Hej på er alla växthusägare,
Jag har läst några inlägg dels att det är bra att gräva ut i växthuset dels att bygga en mur av t.ex lekablock och ställa huset på. Båda metoderna ger ju en bra innehöjd. Nu till mitt problem som jag hoppas få en lösning på av er.
Jag tycker det verkar bra att ställa huset på en lekablockmur ca 50cm.
Men hur gör jag med dörröppningen. Finns det en lösning så att jag kommer in med en skottkärra? Att haa en ramp ute och inne verkar inte vara något bra.
Gomorron
Det där har jag också funderat över. Det vore väl fiffigast att lämna en bit öppen ner till marken så att man bara kan kliva in.
Fast då fattas det ju en bit dörr.
Man får väl göra en extra dörrbit,
funderar Sassa
Jag gjorde en kompromiss som jag är rätt nöjd med. Lecamuren är ca 60 cm hög men bara 20 cm sticker upp ur marken på den sida där man går in. Inne i växthuset har jag jord i bäddarna nästan i höjd med sockeln men gången ligger i nivå med marken utanför, vilket ger lite högre takhöjd där man går. En 20 cm tröskel går till nöds att köra skottkärra över och vill man göra det hela ännu bättre så är ju en liten ramp lätt att ordna.
/Jennyn
Hur gjorde du med dörren Jenny?
De här aluminiumdörrarna verkar rätt svåra att förlänga tycker jag. Vore det trä kunde man ju spika på en bit bara.
Undrar Sassa
Hej
Varför ska du köra in skottkärran i växthuset? Lägg dit värmekabel i sandbädd och lägg sedan s.k gångplattor av cemnet 40x40cm eller 50x50 beroende på hur måtten passar. Odla i stora krukor i stället så slipper du ogräset oxå.
Hälsningar
Leo med ett växthus som är 3x8 m
Ingrid på Västkusten
30-01-2003, 13:02
Eller så tar man och snickrar till ett 'underrede' till dörren.
Men allvarligt talat - sandbäddar som Leo nämnder är guld och behöver knappt bytas ut alls - om det nu är i bädd Du tänkt odla.
Funderar Ingrid
PS Min grannfru har sitt växthus nedsä'nkt och DET är mkt smart :-)
Annelie
12-02-2003, 14:57
Okunnig som jag är - varför är det så smart att sänka ner växthuset i jorden? Jag ser bara frågetecken! Det ser ju urhäftigt ut men blir det inte för mörkt där nere i källaren? Och hur i all sin dar hindrar man vatten från att sippra in när regnet öser ner? Både från marknivå och vid dörren. Fuktnivån under mark måste väl vara ett problem när det gäller väggarna i växthuset, och som om inte det vore nog så måste man ju vattna där inne!

Vad har jag missat som är så bra? Jag håller på att planera på ett eget växthus men oroar mig för att det ska vara lite för skuggigt där jag vill placera det. Men om man bara är smart när man sänker ner växthuset i marken så kanske skugga inte är något större problem?
Ingrid på Västkusten
14-02-2003, 10:03
Hej Annelie,
Jag skall försöka svara :-))
Det är så här att nedsänkning förutsätter att man har huset på ett väldränerat ställe. Har man vattensjukt så är upphöjt att föredra alla gånger - ingen tvekan om det!
Däremot så är det värme och vindskydd som är de största fördelarna - kan vara fukt till bäddarna med - inte vattensjuka utan en jämn fukthalt. Bäddarna nere i jorden fryser inte alls lika djupt man kan starta tidigare på våren och är skyddad ifrån isvindar. Vidare slippe rman mycket av något jag tycker är besvärligt ibland - skuggning - det är enbart taket eventuellt som behöverskuggning. Huset blir ej helelr lika känsligt för temepraturhöjningar då häften två tredjedelar är nedsäntk. Om man som jag vill hålla uppvärmt på vintern så är jag ganska säker på att detgår att ordnapå ett bra sätt här - iofs jag har ju mina på väggen vilket nog är det bästa i uppvärmningssysten kanske.
Mörker - jaa-a om man har fritt runt huset - och gärna på en liten upphöjd kulle eller resning så komemr det in ljus i mängder. man odlar då slingriga saker som skall anbringas längs med taket tex gurka melon etc etc
Lite tankar runt nedsänkt hus :-))
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.