solnasobben
15-06-2004, 17:43
Min habanero har fått 4 st frukter men som är stora men fortfarande gröna . men har efter dom inte velat sätta fler frukter .alla blommorna + stjälkar trillar av fast jag försöker pollinera dom precis som jag gjorde med dom första 4 . När jag hjälper till och pollinerar med fingret eller pensel så kommer det inget frömjöl alls från blommorna ? skumt för mina andra chillisar formligen dammar av frömjöl,har 3 st red savina varav den största är ungefär 160 cm hög men bara 4 st habbisar på , ungefär 50-talet blommor har trillat av senaste månaden .habaneron står på samma ställe som den stått sedan allra första början ( köket med sol från kl 1300-1900 )
vad göra ?
har cirka 10 sorter och alla andra trivs bra = sätter ordentligt med frukt.
habanero
15-06-2004, 19:28
Hej!
Habanero (Capsicum chinense) är lite senare i starten än annuum och baccatum, och behöver längre tid på sig att mogna.
Jag tror säkert att den kommer sätta mer frukt inom ett par veckor. Nu har jag i och för sig mina på balkongen, men de brukar sätta ordentlig fart i början av juli.
Dina övriga 10 sorter, är de också chinense? I så fall har jag ingen bra förklaring.
Hälsningar
Mats
MRLINDELL
15-06-2004, 20:22
Mina chili får vara ute ibland men inte i direkt sol. sedan sköter vind, flugor & bin resten. Har aldrig någonsin behövt röra blommorna på mina chili och får ändå så det räcker och blir över. Genomvattna krukan och låt sedan växten stå i flera dagar innan man känner efter. Vattnar man en skvätt varje dag tappar en del paprika i alla fall flera blommor än annars, så någon inverkan har det.
solnasobben
16-06-2004, 19:08
tackar för alla svar, och mats dom övriga sorterna är caribian red , big jim ,
jamaican bell ,fenir , pasilla och några till. men verkar vara som du säger
för det är bara habanero sorterna som tappar blommor, ska testa det som MRLINDELL skrev med att bara vattna igenom 1 gg sen låta torka ut ordentligt .
mvh solnasobben
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.