magiana
15-06-2004, 19:31
Jag fick en halv sopsäck med lavendelkvistar för cirka 1½ vecka sedan. Dessa har jag gjort en himla massa sticklingar av. Hittills ser de ut att må prima, men hur lång tid tar det innan de får rötter och man kan plantera om dem?
Hur lång tid det kan ta är nog lite olika, men när sticklingarna börjar skjuta nya blad och skott så har de fått rötter. Ha inte för bråttom med att plantera om dem utan låt dem rota sig ordentligt!
Mvh
Fenja
magiana
15-06-2004, 20:51
Huh..

De började ju lixom skjuta nya blad med detsamma men sen ställde jag ut dem och sen dess har de inte vuxit mer. De står i skuggan och har en plastpåse över sig som skydd.
Elisabet
16-06-2004, 07:23
I en artickel i Aller trädgård om just bla lavendelsticklingar rekommenderas att låta planterna vara ifred 6-8 veckor för att då börja göda de lite.
Hennes bild visar små buskiga plantor efter 5 ! månader. Klara att planteras ut. Man får tydligen räkna med ett visst svinn första vintern.
Mina egna lavendelsticklingar står i ett gammalt akvarium som fungerar som växthus och de har stått där i drygt en månad . Inga rötter än så länge.
De kan skjuta nya blad utan att fått rötter så låt dem vara och plantera ut lavendeln till hösten.
Ann
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.