Full version: Gips?!
tullmejs
Vilka jordar / växter kan tänkas vinna / förlora på gipsinblandning? Hur pass mycket kan man blanda in, osv? Erfarenheter (helst) eller teoretiska resonemang välkomnas!
Gossen Ruda
Jag fruktar att det bara finns förlorare. Gipsskivor är ofta armerade med fina glasfibrer som nog inte är så trevliga att få i jorden. Bryt av en skiva och studera brottet noggrannt för att se om det sticker ut små fibrer. För övrigt går väl gips bara att använda till utfyllnad. Om mina kunskaper stämmer så är gips svårlösligt i exempelvis vatten.
tullmejs
Huvva, glasfiber är ett tråkigt material. Jag är rätt säker på att mina saknar sådana, ska kolla noga.

Tyvärr(?) har jag ingen kalkbrist, annars hade det nog kunnat bli en förbättring därvidlag. Nåja, det blir nog bra.
Gossen Ruda
Gips är nog inget höjdarmaterial. Hoppas jag kommer ihåg rätt nu men jag tror att något företag i Landskrona får en massa gips över i någon process. Det lär ligga en stor ö i Öresund av bara gips. Utefter motorvägen dök det upp en stor vit kulle för många år sen. Den täcktes sedan med jord och är nu grön och fin. Skulle det gått att sälja gipsen hade man nog gjort det. Däremot tror jag inte den är skadlig på något sätt.
gammelnalle
Gips, mineralet kalciumsulfat CaSO4· 2 H2O, viktig industriråvara mm.

knappast farligt va???

glasfiber har jag aldrig sett i gipsskivor, däremot brukar man spackla skarvarna mellan gipsskivorna på väggar.

Detta hiitade jag på :
http://www.byggfynd.com/gipsskivor/gipsskivor.htm

Det finns många anledningar till att välja gips när du ska renovera eller bygga nytt, t ex gips brinner inte, god ljudisolering, gips är ett miljövänligt naturmaterial, gipsskivor är enkla att bearbeta mm.

Tänk dock på att det är "försäljarens argument,,,"
tullmejs
Nej, kemiskt är jag inte orolig för otrevliga verkningar, såvida jag inte ger gips till rhododendron då, om jag hade nån. Jag tänkte alltså mer på strukturen, men det blir väl ändå småportioner så effekten lär väl bli runt noll kan jag tro.

Jag har lite ute i regnet nu, får se i vilken mån det behagar vittra.
gammelnalle
CITAT (tullmejs @ 16-06-2004, 02:41)
Nej, kemiskt är jag inte orolig för otrevliga verkningar, såvida jag inte ger gips till rhododendron då, om jag hade nån. Jag tänkte alltså mer på strukturen, men det blir väl ändå småportioner så effekten lär väl bli runt noll kan jag tro.

Jag har lite ute i regnet nu, får se i vilken mån det behagar vittra.

Man har ju gips till "brutna armar och ben"
Kanske ett gipsfundament till dina blommor..... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon