lisselbo
15-06-2004, 20:06
Har äntligen beställr växthus.
Fastnade för Juliana Sunseeker Plus, 10 kvm med isolerplast. Har turen att det är kampanj så att jag får fönsteröppnare till alla fönster, 4 stycken.
Ska ta ca 2 veckor innan jag får hem det, känns väldigt lååååååångt.
~~Marie~~
ThomasJ
15-06-2004, 20:26
Grattis!!!

Lycka till med växthuset, vet att du kommer bli nöjd..
/Thomas
lisselbo
15-06-2004, 21:18
Skulle helst ha velat haft växthuset igår, beställde idag.
Men kanske bra att det är ca 2 veckors leveranstid så att jag kan bestämma mig för var det ska stå velar fram och tillbaka.
Plus att vi kan förbereda att gjuta plintar, för dom ska ju brinna ett tag.
~~Marie~~
MRLINDELL
15-06-2004, 21:32
Grattis! 10 kvm betyder att man kan få plats med ganska mycket. Jag har allt i krukor och hinkar, minimalt problem med allt. Ventilationen behövs, är det något man skall prioritera är det takluckor och ventilation. Med automatiska öppnade öppnar sig takluckorna långt innan man vaknat och grovreglerar temperaturen. När det blir riktigt varmt räcker det inte, man får ha en dörr på glänt några cm. Jag bor också i Uppsala trakten ..
Nu kan du starta med växter ett par månader tidigare än annars. Frösättning i början på februari ger tomater till midsommar ...
lisselbo
15-06-2004, 21:35
Frösättning i början på Februari, när kan man sätta ut det i växthuset?
mvh Marie
MRLINDELL
16-06-2004, 07:51
Jag hade dem där en vecka i April när det var så varmt. Från 1 Maj har de varit i växthuset trots några minusgrader på nätterna. Den natten vi hade -3.6 nånting och blåste frös fyra tomatplantor på verandan men inga i växthuset. Man kan räkna hem ett par +grader på ett ouppvärmt växthus om värmen och solen värmer växthuset på dagarna, då hinner frosten aldrig in i växthuset.
Man skall ha plats för plantorna inne under April, då är de nästan en halvmeter höga.
lisselbo
18-06-2004, 19:25
Fönsteröppnare till alla fyra fönsteren tycker jag är ganska suveränt.
~~Marie~~
lisselbo
18-06-2004, 19:29
Har ett ganska stort hus, ca 300 kvm, så jag har haft lite för mycket plats för mina plantor.
Med andra ord så har dom fått stå inne alldeles för länge, dom åkte ut för ca 2 veckor sedan.
Kanske därför tomaterna är så långa och rangliga+
~~Marie~~
CITAT (lisselbo @ 18-06-2004, 20:25)
Fönsteröppnare till alla fyra fönsteren tycker jag är ganska suveränt.
~~Marie~~
Det kan vara idé att låta ett takfönster vara manuelt öppningsbart.
På kvällen är det bra att kunna vädra ut den fuktiga luften.
MRLINDELL
22-06-2004, 12:48
Jag tror man känar på att ha alla automatiska, luckan stänger sig inte med det samma på kvällen, värmen som är kvar i huset regleras bra.
Det viktiga är att de öppnas i tid i gryningen när man vill ligga och sussa och slippa drömma mardrömmar om växthustemperaturen.
Det är snarare så att man får gå och dra igen dem om man vill ha tätt i stället, de stänger sig lite olika trots att man justerar dem bra.
Fyra automatiska öppnare på 10 kvm är lyx! Det skall man unna sig om det inte kostar något extra.
lisselbo
22-06-2004, 13:05
Kollade följesedeln, tjänade 780:- på att dom har kampanjen om automatiska fönsteröppnare på köpet.
Känns ganska lyxigt faktiskt.
Åkaren ringde idag och sa att dom kommer med växthuset i morgon, lääängtar.
Så nu får det bli fart på grävandet, har lite svårt att bestämma mig för placeringen bara.
En av dom bättre platserna jag har är skapligt fri från träd, sol i stort sett hela dagen.
Den andra platsen är i närheten av en stoooor hägg som vi håller på att ta bort men jag kan tänka mig att rötterna kan ställa till problem. Den har säkert stått i minst 20 år. I och för sig så ska jag till större delen ha krukor och en liten pallkrage i växthuset men iallafall, vad tror ni om rötterna?
mvh Marie
CITAT (MRLINDELL @ 22-06-2004, 13:48)
Jag tror man känar på att ha alla automatiska, luckan stänger sig inte med det samma på kvällen, värmen som är kvar i huset regleras bra.
Det viktiga är att de öppnas i tid i gryningen när man vill ligga och sussa och slippa drömma mardrömmar om växthustemperaturen.
Det är snarare så att man får gå och dra igen dem om man vill ha tätt i stället, de stänger sig lite olika trots att man justerar dem bra.
Fyra automatiska öppnare på 10 kvm är lyx! Det skall man unna sig om det inte kostar något extra.
Det finns tydligen två skolor när det gäller detta. Jag stöder mitt inlägg på växthussäljarens råd samt vad jag har läst i några växthusböcker.
Men, men har Du rätt så har Du.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.