johan80
Hej alla Odlar vänner!

Hej mitt namn är johan och behöver lite hjälp angående
kaktusar i växthus!

1. Jag undrar hur varmt jag skall ha i mitt växtrum nuvarande temp är runt
27-30 grader skall det varar varmare eller ?

2.Sen undrar jag hur ljuscykeln skall vara just nu är kaktusarna i sin
växtfas och jag kör 12 ljus och 12 mörker.

3. Och hur är det med näringen ? skall jag ge dom näring nu när dom är
små eller vänta ett tag ?

Tack för svar! Mvh Johan
Åsa, mälardalen zon 2
Jag odlar inte så enormt mycket kaktusar men är inte en vintertemp på 27-30C lite väl mycket?? De flesta "riktiga" kaktusar brukar väl vilja ha ganska kall vintervila (ungefär kylskåpstemperatur eller strax däröver)???

Här kan du läsa lite om kaktusar och deras skötsel:

http://www.succseed.com/nks.htm#ALLMÄNT

http://hem.passagen.se/jgrahn/vksf/article...s/beginner.html

http://www.botan.uu.se/kaktus/

Är det ganska små frösådda kaktusar så kanske de ska stå något varmare än kylskåpstemperatur, jag brukar aldrig så kaktusar. Jag har dock en kaktus(ser ut som någon form av Rebutia) som frösått sig själv mycket rikligt, den krukan stod i ett svalt rumsfönster utan extra belysning eller andra tekniska hjälpmedel på vintern.
Ingrid på Västkusten
Kära hjärtanes - det är alldeles för varmt för årstiden!
Nu mår de flesta bäst av en temp på ca + 5 till + 10 för de skall ha sin vintervila. Har man svårt att åstadkomma det tex i varma bostadsrum så försök kmma ner till åtminstone +18 - dra ner värmeledningen som oftast finns under fönsterbrädan.
De skall stå svalt och ljust - 12 timmars ljus är ganska OK. Har man dem svalt som + 5 kan man komma undan utan att ha extra ljus - man låter dem gå i vila då har de mkt små behov.
Nygrodda fröplantor och fröplantor ca ett år gamla kan ha ca 20 plusgrader utan problems - de odlas oftast lite varmare än 'sedan' :-)

Absolut ingen näring nu!!!!!!!

Det finns speciell kaktusnäring för krukväxtnäring är alldeles för stark och av fel sammansättning - jag rekommenderar att Du kikar på de fina länkarna som Åsa har gett dig redan i föregående inlägg, jag vill bara addera en till :-D
www.cactus-mall.com
för den sugne kaktusentusiasten,

Glada hälsningar ifrån ingrid också kaktusentusaist.
johan80
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 29-01-2003, 21:09)
Kära hjärtanes - det är alldeles för varmt för årstiden!
Nu mår de flesta bäst av en temp på ca + 5 till + 10 för de skall ha sin vintervila. Har man svårt att åstadkomma det tex i varma bostadsrum så försök kmma ner till åtminstone +18 - dra ner värmeledningen som oftast finns under fönsterbrädan.
De skall stå svalt och ljust - 12 timmars ljus är ganska OK. Har man dem svalt som + 5 kan man komma undan utan att ha extra ljus - man låter dem gå i vila då har de mkt små behov.
Nygrodda fröplantor och fröplantor ca ett år gamla kan ha ca 20 plusgrader utan problems - de odlas oftast lite varmare än 'sedan' :-)

Absolut ingen näring nu!!!!!!!

Det finns speciell kaktusnäring för krukväxtnäring är alldeles för stark och av fel sammansättning - jag rekommenderar att Du kikar på de fina länkarna som Åsa har gett dig redan i föregående inlägg, jag vill bara addera en till :-D
www.cactus-mall.com
för den sugne kaktusentusiasten,

Glada hälsningar ifrån ingrid också kaktusentusaist.

Hej ingrid!

Tack för ditt mail!

Glömde kanske att skriva att kaktusarna är bara 2 månader gammla och
är typ 1.5 cm höga! Jag odlar dem i ett växtrum med därav den höga temp.
skall dom ha sin vintervila även nu när dom precis har kommit upp ur jorden ? mvh Johan
Ingrid på Västkusten
Ahaaa- Johan - nu drar jag en lättnadens suck!

Ja de behöver värme och bottenvärme....riktig kaktusövervintring är först för nästa vinter ;-) elelr vintern efter det beroende på storlek. Fröplantor behandlas olika och de kan gott vänta ett år på omplantering - plantera om nu så förlorar du bara plantor,

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon