tullmejs
Jag funderar lite smått på (små) träd i (stora) krukor, exempelvis på platsen-gjutna betongpjäser omkring halvmetern i fyrkant. Ett, två eller tre styck.

Det blir alltså inte aktuellt att flytta runt och absolut inte in under vintern.

Läget är vid NV vägg, halvskyddat läge skulle jag säga, zon 1.

Förslag! Gärna lite udda, men inget som behöver extrema omsorger :-)
hulsan
Jag läste om japansk lönn som man donar lite med - som bonsai.
Kanske är ett tips?
Det verkade inte så avancerat med japansk lönn. Tänkte själv kolla lite mer om det och prova på, men har inte kommit nån vart med det ännu.

Berätta gärna vad det blir för din del senare!
Lavendela
Säger bara en sak: FIKON!

Fint och gott och vackert och lättskött!
Fast mina bor på en inglasad balkong så jag vet int ehur de tål riktigt vinterkyla... Det finns visst sorter som klarar vintern riktigt bra men kolla det.

Tycker de är sååå vackra!

Lycka till!
tullmejs
hulsan - det faller nog ändå under "för krångligt" :-) fast jag kollar upp det tror jag...

Lavendela - ska definitivt kolla fikon! Såg av en händelse lite om dem när jag kollade palmer (sådana blir det iaf inte).

Sen är frågan om jag orkar bygga krukor ens.

Placeringen blir sådan att man kanske skulle kunna ordna någon slags "rullgardin" till vinterskydd, utan att det bleve alltför besvärligt. Nåja, jag ska genast kolla in fikon.
tullmejs
Jag börjar fundera på rosenmandel istället...
kristerh
Varför inte en uppstammad rododendron biggrin.gif jäkligt snyggt, behöver inte speciellt mycket skötsel. fast de är dyra att köpa
wink.gif krister
Mia, zon 3
Min bekant har flera "vanliga" träd i stora krukor - lönn, hästkastanj, ek, bok, tall, rönn osv. Billigt att prova!
tullmejs
Rhododendron vill ha det så blött... men det vore säkert snyggt.

Vanliga trän är tilltalande på sätt och vis.

I själva verket blir nog lösningen att jag tills vidare lägger projektet på hyllan för att sedan, eventuellt, en dag impulsbestäma mig :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon