Ylvalill
Jag har nyligen "blivit med trädgård" och är därför total nybörjare när det gäller trädgårdsskötsel. Till på köpet så är den trädgård jag nu blivit ägare till inte skött ordentligt på många år och därför ser den mer ut som skog än som trädgård...

Ett av problemen jag funderar på (har många... rolleyes.gif ) är hur man enklast minskar antalet smörblommor i gräsmattan? Har läst att en del ogräs "automatiskt" ger med sig efter ett tag om man regelbundet klipper gräset, men det gäller väl inte smörblommor? Har också läst att en del ogräs går att "gödsla ihjäl", funkar det på smörblommor?

Jag är inte ute efter att få bort smörblommorna helt, det är ok med lite grann, dock är det på vissa ställen mer "smörblommematta" än gräsmatta i dagsläget...
-asno-
Hej!
Smörblommor i gräsmattan är nog oftast revsmörblomma. Det sprider sig med både frö och revor. Ett riktigt gissel är den. Gräv upp alla du kan komma åt, minsta som är kvar sprider sig raketfort.

/Åsa
Ylvalill
Då är frågan om jag inte får ha smörblommematta då... 2000kvm smörblommor är inte så lätt att gräva upp, iaf inte utan grävmaskin... unsure.gif
Betty
Det här törs jag knappt säga högt efter alla diskussioner här på forumet om bekämpningsmedel mm... unsure.gif
OK, *jag viskar* : Kombi - gräsmattegödning i kombination med ogräsmedel, från Stroller.Bild och info
Ylvalill
Är inte säker på att jag vågar använda nåt sånt, såg i allt om trädgårds (tror jag det var) senaste nummer bilder på syrén som hade blivit skadad av gödsling med Stroller (bladen var alldeles förvrängda). Vi har syrénhäck runt halva trädgården...
Betty
Ha ett säkerhetsavstånd på ca en meter från både buskar och rabatter så går det bra, mina syréner har inte tagit skada.
Åsa, mälardalen zon 2
Det var hemträdgården som hade bild på syren med skadorhttp://www.odla.nu/artiklar/images/bilder/...som_skadats.jpg

Artikeln finns här på odla
http://www.odla.nu/artiklar/o-gras-ht3.shtml

Med ett visst säkerhetsavstånd så borde inte faran för skada vara så stor.
Ylvalill
Ok, jag får kika lite mer på det alternativet då. Att gräva upp hela gräsmattan känns inte riktigt aktuellt (iaf inte i dagsläget).

Tack för tipset!
Åsa K, zon 1
Får väl "viska" lite jag också sleep.gif

Jag hade vit klöver i min gräsmatta och förra sommaren så blev jag stucken av ett bi när jag gick barfota i gräset mad.gif aj, aj aj.

Strollade i våras och har nu inte ett enda klöver rolleyes.gif

Allt "ogräs" tog det inte, det är någon liten krypogräs kvar som jag inte vet vad det är...kanske veronica wink.gif men den blommar inte så jag hoppas att bina håller sig ifrån gräsmattan.
Ewa smålänska höglandet
Min gräsmatta ser ut som ett land.
Klöver, smörblommor, kärringtand, mormors glasögon, bikupa, nävor och en gul knapp som jag inte vet vad den heter.

/Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon