Full version: Växtskyltar
Anni
Är det någon som har bra tips på hur man kan göra snygga och bra växtskyltar (modell högre)?

Eller var man kan köpa/beställa sådana?

Undrar Anni
Eva Swahn
Vackra eller praktiska?

Jag vet inte om det går att kombinera.

Jag har sett:

persiennlameller- avklippta i passande längd. Sen skrivet med permanent tuschpenna här uppå. Man får vrida lite på huvudet när man läser. Gamla uttjänta persienner borde inte vara så svårt att leta rätt på.

glasspinnar av trä - passade fint bland små örtkryddsplantor. Gäller att äta mycket glass - med pinne.

Flora-askplastlock eller liknande smörbytta. Sönderklippta i remsor, fult men kan vara som provisorium.

Vackrare förslag har tidigare funnits på det gamla forumet (tror jag det var) med att leta reda på vackra stenar som man pyntar fint på och sen lackerar på nått lämpligt sätt. Hur har jag glömt.
KURT
Gamla tallrikar eller annat i porslin + porslinsmålning. Endel fröfirmor har också plastremsor + märkpenna, tex impecta.
Annika i Korsholm, Finland
Minns att någon målade på stenar och sedan lackade med båtlack. Dyrt men drygt, var det visst, och hållbart! smile.gif
cina
Hej

Jag har letat länge efter snygga skyltar, men inte hittat några. Därför blev det egentillverkade. Jag köpte en trälist på ett par meter. Ritade en snygg oval som jag använde som mall. Sågade ut ovalerna. Borrade hål och letade länge efter pinnar, hittade till slut svetstråd som jag klippte i lagom längder. Skyltarna målades i grönt och därefter målade jag namnen på växterna med vit färg. Skrev namnen i datorn och använde som mall. Ett antal lager lack krävs sedan. Resultatet blev jättesnyggt.
Christoffer
Förra året såg jag när jag var inne på Weibulls att de har skyltar av både plast, trä, och något som ser ut som porslin. Annars kan man göra som jag har gjort. Köpa långa träpinnar (eller plocka i skogen), såga av, ta en fröpåse, plasta in den och klistra fast den längst upp på pinnen. Dessa har jag tyckt ha varit de finaste! smile.gif
Anni
Tack för alla fina tips!!!

Härligt med så många kreativa förslag. Nu ska jag gå ut i snickarboa och testa Cinas förslag, som kommer att bli perfekt för örterna och rosorna.

För grönsakerna får jag överväga de andra alternativen.

Nu ska det bli kul att ta itu med det här projektet tack vare inspirationen som jag fått av alla era förslag!

hälsar Anni
uno
Hej.

Till perenner använder jag mässingsremsor som jag köpte på Lisebergs
"Vårmarknad"

Till ettårsgrupper och ettårssolitärer använder jag persienlamell i lagom längd. Jag skriver dit en siffra t.ex 1 eller 2 eller 3 osv.
På ett anteckningsblad står det att 1= Tagetes vanilla. 2 = Citrongräs
3 = Tagetes någonting (det gäller att notera omgående.
Kan även användas vid uppdragning av plantor.
Ett sätt som passar mig, jag behöver inte skriva så många namnetiketter.
Lena N
I köksträdgården brukar jag använda plastbestick som skyltar. Både knivar och skedar går bra att skriva på. Så markerar jag såraden med en plastsked i varje ände. Jag har i år hittat blekgula plastknivar, syns säkert mindre än de vita. tongue.gif

Förvånade besökare frågar "Odlar du plastskedar?". biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon