Eva Swahn
Om man har några beg.bilar att välja mellan av samma märke, vilken ska man då välja:

den som är yngst?
den som har gått kortast körsträcka?
den som är servad mest/bäst?
den som har minst rost?
eller den som är röd?

frågar en med ständig bestlutsångest för allt

sad.gif
Betty
Jag skulle ha köpt den som har gått minst = minst sliten motor, det är väl det viktigaste om den inte bara ska stå och se röd och vacker ut. biggrin.gif fast jag skulle inte vilja ha en röd - de blir så fula när lacken mattas av solen... rolleyes.gif Jag skulle inte ha köpt en bil med rosthål, helst bara ytrost som man kan få bort, absolut inte en som har rost på bärande delar! Yngst är inte alltid bäst, det finns många välvårdade "pärlor" bland äldre bilar!
Dessutom skulle jag helst köpt en norrlandskörd - de är minst rostiga och bäst!
Ja du Eva, det är inte bara lite man ska tänka på när man köper begagnat... rolleyes.gif biggrin.gif Lycka till! smile.gif
Eva Swahn
Du är en klok flicka du Betty. Men norrlandskörd? Varför är det nått bra? Jag har lika långt till Norrland som till Rom. Typ. Folk sätter ibland ut att bilarna är "långmilare". Var i landet är milen längre? I Norrland?

undrar en skåning med dumstruten på huvudet
MimE
Service bok anser jag personligen vara viktigt.

De begagnade vi köpt har vi köpt hos bilhandlare (tryggare) även om de betingar ett lite högre pris (kom ihåg att det inte är någon moms på begagnade bilar så gå inte på det tricket). Ofta så finns det rejäl prutmån.

Köp gärna en Volvo hos Ford, en Ford hos Toyota etc. Brukar vara billigare så.

/Mimmi
KURT
CITAT (Eva Swahn @ 16-06-2004, 02:10)
Du är en klok flicka du Betty. Men norrlandskörd? Varför är det nått bra? Jag har lika långt till Norrland som till Rom. Typ. Folk sätter ibland ut att bilarna är "långmilare". Var i landet är milen längre? I Norrland?

Det saltas inte så mycket på vägarna i norrland = mindre rost.
gammelnalle
CITAT (KURT @ 16-06-2004, 08:09)
CITAT (Eva Swahn @ 16-06-2004, 02:10)

Det saltas inte så mycket på vägarna i norrland = mindre rost.

Billigast!!!

Rättare sagt mest bil för pengarna.

HUR vet du att det verkligen är en långmilare t.ex? Var står det??
Kolla upp med bilregistret vilka som haft den INNAN förra ägaren... de brukar vara mera ärliga (de har ju blitt av med bilen...)
Hur vet du att den är "norrlandskörd".... HELA tiden?

MEN!!! Inte är milen längre i Norrland inte: Fortfarande 10km !!!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
echo
hehe, jo, det är rätt kul med ord ibland. man funderar på hur många om egentligen t ä n k e r på hur de använder språket... wacko.gif

Fördelen annars med en "norrlandskörd" bil ska nog vara att den troligtvis mest gått långsträckor, medan en stadsbil kört en massa massa korta bitar, vilket sliter mer på bilen. Milen ä r inte längre i norrland, men nog sjutton känns det så. Det är långt vart man än ska!!!
gammelnalle
CITAT (echo @ 16-06-2004, 08:29)
hehe, jo, det är rätt kul med ord ibland. man funderar på hur många om egentligen t ä n k e r på hur de använder språket... wacko.gif

Fördelen annars med en "norrlandskörd" bil ska nog vara att den troligtvis mest gått långsträckor, medan en stadsbil kört en massa massa korta bitar, vilket sliter mer på bilen. Milen ä r inte längre i norrland, men nog sjutton känns det så. Det är långt vart man än ska!!!

Då är du nog inte en "äkta " norrlänning...
" 40mil... he ä väl int nåt att bråk om- he ä klart att vi åk dit å dans"

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
echo
CITAT (gammelnalle @ 16-06-2004, 08:34)

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jooodå... uppvuxen direkt ur västerbottens myrar. Så int är 40 mil så långt int... det är ju bara till Ikea!! Fast sverige blev ruggigt långt när man råkade springa på en älskling 100 mil söderut, ujujuj, hemska tider. Men han har lyckats väldigt bra sedan han flyttade upp, läst Sara Lidman och lyssnat på Euskefeurat, så han är nog mera inbiten norrlänning än många infödda!! wub.gif wub.gif

Men detta var ju om bilar...

Kanske man ska fundera lite på hur man själv ska använda bilen också, om det blir en väldig massa långstreckor lr bara små kortisar? Men en röd bil brukar va ett bra val biggrin.gif "Red ones goes faster..."
Mocca
Vad du än väljer......ska du köpa bil privat, så kolla att säljaren verkligen är ägare till bilen (juristen som talar smile.gif). Det kan bli väldigt dyrt annars. Finns de som köpt beg bil i "god tro" och ändå fått lämna ifrån sig densamma till den rättmätige ägaren, t ex ett leasingföretag. Finns HD-domar på det.
gammelnalle
CITAT (echo @ 16-06-2004, 09:28)
CITAT (gammelnalle @ 16-06-2004, 08:34)

biggrin.gif  :D  :D

Jooodå... uppvuxen direkt ur västerbottens myrar. Så int är 40 mil så långt int... det är ju bara till Ikea!! Fast sverige blev ruggigt långt när man råkade springa på en älskling 100 mil söderut, ujujuj, hemska tider. Men han har lyckats väldigt bra sedan han flyttade upp, läst Sara Lidman och lyssnat på Euskefeurat, så han är nog mera inbiten norrlänning än många infödda!! wub.gif wub.gif

Men detta var ju om bilar...

Kanske man ska fundera lite på hur man själv ska använda bilen också, om det blir en väldig massa långstreckor lr bara små kortisar? Men en röd bil brukar va ett bra val biggrin.gif "Red ones goes faster..."

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif ohmy.gif tongue.gif laugh.gif rolleyes.gif

du glömde Torgny Lindgren .... PÖLSA!!!!

jo men visst... jag flyttade åt andra hållet... ca 100mil....

Tycker nog att du fått ganska bra svar på din fråga om bilköp.

Är det via bilfirma eller privat ??

Årsmodell?

Körsträcka (hur kollar man verkligen det??? JO i gamla besiktningsprotokoll, en skötsam ägare brukar spara alla besiktningsprotokoll och där står bl.a. mätarställning vid besiktiningsdatumet, stämmer det med föregående år ?)
Besiktningsprotokoll (igen...!!) säger oftast vad som är bytt. Kan du kolla OM den ÄR "norrlandskörd" ?

Förra ägare....

Pris

Färg (varför frågar alltid fruntimmer detta först? biggrin.gif ) och glöm inte om det finns krok för handväskan laugh.gif biggrin.gif tongue.gif

Lycka till med "Röda faran"

björn
MimE
Ett litet tips angående typ av lack (om man har ett val):

På en nyare, rostfri bil föredrar jag metallic-lack. Den är hårdare (flera lager klarlack) och är därför tåligare mot stenskott och repor.

Men...
Om den börjar vara till åren och fått "fräknar" (rost) så är det mycket lättare att fixa/laga lackfläckar på en vanlig lack.

Nalle,
Det ÄR jätteviktigt med färg, plats för handväskan m.m.
Däremot har vi ett evigt tjafs här hemma om det är värt att köpa lättmetallfälgar. När det finns så fina fälgsidor på Biltema. tongue.gif

/Mimmi
Betty
Eva, är det den där Audin du funderar på att köpa? Gör inte det...!
Mocca
Va!! blink.gif Jag har en Audi 80 -87......har aldrig haft en så bra bil.....gått 34000 mil nu (det mesta med hästtransport efter) och inte kostat mycket i reparationer.......dessutom rostar den inte biggrin.gif wub.gif biggrin.gif
Betty
CITAT (Mocca @ 16-06-2004, 10:43)
Va!!  :blink:  Jag har en Audi 80 -87......har aldrig haft en så bra bil.....gått 34000 mil nu (det mesta med hästtransport efter) och inte kostat mycket i reparationer.......dessutom rostar den inte  :D  :wub:  :D

Du har allt en ovanlig Audi 80 du...ohmy.gif
Men där ser man, ibland lyckas man faktiskt vaska fram ett litet guldkorn! wink.gif
Eva Swahn
Ni är för roliga alla med era kloka råd om bilar!

Om min ekonomi hade följts åt med min ålder hade jag haft råd att köpa en bra bil. Men så är nu icke fallet.

Men gjorde man nu sådana dumma (?) val i livet när man var student som att läsa "idé- och lärdomshistoria" och "drama-, teater, film" till exempel - ja, då får man finna sig i att livet är havregrynsgröt, lopppisfynd och gamla bilar. Men å andra sidan vet jag vilken intressant natursyn som Lorenz Oken har och hur spännande idédramat har varit för teatern - det kan jag sitta och fundera på när bilen har gått sönder...

Min bror säger att han ser vilka bilmärken han aldrig skulle sätta sina barn i - på operationsbordet. Och med tanke på hur alltfler kör onyktra idag, alltfler gamla har körkort, alltfler unga slynglar stuntar i regler och att jag kommer att köra mycket mera bil framledes, dessutom i en trakt där det är långt till närmaste polis - prioriterar jag hög krocksäkerhet.

Sen är det klart att jag måste ha hållare för läppstiftet, klacksäkra mattor och en diskret lucka för trosskydd i handskfacket.
MimE
CITAT (Eva Swahn @ 16-06-2004, 12:48)
... (jag vet) vilken intressant natursyn som Lorenz Oken har och hur spännande idédramat har varit för teatern...

... Sen är det klart att jag måste ha hållare för läppstiftet, klacksäkra mattor och en diskret lucka för trosskydd i handskfacket.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Lorenz Oken??? huh.gif

/Mimmi
MRLINDELL
Den bil som gått mest på kortast tid är bästa köp. Har bilen t ex rullat 15.000 mil på 4 år har den rasat i pris men är ändå fräsh!
Dagens bilar, de Japanska rullar 40.000 mil utan större problem. En & annan, kylare, drivaxel, generator. Delar som man kan komma över för några tusen inkl montering om det skulle krisa till sig.
Gamla bilar äldre än 10 år är inget att ha. Min Gamla Mazda 626 5d gick 38.500 mil utan stora problem under 10 år. Många tror att Volvo är bra här hemma. GLÖM DET! Välj en Japansk bil som fort rasat i pris pga körsträcka.

Alla skryter om sina kära bilar. Kontakta svensk bilprovning om statistik och man får ett ganska bra grepp om vilka bilar som är bra LÄNGE!!
Nanna
BMW är också en bil som håller ihop hur länge som helst. Min far en gammal skruttig en som nu har gått 45 000 mil, och den går nog i allafall ett par tusen till. FAST det enda som fungerar på den nu är nog motorn och automatlådan (nästan, svårt att få den att gå på D = drive).
Du kan ju alltid skutta in på www.bytbil.com där kan man jämföra lite priser och olika märken. Även kolla in bilar i din närhet.
Om du inte är ute efter en helfräshbil kan jag tipsa om en Pegeut (hur tusan stavar man till det då) 205. Har en sådan själv från 1989, och jag har under 4 år nästan inte haft några problem med den i huvudtaget, fast den har gått 19 000 mil. Visst den kanske inte går så himla mycket till, men den är billig i drift och reservdelar kostar ingenting.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon