niho
Oj då...det tänkte jag inte på att man kanske inte får gräva upp nåt sen man sålt..men man kan kanske göra så att man gräver upp förrän man säljer och planterar i krukor smile.gif Sen kan man ju gräva upp alla lökar på våren när dom blommat...den nya ägaren äger dem ju dem inte FÖRE köpet...eller???? Har någon erfarenhet av en flytt och blommor?
H:Nina
KURT
Man måste komma överrens med den nya köparen om man skall flytta med sig växter, annars ingår de i köpet. På samma sätt som att man inte kan ta med sig delar av huset, oavsett om köparen har sett dem eller ej. Förmodligen borde det inte heller vara något problem att kontakta den nya köparen och berätta vad man vill ta med sig.
Egentligen så har ju faktiskt inte den nya köparen något alternativ än att acceptera, annars riskerar han ju bara att växten plötsligt dött, innan han flytta in, och det skulle bara skapa mer problem att ha en massa döda växter att göra sig av med.
Helen i Skåne
Jag flyttade från en marklägenhet till hus och tog med mig hela trädgården. Men det var för att de som skulle flytta in efter mig inte ville ha mina växter och inte heller betala något för att överta dem. Så vi var överrens. Ett annat sätt är att prata med de som ska flytta in och bestämma att de hör av sig när de ska gräva upp/göra om i trädgården och göra sig av med växter. Då blir de av med dem och du slipper köpa. Eller så be att få ta sticklingar eller dela perenner, ta frön eller liknande! Det har funkat för mig. Lycka till!
Berith
CITAT (niho @ 29-01-2003, 09:52)
Oj då...det tänkte jag inte på att man kanske inte får gräva upp nåt sen man sålt..men man kan kanske göra så att man gräver upp förrän man säljer och planterar i krukor smile.gif Sen kan man ju gräva upp alla lökar på våren när dom blommat...den nya ägaren äger dem ju dem inte FÖRE köpet...eller???? Har någon erfarenhet av en flytt och blommor?

Är huset (och trädgården) sålt tillhör växterna den nya ägaren. Om du inte redan sålt kan du ju prata med dom du tänker sälja till att du gärna vill flytta med dej en del växter. Kanske att ni kan komma överens om att dela!

Du skriver: 'den nya ägaren äger dem ju dem inte FÖRE köpet', nej, såklart, före köpet är han ju inte den nya ägaren. smile.gif

Liiiite liiiite farligt med Kurts inställning wink.gif 'Egentligen så har ju faktiskt inte den nya köparen något alternativ än att acceptera, annars riskerar han ju bara att växten plötsligt dött, innan han flytta in, och det skulle bara skapa mer problem att ha en massa döda växter att göra sig av med.'

Hoppas det löser sej, det är ju alltid tråkigt att behöva lämna sånt man tycker om och lagt ner tid på!
niho
Eftersom jag ännu inte har någon köpare kan jag ju gräva upp mina lökar hur mycket jag vill i vår och plantera blommorna i krukor...mina blomkrukor är ju i allafall mina efter köpet också...eller har jag fel?
Berith
Om jag inte är helt fel ute så gäller väl att allt ska vara som vid visningstillfället, om ni inte kommer överens om nåt annat då. Hur det är med lösa krukor vet jag inte riktigt, men dom borde ju inte ingå i det som man inte får ta med. Dom är ju 'bara' dekorationer. Men kolla upp det här så det inte blir några missförstånd som kan kosta mer än det smakar!
Betty
Klart att du inte har fel, Nina! Din trädgård är naturligtvis din ända tills du har sålt den, självklart!
Anta att du ska sälja i t.ex. maj. Du/din mäklare, har visning av bostaden och trädgården. Det är då den eventuella köparen ska informeras om vad som ingår i köpet så att han/hon kan ta ställning till "vad dom får för pengarna".
Betty
CITAT (Berith @ 29-01-2003, 11:53)
Hur det är med lösa krukor vet jag inte riktigt, men dom borde ju inte ingå i det som man inte får ta med.

Naturligtvis ingår inte lösa krukor i köpet!
Berith
CITAT (Betty @ 29-01-2003, 12:04)
Klart att du inte har fel, Nina! Din trädgård är naturligtvis din ända tills du har sålt den, självklart!
Anta att du ska sälja i t.ex. maj. Du/din mäklare, har visning av bostaden och trädgården. Det är då den eventuella köparen ska informeras om vad som ingår i köpet så att han/hon kan ta ställning till "vad dom får för pengarna".

Betty, det är inte samma sak att visa sin trädgård som att sälja den! Den vara du ser som spekulant/köpare ska vara den vara du sen betalar för. Men det är ju, som du säger Betty, vid visningstillfället som Nina framför önskemål om vad hon vill ta med.

Jag försökte söka efter info på nätet men hittar inget som talar om precis hur det förhåller sej. Men varje mäklare vet ju absolut!

För mej är det lite skillnad på krukor och krukor, små blomkrukor tar man naturligtvis med sej. Men sen finns det ju stoooora odlingar i kruka och då vet jag inte vad som gäller.
Betty
Självklart vet jag också att visa och sälja inte är samma sak! Du säger att det är vid visningtillfället man framför önskemål om vad man vill ta med sig. Jag skulle hellre säga att det är vid visningstillfället man talar om vad som inte ingår i köpet. Det är ju trots allt säljaren som bestämmer vad han vill sälja! Vad krukor beträffar så hävdar jag bestämt att de inte ingår i köpet, storleken har ingen betydelse! Krukor är inte en del av trädgården!
Berith
CITAT (Betty @ 29-01-2003, 12:39)
Du säger att det är vid visningtillfället man framför önskemål om vad man vill ta med sig. Jag skulle hellre säga att det är vid visningstillfället man talar om vad som inte ingår i köpet.

Jag är ingen jurist så jag kan varken säga emot eller hålla med! Säger bara hur det var när vi sålde vårt hus, att trädgården skulle lämnas så som den såg ut vid visningstillfället.
Betty
Du säger att när ni sålde ert hus sades att trädgården skulle lämnas så som den såg ut vid visningstillfället... Vem sa det???
Berith
Mäklaren. Men det var på nittitalet så det kan ju vara annat nu...

(Undrar lite över din ton... Låter lite vass. ohmy.gif )
Betty
biggrin.gif Inte alls min mening att låta vass! biggrin.gif
Mäklarens uppgift är att förmedla köpet, säljare och köpare kommer överens om vad som ska ingå. smile.gif
Berith
Ok, men jag antar att det måste vara skriftliga överenskommelser.... Antar att du har anknytning till mäklarsidan, återkommer kanske med en annan fråga. sleep.gif
Betty
Ja, det ska stå i kontraktet.
Min mäklaranknytning... min syster.
Berith
CITAT (Betty @ 29-01-2003, 13:32)
Ja, det ska stå i kontraktet.

Här skulle vi kunna gå runt ett varv till men nu släpper jag det här... huh.gif
Betty
Jag trodde att vi släppte för en halvtimme sen! laugh.gif
niho
Hejsan!
Min mäklare sade att det som är mitt får jag ta med mig när jag flyttar, dvs blommorna är mina, alltså får jag ta med dem. Det är ju dock bra att köra med öppna kort så köparen vet det och inte blir negativt överraskad sen.
Louise i Göteborg
Enligt jordabalken tillhör växter på rot fastigheten och nej mäklare vet inte säkert. Ofta inget alls verkar det som...... (självklart inte Bettys syster biggrin.gif )
Ingrid på Västkusten
Niho - Din mäklare säger nog fel - allting som är med i trädgården vid försäljning ingår i köpet om ej annat avtalats. Avtala skriftligt...

Jag var med om en försäljning nu av mitt föräldrhem aporpos växter och avtal och där är det avtalat att tre pioner inte ingår i köpet. Försäljningen sköttes via en advokatfirma som är noga med att allting går via regleverket. Avtala därfor med de som köper att växterna inte ingår.

Hälsar Ingrid
Hannele
Man köper i allra högsta grad en trädgård!
Någon har sagt, att byta fönster och måla tar en sommar - men det tar 10-15 år för en trädgård att växa upp! Så det är ofta viktigare att titta på trädgården än huset, när man köper hus...
Ralf
En husaffär består av en mängd händelser OCH papper. Allt är juridiskt bindade på sitt sätt. Det är inte meningen att man ska kunna göra en massa kryphål o till slut virra bort en ev köpare eller säljare.

En händelse som ingår i ett köp är hur huset ser ut vid visningstillfället.
Sedan har man tex undersökningsplikt av själva huset o grund.
Ska något inte ingå måste man upplysa om detta snarast.

En kompis köpte ett hus med vackar träluckor i köket, och en buske och fruktträd på gräsmatten. När dom flyttade in så var det vita laminatluckor, och inga buskar eller träd längre...
Erika zon 4
Jag tog med mig mitt äppelträd när jag flyttade, det ni!! tongue.gif Efter överenskommelse med köparen förstås!
niho
Hm...jag börjar undra om inte min mäklare pratar strunt...jag bor visserligen i Finland, det är ju möjligt att reglerna avviker.
Adri-Anne
Flyttade från en trädgård som jag haft i tjugo år. När vi flyttade dit var det en tallmo med flygsand, inget annat. När vi flyttade, ville jag för död och pina inte lämna allt, jag tog med mig så mycket jag bara kunde få plats till i min nya "trädgård" snusnäsduk. Inte större än att en redig karl ledigt och lätt slår en sjua över den. sleep.gif sleep.gif
Men jag tog växterna innan visning och försäljning. Köparen fick nöja sig med det som var kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon