Full version: grön damm
mmia
Hejsan!
Vi verkar ha fått en massa gröna alger i dammen, någon som vet va man ska göra åt detta?
KURT
Sök på information om UV filter (med pump), ev kan man skrapa upp dem med något verktyg.
Maggan H
Hej Mia!
Hur ser algerna ut? Är de långa, trådiga som fastnar på växter o dylikt el är vattnet grönt? Om det är nr 1 är det trådalger, som uppkommer främst på våren då växterna inte har kommit igång ordentligt, eller har du för lite växter i dammen. Ca 2/3 av vattenytan ska vara planterad. Det finns kemiska preparat typ Algosol som tar alla alger, även svävalgerna, nr 2. Trådalger kan du reducera genom att håva så mycket som möjligt, men de kommer snabbt tillbaka. UV-ljus har ringa eller ingen effekt på trådalgerna, däremot tar de svävalgerna. Om du har ett vettigt filter som kan ta upp de ihopklumpade algerna är kemiskt preparat bra. De skadar inget annat i dammen, ej heller är det farligt om hundarna dricker av vattnet. Lycka Till!
KURT
CITAT (Margareta Hansson @ 16-06-2004, 10:53)
Om du har ett vettigt filter som kan ta upp de ihopklumpade algerna är kemiskt preparat bra. De skadar inget annat i dammen, ej heller är det farligt om hundarna dricker av vattnet. Lycka Till!

Hmmm, jag är ju inte säker på att kemiska preparat inte skadar annat i dammen!

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...260f50c5eaa9d7e
Maggan H
Givetvis bör försiktighet alltid iakktas, men detta preparatet har jag använt ibland när invasionen blev för svår, senast i april.

MVH Maggan
mmia
Ja det är långa gröna som har lite snor konsistens.
ElinG
Du kanske skulle fundera över möjligheten att plantera in lite gräskarp i dammen. De livnär sig enbart på växter såsom alger. Men kontrollera först så att de inte gillar dina andra växter i dammen, annars får du kanske skydda dem på något sätt. De är i alla fall väldigt effektiva, efter vad jag har förstått, och kräver inte mycket underhåll.
Annica i Sörmland
Hej hopp!

Min käre sambo köpte ett pulver som heter Algostop som enligt honom funkar jättebra. Det är Aqua Interiör som saluför det. Tror att sambon köpte det via nån handelsträdgård. Deras sortiment finns på internet www.aquainterior.se. Där hittar man även närmaste återförsäljare. Just det här pulvret ska inte vara skadligt för något annat än algerna. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon