DET SKULLE BLI SNYGGT
JAG ÄLSKAR STENAR
HMHM JAG BOR JU LÄNGST NER
HMHM
SKULLE KUNNA BLI JÄTTESNYGGT
HM IDEER E BRA ATT FÅ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.