vigge
Först har vi tomatplantorna...
De har sett jättefrina ut hela tiden... kanske nååågot skadade av för stark sol på vissa blad... Men nu helt plötsligt så verkar det hänt något ? Bladen har blivit hängiga.. och längst ut på bladspetsarna har den gröna färgen blivit mycket mörkare.
Bild 1:

Bild 2:

Sen olivträdet.
Blommor har börjat jobba och den verkar må bra... förutom att några blad på de lägsta grenarna blir skumt gula. Har varit så typ hela tiden, men har blivit fel gula blad nu än tidigare, så tänkte kolla om någon här vet något om det.
Bild 1:

Bild 2:

Och sist men inte minst, murgrönan (?)
Inte haft den så länge, men helt plötsligt så har många blad blivit lite bruna... ser nästan vissna ut.. Men den kan inte ha fått för lite vatten. Sen på många blad ser det typ ut som någon spindelväv. Har hört något om något skadedjur som ser ut som spindelväv runt bladen. Tänkte att det kanske är denna väv som orsakar att bladen vissnar ?
Bild 1:

Bild 2:

Bild 3:

Tacksam för svar... ge gärna tips på hur man skulle kunna åtgärda dessa problem...

Trevlig sommar
Viktor
vigge
Jag kan inte se bilderna ? Kan ni ?

Annars ligger alla bilderna med rätt namn på adressen:
Bilderna
kerstin z5-6
Murgrönan har spinn -provadopinnar hjälper bra -kolla att de heter provado plus !
Oliven -för lite ljus o ev + på för mkt vatten -ta ut den
Tomater är mr Lindells avd ..mfl -svar kommer säkert snart smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Provado Plus som hjälper mot spinn finns enbart i sprayform. De provadotabletter som finns hjälper inte mot spinn.

Jag tycker tomaterna ser ganska normala ut, tomatbladen i toppen blir lätt lite böjda och krulliga när de får mera ljus, mera jord och mera näring + nätterna fortfarande är lite kyliga det är helt normalt. När man haft tomaten inomhus har den fått samma temperatur hela dygnet när man tar ut växten blir det temperaturskillnader mellan natt och dag och man får då lite andra färger på bladen, toppen kan lättare krulla sig mm.
vigge
tack för hjälpen...

skönt att det inte var något större problem med oliverna...
har samtliga växter på en inglasad balkong... bor i radhus på våning 3, så finns inte så många andra alternativ... inomhus eller på balkong rolleyes.gif
Och på olivträdet så är det något grenpar som hamnar undet glasrutorna på balkongen, och därför får något mindre ljus på sig... kanske därfölr just några blad från de ndre grenarna blivit gula... kanske försöka höja upp krukan lite... men trädet börjar bli stort... det löser sig säkert...

Tomaterna har först stått inomhus i miniväxthus... sedan på balkongen i samma växthus... och sedan omplanterade i större kruka fritt på balkongen... idag köpte jag en stor kruka där jag har planerat om 3st tomatplantor nu... så får hoppas dem återhämtar sig med större kruka och lite mer jord....
Har inte gett dem någon näring ännu... men har köpt en växtnäring tillverkad åt en lokal affär... (5%N, 1%P, 3%K, 0,4%Mg samt "nödvändiga mikronäringsämnen") Tror ni den kan funka till tomaterna ?

Det här med spinn... vilket är det effektivaste sättet att bli av med dem ? Det funkade inte med provadotabletter eller ? Denna spray, är den bra eller ? Är det bara att sprya växten och sen försvinner det ? Är det pga spinn som bladen blivit "vissna" också ? Eller har det någon annan förklaring ?

återigen tack för hjälpen... är ganska ny på det här med växter.. men bara plötsligt fått ett jätteintresse för odling...

kom gärna med fler tips och spekuleringar...
saarvi
vigge
tomaterna ser nästan lite mer hängiga ut idag.... sad.gif

ingen som e hajj på tomter som kan ge tips om hur jag väcker liv i dem ?
kerstin z5-6
men va konstigt -här har jag en förpackning pinnar provado plus ..? blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det var konstigt för det finns inga Provado plus pinnar reistrerade hos kemikalieinspektionen bara vanliga provadopinnar som innehåller enbart Imidakloprid.

Innehåller dina pinnar Imidakloprid + Merkaptodimetur(medlet som tar död på kvalster)?
vigge
Hum.... börjar bli lit mer orolig nu för tomaterna... dem ser värre ut för varje dag som går...

Kolla bilderna

Klicka på länken sen:
tomat-ny1.jpg & tomat-ny2.jpg

Färgen försvinner och blir lite brunaktiga... och nu har bladen börjar krulla ihop sig... Kan inte vara solen... dem får mindre sol nu än för typ en vecka sen... sedan de började se lite skadade ut så har jag ställt dem lite mer skyddade.

Någon som kan ge tips ?
Mocca
Använder du vatten direkt från kranen och vattnar med?
vigge
japp... det har jag gjort hela tiden...
Borde jag inte det eller ?

Men det är först nu som dem börjat slokna helt...
Susanne i Linköping
Tar bort mitt svar som jag skrev här, när jag läst ditt första inlägg lite noggrannare kändes det inte meningsfullt.

Ursäkta! sleep.gif
Mocca
Min erfarenhet är att växter över huvud taget inte gillar kallt kranvatten, eller om man häller på ljummet. Bättre att ta upp vatten och låta det stå en natt iaf innan man vattnar. Likadant de som går runt med slang i trädgården med kallt brunnsvatten/kranvatten.......brrr säger växterna
myskmadra
CITAT (vigge @ 16-06-2004, 17:22)
Hum.... börjar bli lit mer orolig nu för tomaterna... dem ser värre ut för varje dag som går...

Kolla bilderna

Klicka på länken sen:
tomat-ny1.jpg & tomat-ny2.jpg

Färgen försvinner och blir lite brunaktiga... och nu har bladen börjar krulla ihop sig... Kan inte vara solen... dem får mindre sol nu än för typ en vecka sen... sedan de började se lite skadade ut så har jag ställt dem lite mer skyddade.

Någon som kan ge tips ?

Har du kollat att du inte har ett bladlusangrepp eller dylikt på gång?
Hälsar en som inte såg lössen på en gång.
vigge
Jag försöker leta efter angripare, men kan inte hitta något på tomaterna...

verkar ha spinn på en murgröna på samma balkong, men ser ingen väv eller liknande på tomaterna... men det kanske inte har hunnit utvecklas ännu... ska iaf köpa lite medel mot spinn och ge tomaterna en dusch för säkerhets skull...

återkommer om det sker nån förändring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon