Elisabet
Har en stackars planta kvar som jag inte velat göra mig av med men får väl skippa den också eftersom den är så giftig.

Bor i Floby (2 mil utanför falköping)

Ann
Mia, zon 3
Oj, men inte behöver du göra dig av med den om du tycker om den? Det finns annat som är minst lika giftigt, både i och utanför trädgården.....
Men känns det tryggare för dig så är det kanske bäst ändå.
Evin
den ser ju inte vidare aptiplig ut.....och den är väl mest giftig om man får den i magen. Eller är det saften vid plockning?
Antar att det är pga barn du inte vill ha den kvar. Kanske du kan flytta den till ett ställe barnet inte kommer till och flytta fram den igen när barnet blivit äldre?

/Eva - utan barn och med giftiga växter....
Fenja
Om du verkligen vill bli av med den så är jag intresserad, jag kanske har något som intresserar dig (ogiftigt) så kan vi byta?
Mvh
Fenja
Elisabet
Vill ta bort den... Min farmor har massor så jag kan ta nya av henne när lilltösen slutat smaka på alla blommor.

Ann
Hannele
Elisabeth, ta det lugnt med ditt barn och giftiga växter.
Vi har haft många diskussioner om detta.

Det finns inga fall av allvarliga förgiftningsfall av barn, som ätit växter i Sverige,
men över 400 barn skadas varje år av tändvätska.
Lås in din medicin och tvättmedel, mycket viktigare än att rensa i trädgården!
netaave
Om barnet är så litet är det väl inte ensamt i trädgården?

Lär det i stället att inte röra i stället för att förhindra risker, han/hon kommer inte att växa upp i en riskfri värld ändå.
Mia, zon 3
Jag håller med (igen)..... min 2-åring kan skilja på växter redan. Han får plocka smultron och äta, och då tar han gärna blommorna också, men det är ju OK. De växter han inte får plocka (för att de är giftiga eller för att jag vill ha kvar dem i rabatterna) pekar han bara på och säger "aj-aj" om. Han vet att han får äta gräslöksblommor, men inte prydnads-allium, och de är ju faktiskt väldigt lika....
När jag var liten var jag tvungen att tvätta händerna jättenoga när jag plockat liljekonvaljer, och det cirkulerade hemska historier om barn som dött när de druckit blomvattnet som såna stått i. Nu har jag läst att giftet i liljekonvaljer inte är vattenlösligt, så vattnet är ofarligt. Och det är bara bären som kan orsaka förgiftning, och då kräks man oftast innan det hinner tas upp så mycket.
MRLINDELL
Låter konstigt! Jag vet incidenter med konvaljevatten där barn legat på intensiven efter att ha druckit. Har du läst inlägg av Hannele?
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär står det på giftinformationens hemsida om liljekonvalj:

Liljekonvalj
Convallaria majalis
Växten är giftig. Speciellt blommor och blad innehåller ämnen som är irriterande och som kan påverka hjärtat. Allvarliga förgiftningar är dock ovanliga. Förtäring av blomvattnet är ofarligt.

Symtom: Magbesvär. I allvarliga fall eventuellt även hjärtrytmrubbningar.

Åtgärd: Om mer än 5 bär, blomklockor eller andra växtdelar förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen

Giftinformationscentralen
http://www.giftinformation.se/

Text av Inger Palmstierna om barn och giftiga och allergiframkallande växter
(Läs om myten med det giftiga liljekonvaljvattnet)
http://styx.bibul.slu.se/documents/slu/fak...FTF26/FTF26.HTM
KURT
Giftinformations centralen och många andra varnar för björnloka/jätteloka, men de säger inget om palsternackans blast som kan ge liknande utslag i samband med solljus.

http://www.wnrmag.com/stories/1999/jun99/parsnip.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon