Full version: Ett alternativ..
Fisan
Var på Granngården idag och köpte torvmull till min lilla rodde o passade då på att kolla om ogräsbekämpning.Jag hittade ett medel som hete Topgun (?) Minnet är inte pålitligt... Har nån använt det o vet hur effektivt det är?
TeliaNet
jag lovar att round-up är mycket effektivare laugh.gif tongue.gif
Betty
Ett totalbekämpningsmedel uppbyggt på pelargonsyra. Lite info. Har inte provat den själv. Efter att ha läst lite av det som finns på nätet om detta medel så verkar det vara lindrigare än "det onämnbara"...
Copycat
Hejsan Fisan ! Jag har provat Top Gun, Jag blev glatt överaskad när bladen svartnade på Kirskålen och Tistlarna. Det var ju sagt att medlet skulle fortsätta ner i rötterna sen, men mitt ogräs är inte läskunnigt tongue.gif så det fortsätter att växa. Lukten var inte heller någon hit, typ som unken stearin. Jag för min del tror också att "det onämnbara" fungerar bättre, det finns hur mycket som helst på Granngården av den varan, passa på innan det tar stopp på försäljningen. Finns det föresten NÅGON som fått bort Kirskål effektivt med "det onämnbara"???? unsure.gif
Siri
vilket outtömligt ofrånkomligt ämne, det verkar vara, "det-onämnbara" tongue.gif biggrin.gif
MimE
CITAT (Copycat @ 16-06-2004, 09:47)
... Finns det föresten NÅGON som fått bort Kirskål effektivt med "det onämnbara"???? unsure.gif

Japp! laugh.gif

/Mimmi
Tirre
Vi har provat Top gun hemma nu i vår och det funkar jättebra. På vissa ogrässorter - framförallt svåra rotogräs - får man upprepa behandlingen några ggr, men de ska ge med sig efter ett tag. Det står i alla fall så på flaskan...

Vi började med att behandla vår stenläggning runt poolen, där det såg ut som gräsmatta snarare än sten p g a alla maskrosor som växte i skarvarna. hela ytan var i stort sett täckt!
Nu 5-6 veckor senare har det kommit upp några små plantor igen, på ett tiotal ställen, så nu blir det en liten vända igen.

Men med tanke på hur det såg ut förut, så tycker jag det har gett ett mycket bra resultat och de nya plantorna kan ju lika gärna vara nya, frösådda.

Har några envisa tistlar på uppfarten som inte gett sig helt efter första behandlingen, men de har definitivt decimerats. På det igen...

Lycka till!
Posse
huh.gif Ett annat alternativ är att med t.ex. gasolbrännare ta ihjäl det liv man inte tycker ska få leva....

Se ogräsbrännare.
Gossen Ruda
Brännarna funkar på ettårsogräs som våtarv och dylikt. Rotogräsen skrattar bara åt brännaren. Dessutom har man ihjäl alla marklevande småkryp. Föredrar det onämnbara. rolleyes.gif
Posse
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2004, 20:40)
Dessutom har man ihjäl alla marklevande småkryp. Föredrar det onämnbara.  :rolleyes:

huh.gif Jag tvivlar på att småkrypen mår väl av gifterna.

Se gärna f.ö. debattråd om ogräsbränning och -ångning
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2004, 20:40)
Dessutom har man ihjäl alla marklevande småkryp. Föredrar det onämnbara. rolleyes.gif

Aha, och det skulle vara bättre mot småkryp?? wacko.gif
Copycat
Än eld???? Ja, jag skulle tro det. En bekant till mig prövade det onämnbara på sitt ogräs, ogräset försvann, men alla myror fanns kvar. Vid liv kan tilläggas. Att elda på myror däremot vet jag är effektivt, men spindlarna och annat smått vill jag gärna ha kvar. Det är Kirskål och annat elände man vill bli av med, inte småkrypen. unsure.gif
Betty
Nu håller "vi" på att trilla dit igen... på en diskussion om hur pass farligt eller ofarligt Roundup egentligen är... rolleyes.gif

Den här tråden skulle väl handla om alternativ till Roundup... wink.gif
Fenja
Jag har alltid undrat över dessa miljövänliga produkter som man får använda antingen i större mängd eller upprepade gånger för att få effekt, om de verkligen ÄR miljövänligare?!! Vare sig det gäller tvätt-, skölj-, bleknings- eller ogräsbekämpningsmedel med mera. Frågan är väl bara om någon intresserat sig för att mäta detta...
Mvh
Fenja
Betty
Ja ta bara alla dessa antibakteriella produkter som är så "inne" just nu... Inte alls miljövänliga - snarare miljöfarliga på sikt! ohmy.gif
Fisan
CITAT
Den här tråden skulle väl handla om alternativ till Roundup...

Jatack..helst! smile.gif
Posse
En bit ner på sidan http://www.odla.nu/artiklar/kort_och_gott_..._juni2003.shtml
finns ett inressant stycke som heter "Ogräsbekämpning i test".

smile.gif Där står bl.a. om alternativen till de otäcka gifterna.
Gossen Ruda
Synd att jag sticker till sommarstugan i morgon, jag känner att det börjar dra ihop sig. tongue.gif Jag skall bara lägga på en liten, liten pinne på elden. Det onämnbara påverkar inte småkrypen, det är bara växter som inte mår så bra. Till skillnad från ogräsättika som är frätande på alla organismer.

Beträffande "miljövänliga" medel som poppar upp istället för "miljöfarliga" så hamnar man ibland i galen tunna. När debatten om Klorin var het så framhölls ett annat medel istället, kommer inte ihåg vilket. Det var bara det att det nya medlet var farligare. Förbudsivrarna hade som vanligt tagit på sig skygglapparna.

En gång testade man olika tvättmedel, bl.a. ett som skulle vara miljövänligt. Det är möjligen att det var det som var viktigast för det var helt odugligt som tvättmedel. Det gick lika bra att tvätta i vanligt vatten. laugh.gif
Posse
CITAT (Gossen Ruda @ 17-06-2004, 22:37)
Beträffande "miljövänliga" medel som poppar upp istället för "miljöfarliga" så hamnar man ibland i galen tunna. När debatten om Klorin var het så framhölls ett annat medel istället, kommer inte ihåg vilket. Det var bara det att det nya medlet var farligare.

huh.gif De alternativa medel jag försöker puffa för handlar om hetta... i form av eld eller ånga...
Betty
Eld och het ånga... sånt dör småkrypen av... sad.gif
Posse
CITAT (Betty @ 17-06-2004, 23:01)
Eld och het ånga... sånt dör småkrypen av... sad.gif

Jag brukar tänka på ibland att förmodligen skadas och dör hundra- kanske tusentals "småkryp" varje gång jag bara går en liten sväng på tomten....
Copycat
Posse, brukar du verkligen tänka på det?? Handen på hjärtat, brukar du det?? Hur kan du då tycka att detta skulle vara ett alternativ till "det onämnbara". Då låter man väl hellre småkrypen få leva och tar bort ogräset effektivt och snabbt istället. Ogräsättika var tydligen inte heller någon hit direkt. Att elda eller ånga ihjäl småkrypen går bort det också. Top Gun har jag testat med inte fullgott resultat. Om jag inte marktäcker den delen av tomten som är besvärligast så återstår bara ett alternativ till handgrävandet. " DET ONÄMNBARA "
Posse
CITAT (Copycat @ 18-06-2004, 19:34)
Posse, brukar du verkligen tänka på det?? Handen på hjärtat, brukar du det?? Hur kan du då tycka att detta skulle vara ett alternativ till "det onämnbara". Då låter man väl hellre småkrypen få leva och tar bort ogräset effektivt och snabbt istället. Ogräsättika var tydligen inte heller någon hit direkt. Att elda eller ånga ihjäl småkrypen går bort det också. Top Gun har jag testat med inte fullgott resultat. Om jag inte marktäcker den delen av tomten som är besvärligast så återstår bara ett alternativ till handgrävandet. " DET ONÄMNBARA "

Sanningen att säga så är det nog snarare ofta än bara ibland jag tänker på alla de små som krossas av mina fotsteg. Och vilka katastrofer och massmord en gräsklippning resulterar i är klart deprimerande att tänka sig in i. sad.gif

Jag tycker somliga här greppar efter allra minsta "halmstrå" för att försvara giftanvändande. huh.gif
Sommartorparn
Citat från inlägg ovan: Finns det föresten NÅGON som fått bort Kirskål effektivt med "det onämnbara"????

Svar: Ja, och även tistlar. Hemligheten är att man måste låta växten få tillräckligt mycket bladmassa innan man behandlar. Två nivåer av blad på tistlar brukar vara nödvändigt. Sedan får man hålla efter med punktbekämpning i flera år, så länge det finns frö kvar i jorden. Kirskålen betraktar jag numera som utrotad hos mig. Den fanns över hela rosenrabatten och i en bit av gräsmattan. Däremot har jag inte hittat något 'miljövänligt' alternativ som fungerar.
Sommartorparn
Någon rekommenderade eld och ånga....

Jag lurades av reklamen om Steam-it. Omständlig, vatten ska värmas, sedan ska munstycket långsamt föras fram och tillbaka straxt ovanför markytan. Har man en större yta att behandla tar det en ohygglig tid varvid man går lutad snett framåt och får ont i ryggen. Den omedelbara effekten är att ogräset vissnar. Men efter ett par dagar har det hämtat sig och ser ut som om inget hade hänt. Jag testade en gång att köra Steam-it på halva grusplanen och lämna den andra obehandlad. Åter efter tre veckor kunde man inte se någon skillnad på de båda halvorna. Allt var lika grönt! Funderade på att ta ett foto och skicka till Fiskars som bevis. Värdelös produkt!

Är det någon som har erfarenhet av gasolbrännare? Är det bättre?
Fenja
Genom att bränna eller ånga ogräs tar du bara bort det som finns ovan markytan, rötterna finns kvar...
Mvh
Fenja
Ralf
Jag har kört med SteamIt i flera år och det fungerar utmärkt. Jag tycker inte heller att det är jobbigt men det tar tid. Hela växten dör!

Jag har även använt gasol, fungerar oxå utmärkt om man gör på rätt sätt vilket kan vara lite knepigt. När man väl lärt sig det går det mkt fortare än ångan
Copycat
Jag vill egentligen inte delta i denna tråd mer, men jag måste få lite klarhet. Om man ÅNGAR ogräset så skulle det försvinna, anser du Ralf. Blir effekten större eller mindre av att man häller kokande vatten över, istället för att ånga. Jag skulle rent automatiskt själv svara att det måste bli ett snabbare och långvarigare resultat av att HÄLLA kokande vatten på det man vill ha bort. unsure.gif
Ralf
CITAT (Copycat @ 24-06-2004, 19:39)
Jag vill egentligen inte delta i denna tråd mer, men jag måste få lite klarhet. Om man ÅNGAR ogräset så skulle det försvinna, anser du Ralf. Blir effekten större eller mindre av att man häller kokande vatten över, istället för att ånga. Jag skulle rent automatiskt själv svara att det måste bli ett snabbare och långvarigare resultat av att HÄLLA kokande vatten på det man vill ha bort. unsure.gif

Jag vet ej, men grejen är ju att man får växtdelarna att "koagulera" så att dom ej fungerar ordetligt längre. ungefär som när man kokar dem i köket. jag håller dem i ångan i ca 10 sekunder, en viss tid alltså.
Frågan är om man hinner få upp denna effekt med att hälla kokande vatten på växtdel. Ja jag tror det.
Om effektiv blir större eller mindre vet jag ej, för mina växter har dött helt och hållet.
Copycat
Tack för ett snabbt svar. Jag har frågat detta flera gånger under mina tre månader här, men det är ingen som känt sig manad att svara på detta. Jag tog saken i egna händer, då svar uteblivit. Det pratades om att SALTA ihjäl ogräset, så jag tänkte slå två flugor i en smäll genom dubbel effekt. Jag hällde kokande salt vatten flera gånger på mina snårvindor OCH hälde sedan på rent salt på dom blöta bladen. Jag kan säga så mycket som att det lär ta tid innan maskrosorna kommer tillbaka. Men snårvindorna, dom står så fint kvar och växer och frodas. Det syns inte ens på dom att dom blivit utsatta för något. Jag känner mig manad att ta MRLINDELL på orden. Mot vissa ogräs finns inga alternativ till "det onämnbara", jag måste köpa en flaska och försöka att pensla. För att spä ut och spraya, tror jag har mindre effekt. Dessutom så håller man medlet endast till ogräset om man penslar, sprayar jag så kommer det ju även på sånt man vill ha kvar. Är det någon som har utrotat sina snårvindor på annat EFFEKTIVT sätt, så hojta gärna till. Sättet ska INTE innebära grävning, det fungerar inte, det vet jag. sad.gif
Sommartorparn
Läste någonstans ett tips om att man kan sätta bambuspinnar bland snårvindorna, så att dom slingrar sig upp på dom. Då kommer man lättare åt för behandling med det onämnbara. Spraya går nog bra om man täcker omgivande växtlighet. Vill man pensla så gäller det att pensla på många blad. Ju mer av bladmassan som nås av medlet, desta större chans att det når ända ned i rötterna.
Sommartorparn
CITAT (Ralf @ 24-06-2004, 19:50)
för mina växter har dött helt och hållet.

Konstigt, hos mig spirar det redan efter någon vecka grönt på den Steam-it behandlade grusplanen. Och det gröna kommer i bladrosetterna av dom "döda" plantorna, inte som nya plantor. Kanske har jag annat slags ogräs än vad du har? För bättre resultat måste man ta till skyffeljärnet, och varför då göra sog mödan att "steama" först.
Heddas matte
jag tycker att ogräsättika fungerar rätt bra där det är svårt att få upp hela ogräset tex i stenläggning.. annars verkar det mest effektivt att dra upp ogräset med roten.

annars tycker jag att det är enklare att acceptera en viss grad av otillåten växtlighet i min trädgård istället för att förklara krig mot vissa delar av floran.. såna där slinger-vad-dom-nu-heter leder jag upp på spaljéer och de blir ganska snygga utropstecken i rabatten..dom jag inte vill ha kvar river jag upp efter hand.. för jag tycker trots allt att det är roligt att jobba i trädgården!
Copycat
Det är dock inte så roligt att det växer upp massa snårvindor på hela den grusade uteplatsen. Det går dessutom inte att riva upp rötterna, jag har försökt. Resultatet är värre än hos Kirskålen. Minsta lilla rotbit som finns, bildar nya "vackra" slingerväxter. Det är inte ett dugg vackert när det växer ohejdat. Jag ville ha dom mot ett stängsel, som skulle vara mot insyn. Nu har dom rymt åt alla håll utom där dom skulle vara. Jag grävde upp fyra kilo rötter i våras och det finns säkert ett fyrtiotal till att ta upp. Men dom är så djupgående. Det är därför som jag misstänker starkt att det bara finns en lösning. Jag har ju inte provat än så vi får väl se. Jag rapporterar om resultatet NÄR jag väl kommer till skott, jag har ju varit på väg ett bra tag nu. Men det känns lite olustigt efter alla påhopp, att erkänna att man faktiskt är villig att testa detta " det onämnbara". Ps. Marktäckning fungerar INTE på snårvindan, det växer för fullt under en stor platt sten som ligger på uteplatsen. Jag måste bli fri vindan innan vi kan göra en träaltan där. Annars växer den igenom. sad.gif unsure.gif
Heddas matte
jag skulle ha försökt med att täcka över med markduk under träaltanen. antagligen växer det fram i kanterna men då får man väl spruta eller rycka där.. alternativt förgifta ogräset först och sen täcka med markduk.

våran träaltan byggdes ovanpå ett djupt sandlager och de första åren hände inte så mycket men nu börjar små gröna grunkor titta upp mellan plankorna och dom är himla svåra att få tag på kan jag säga. markduk verkar vara det vettigaste..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon