Full version: vildvuxna rabarber
jendah
Vi (min man och jag) flyttar in ett ett hus med en härlig stor trädgård vid midsommar. Trädgården var väldigt välskött till för några år sen, och hyffsat/sådär skött sen dess. Så det är ingen panik att gräva upp hela trädgården - utom rabarberna... tongue.gif

Vi är båda väldigt förtjusta i rabarber - och det finns i massor... wub.gif :wub:men ingen har rört dom på hela sommaren. Dom blommar för fullt, är enorma och knappast särskilt roliga att ha i paj just nu... Har någon några tips om och/eller hur man kan "gallra" ur och kansk få lite nytt och fråscht redan i år? unsure.gif

Även andra tips om vad som är lämpligt och roligt att göra redan första sommaren är välkomna, eller vad man borde vänta med förstås, det är lätt att ta i för mycket också... blink.gif

/Jennie
JonasQ
ta bort blomställningarna direkt. Innuti storväxta rabarber"buskar" brukar de oftast finnas mindre exemplar, de som ex. fått mindre ljus. Tror säkert att du kan ta bort de som är fö stora och att nya ännu hinner fram i år, det är ju fortfarande nästan 2 veckor till midsommar.

De du tycker e för grova att äta kan du ju ex. koka saft på eller koka sönder dem till kräm.
Fenja
Jag skulle vänta med allt i princip och se vad som finns i rabatter och planteringar och planera vad jag vill göra med allt till nästa vår. Annars är risken stor att växterna får flytta runt flera gånger! Rita kartor över vad som finns och var det finns och sedan kan ni sitta i vinter och planera.
Angående rabarbern: Ta bort alla blomstänglar och alla stora, grova rabarberstjälkar (dessa kan du koka saft av) och gallra ur plantorna hårt. Gödsla och vattna ordentligt. Det kommer nytt så att ni kan få er några pajer i alla fall!
Mvh
Fenja
MRLINDELL
Jag städade bland mina rabarber genom att beskära HÅRT och det kommer nya, inget att vara orolig för. Börja med de blad som ligger lägst ut, lägst ner, plocka sedan så att rabarben minskar i omfång till ett lämpligt format.
Bara riv av blomknopparna, det är inga problem, de skall bort!
jendah
Rabarbersaft... nästan bortglömd läckerhet, tack för påminnelsen wub.gif

och för de snabba svaren! Ska ge oss på rabarberna så snart vi kan...

Det kliar i fingrarna att få ta tag i allt i det nya huset och trädgården - och så är det nästan två veckor kvar wacko.gif. Det bästa är väl att vi börjar med en månad semester i det nya huset biggrin.gif

Vi hade väl tänkt att vi skulle rensa lite allmänt, förbereda för lite grönsaksland för nästa sommar, men vi kommer hela tiden på mer och mer, så det är nog bäst att vi tar det lugnt och funderar först... och planerar... tongue.gif Sen är det bara att hoppas att man ärvt de gröna fingrarna från släkten... farfar är fantastisk med blommor. Nu är det vi som skall upp till bevis laugh.gif laugh.gif

/J
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon