carren
Vi har just flyttat till en 30-talsvilla med drygt 2000 kvadrats tomt. Jag har lite svårt för att hela södra gränsen som gränsar till ett radhusområde med tvåvåningshus är relativt öppen. Jag skulle vilja ha upp något som ger insynsskydd. Samtidigt är jag rädd för att få för mycket skugga på tomten om jag tex väljer en hög häck. Insidan av insynsskyddet blir ju så att säga en ny norrsida.

Tomtgränsen ligger i söder, är ca 50 meter lång och har på en del av sträckan äppelträd planterade med 5-10 meters avstånd. De största av dessa fungerar bra som insynsskydd uppåt även om det är glest närmare marken. Frågan är vad man gör?

Spalje med klättrare i det mest öppna hörnet?
Klippt häck?
Friväxande häck?
Fortsätta med nya äppelträd + buskar mellan dessa?

Hur har ni gjort med insynsskydd i söder? Om det var i norr känns det som om det vore enkelt, då skulle jag satsa på en snygg klippt häck som fond till perenner/uteplatser osv.
MRLINDELL
Man behöver ju inte bygga barikader bara för att man vill knäcka av en vinkel eller kunna sitta ostört vid ett bord med vänner. Dvs det behöver inte vara så högt, kanske 1.60/1.80 totalt med spalje upptill. Det finns färdiga snygga "vindskydd" i olika prisklasser på t ex Bauhaus.
Jag har satt upp ett sådant intill en vägg fast det är bara 90 cm brett, men det räckte för att knäcka vinkeln för insyn på verandan.

En länk till en tillverkare ...
http://www.jabo.se/2004/okt/exclusive.shtml
anncharlotte
Silvan bygg här hade förra året (kanske dom finns i år också) Pilstaket i olika höjder. Uppsatta med snygga stolpar emellan blev det riktigt bra och det är lite mellanrum mellan slanorna så man ser imellan men bara en aning. Vilket gör att det inte känns instängt samtidigt som det skyddar både för vind och insyn.
jendah
Silvan har kvar pilstaketen i Mölndal iaf... såg dem i söndags smile.gif
/J smile.gif
Ann i Göteborg
Vad idealiskt med insyn just i söderläge!

Alltså - du kan ha relativt hög häck - gärna klippt - och ändå få minimalt
med skugga på din egen tomt!

Undrar däremot om dina stora äppleträd står mitt på tomtgränsen eller hur
långt ifrån tomtgränsen?

Undrar också i vilken zon du bor och om du gillar att klippa häck?

Får du plats med en friväxande häck i tomtgränsen?
Betty
I tidningen Din trädgård nr7 (finns ute nu) finns en enkel byggbeskrivning på en vacker uteplats med spaljé. Den är byggd på framsidan av ett hus som har solsidan mot gatan. Jättesnyggt och luftigt blev det! Köp tidningen och kolla. smile.gif
grönskägg
Under sommarmånaderna börjar i alla fall jag söka skuggplatsr på tomten.Man kan ju bryta av ev häck eller skydd med att låta några syrener gå upp i höjd.Ett träd som ger ett luftigt intryck och som blir genomsläppligt för solen på sommaren är Hägg.Det brukar inte störa grnnarna heller.Lycka till hur du än gör smile.gif
Ewa L
Jag skulle göra ett par grupper med höga buskar, ex.vis Häggmispel, Syrén, Buddleja. Gärna med olika blomtid.

Känns inte så kompakt som en häck, men ger mycket bra inskydd. Dock endast under sommarhalvåret.
Upplever ni att ni har insyn även på vintern? Tycker att tomten är så pass stor att ni inte borde göra det.
Hannele
Jag skulle göra det så vackert, att alla förbipasserade hade nåt att titta på!

Cilla
Ofta kan det man vill skydda ifrån vara lite olika längs den tänkta häcken. Där kan finnas något fult i vyn en bit ifrån huset, t ex trista hus, som man inte vill se. Där kan vara en gata som man vill skydda ett område på tomten från insyn mot, t ex där man vill sitta ostörd och sola.

Då kan man bygga i flera höjder. Höga, smala träd i grupp på ett ställe för att ge något annat i blickfånget än de trista husen en bit därifrån. Ett tätt lågt buskparti som en del av häck där tomten ska skyddas från gatan när man sitter ned.

Man kan ha flera höga träd i söder på tomten utan att den blir helskuggad, förutsatt att tomten inte är mycket liten och därmed möjligheter till sittplatser mm är få. Solen står högt på sommaren när det är solningsdags! Dessutom kan man plantera smala eller mycket intressanta mindre träd som visserligen kanske inte skymmer det fula bakom helt, men gör att man får trädet och inte det bakom i blickfånget.

Frukthäckar kan vara låga och ändå ge fullt insynsskydd från en gata eller grannar. Dessutom behöver de säöderläge för att växa snabbt och ge god frukt. Här mina favoritexempel från koloniområde i Ystadtrakten, där man kunde ligga helt naken bakom frukthäckarna i solen utan att vara synlig. Visserligen kunde man se igenom grenarna, men blickfånget blev på formen och frukterna, och inte på att se igenom. Samma som att sätta ett träd för att fånga uppmärksamheten på dem och inte på det fula bakom - träden behöver inte skymma det som är bakom helt och hållet för att man ska sklippa se det!

carren
Tack så mycket för alla svar! Tack särskilt till Cilla och Hannele för mycket inspirerande bilder. Och visst skulle det vara kul att göra det snyggt utåt också, som Hanmele påpekade. Hittills har jag bara tänkt inåt, helt ego. Men hänföra grannar är ju aldrig fel smile.gif

Samma som att sätta ett träd för att fånga uppmärksamheten på dem och inte på det fula bakom - träden behöver inte skymma det som är bakom helt och hållet för att man ska sklippa se det!
[QUOTE] SÅ smart! Har inte tänkt så tidigare, tack!

Jag skulle göra ett par grupper med höga buskar, ex.vis Häggmispel, Syrén, Buddleja. Gärna med olika blomtid.
[QUOTE] Ewa L Den idén gillade jag, tack!
Cilla
Vore kul att se hur du till slut gör med detta, carren. Många är i samma situation som du och tyvärr slutar det ofta med lösningar som ägarna sedan inte blir nöjda med; täta barrhäckar som blir alltför breda, höga eller mörka.

Det här med utsikt och hur man fixar till den är också intressant. Att träd eller häckar inte helt behöver skymma det man inte vill se är en sak. Motsatsen gäller också - det som står i vägen för något man VILL se behöver inte alltid helt kapas ned för att man ska se det som är bakom.

Man kan stamma upp träd, också på ena sidan. Man kan ta bort grenar i kronan så att det bildas en "ram" runt det man vill se. På min tomt står tre stora ekar strax invid sjön, som jag vill se. Och grenverken bildar "inramningar" som gör sjöutsikten mer intressant och lockar blicken dit mer än på de tomter som inte har något träd som inramar sjövyn.
MRLINDELL
Enda nackdelen med häckar och bersåer är att det tar tid och äter plats och kräver en del underhåll. När tomterna i storstan ligger knappt under 400 kvm får man ta tillvara varenda kvadratmeter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon