Hlälp!
Våran trädgård myllrar av myror både svarta och bruna dom äter ju på bladen vad ska man göra?
Jag har aldrig sett svenska myror äta växtdelar, är du säker på att det är myrorna som äter på bladen? Det finns ju sydamerikanska bladskärarmyror, men de odlar ju svampar på bladen, så de äter inte heller bladen direkt. Vad jag vet så har myror varken själva enzymer som kan bryta ned cellulosa, och lever inte i symbios med bakterier som kan bryta ned cellulosa (termiter lever ju i symbios med bakterier som kan bryta ned cellolosa).
Åsa, mälardalen zon 2
16-06-2004, 09:22
Nej myror brukar inte äta växter. Ser du att myrorna kryper runt på bladen titta lite mer noga troligtvis hittar du bladlöss och det är dessa myrorna är intresserade av. Är det på pionknopparna myrorna finns så har pionen en söt vätska på knopparna som myrorna är ute efter.
Inte heller bladlössen tuggar i sig blad(de suger vätska ur bladet) så har du fått blad med riktiga tuggskador i så är det något annat ex. skalbaggar eller någon larv de brukar ha mundelar som de kan tugga med.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,16-06-2004, 10:22)
... har du fått blad med riktiga tuggskador i så är det något annat ex. skalbaggar eller någon larv de brukar ha mundelar som de kan tugga med.
Eller sniglar...
Är det bara som jag inbillar mig eller är det ett riktigt myrår i år?
/Mimmi
Det känns som ett riktigt myrår. Vi har hela uppfarten samt stora partier av gräsmattan full av svarta myror. De gräver upp små högar som det ligger hundratals kanske tusentals ägg i!!! Hur gör man för att få bort de? Går det?
Hej Mandel och välkommen hit!
Här är en länk till en tråd där myrproblem nyligen diskuterats:
MyrorOm du har mycket myror är ett samtal med Anitcimex ingen dum idé.
Mvh
Fenja
Hej Fenja och tack så mycket!
Jag kollade länken som du rekommenderade och jistanes vad mycket infomation jag fick men...tyvärr inte så mycket om myror
Jag kontaktar Anticimex så får jag höra vad de tycker.
Läste i något inlägg om att om man stack ner ett spett så skulle myrorna frysa ihjäl, är det någon som har provat detta och skulle det kunna fungera på svartmyror som föredrar att leva mer i jorden än i egna stora stackar som tex en rödmyra?
//Mandel
Är det lämplig mark för myror att bygga bo så går det inte att få bort dem långvarigt, de kommer bara tillbaka. Man få ändra markförhållandena, d v s ingen sand eller finkornig jord som de kan bygga bo i. Som underlag för plattor är det bättre med stenkross, som myrorna inte brukar bygga bo i.
Eller varför inte bara låta dem vara? Myror är i huvudsak rovdjur som gör mycket nytta i trädgården.
Maggan H
27-07-2004, 09:21
Finns myrmedel som löses upp direkt i en vattenkanna och vattnas ner. Dyrt med effektivt, jag har provat! Dock ganska giftigt. Baythions.
http://www.bayer.se/bayer/Internet_hh_se.n...51?OpenDocument
Hmmm...ok jag får se hur vi gör. Var och tittade på myrmedlet men det är ju som sagt rätt dyrt samtidigt som det inte känns rätt att sprida "gift" i trädgården. Så länge myrorna inte förstör så kanske det är ok att de springer omkring i vår trädgård. Som Kurt sa "Eller varför inte bara låta dem vara? Myror är i huvudsak rovdjur som gör mycket nytta i trädgården. "
CITAT (KURT @ 27-07-2004, 09:11)
Är det lämplig mark för myror att bygga bo så går det inte att få bort dem långvarigt, de kommer bara tillbaka. Man få ändra markförhållandena, d v s ingen sand eller finkornig jord som de kan bygga bo i. Som underlag för plattor är det bättre med stenkross, som myrorna inte brukar bygga bo i.
Eller varför inte bara låta dem vara? Myror är i huvudsak rovdjur som gör mycket nytta i trädgården.
Om jag kunde så skulle jag prata med mina myror och be dom flytta till en annan del av min trädgård!

Nu bygger de bo vi mina plattor vid trädgårdslandet och plattorna börja "vippa". Jag har varit elak och hällt kokhätt vatten på dom.. Inte snällt, men jag vill inte att de ska vara just där.
Jag har strött ut kanel och det verkar funka, myrorna backar om de kommer för nära så det måste vara något med kanel de inte tycker om.
Jag myllade ner lite kanel i den rabatt där myrorna hade byggt bo och nu har de flyttat.
Blanda socker och salt. De tycker om socker och saltet äter de av bara farten,men av det dör de. Jag häller blandningen över deras ingångar. Och kaos utbryter. MVH ulla
Katarina H
23-08-2004, 14:11
Hej!
Jag hade missat detta forum så min fråga lade jag på småprat. Här sk aden visst vara! ...
Eländes, elände!!!! Jag har fått myrinvasion i mina krukor som jag skulle plantera om och övervintra. Vad ska jag göra?? Massor med svarta små myror och massor med vita ägg!!!
Panik! Jag har slängt två av plantorna i vatten för att försöka dränka eländet. Tre av dem står i ny kruka. Kan man dränka dem i myrr utan att mina små plantor dör? Det är små äppelträd, knappt ett år gamla.
Hjälp mig!!
Tack på förhand!
Jag läste ett tips mot myror: Spruta parfym eller rakvatten på jorden där myrorna är, dom hatar tydligen det och flyttar. Jag har INTE provat själv.
/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.