Anna_Panna
Jag har just flyttat in i ett hus där det står en brudspirea-häck vid tomtgränsen mot grannen. Den är planterad 2001 och troligtvis inte alls omhändertagen sedan dess. Nu ser den gles och spretig ut.

Vad ska jag göra? Kan man klippa den så här års? Hur mycket? Vilka grenar ska man ta? Det finns ett antal grenar som är rätt så långa, men helt kala nertill. Bör man ta bort dem?

Som ni säkert redan förstått så är det här min första trädgård, så alla tips mottages tacksamt.
Åsa, mälardalen zon 2
Är det brudspirea du menar tror inte man brukar ha brudslöja som häck?
Brudslöja är en perenn sommarblomma som vissnar ner helt på vintern.

Brudspirea
http://www.vivaioclorofilla.it/image/lnp_0019.jpg

Brudslöja
http://the-plant-directory.com/pages/june0.../gypsophila.jpg

Man kan göra lättare gallringar i brudspirea efter blomningen men är det tillväxten av skott nerifrån man vill stimulera så är bästa beskärningstiden på vårvintern. Och man gallrar då ur de äldsta grenarna nere vid marken, vissa sorter tål att man kapar hela busken nere vid marken men då får man inga blommor den säsongen. Hur hårt man kan klippa spirean beror på vilken sort det är, Brudspirea (Spiraea arguta) kan ha svårt att komma igen efter en total nedskärning medans den norska brudslöjan (Spiraea cinerea ´Grefsheim´) verkar klara det ganska bra.
Anna_Panna
Brudspirea menar jag givetvis.... Snacka om att vara nybörjare i trädgårdslandet rolleyes.gif
Betty
Förlåt, men jag kan inte låta bli att småle åt hur ni slinter på tangenterna! biggrin.gif
Först skriver Anna Panna brudslöja i rubriken, men sedan frågar hon faktiskt om brudspirea i inlägget.
Åsa svarar "Är det brudspirea du menar tror inte man brukar ha brudslöja som häck?" men skriver längre ner i sitt svar: "...den norska brudslöjan (Spiraea cinerea ´Grefsheim´)..."

Hälsningar "skrivpolisen" laugh.gif
Anna_Panna
Hej Betty,

Jag gjorde en ändring i mitt inlägg, därav rätt i själva brödtexten. Däremot lyckades jag inte ändra i rubriken.

Jag förvånades också över uttrycket Norsk brudslöja. Ska det vara Norsk brudspirea?

Jag har ingen aning om vilka slags spireor jag har. Den ena är kort (närmast vägen) och den andra liknar länken som Åsa skickade.

Bör man gödsla häcken? Och i sådana fall med vad? Den ser så tanig och eländig ut....
Betty
Hej Anna! Du skriver att häcken är planterad 2001, man brukar rekommenderas att beskära friväxande häckar efter att häcken fått rota sig och växa till sig ett år efter planteringen. Helst ska du beskära tidigt på våren som Åsa skrev. Men du kan klippa ner den till hösten. Ta då ner den till ca 15-20 cm's höjd så den får grena sig långt nerifrån. Om vissa grenar av plantorna växer mycket kraftigare än de övriga så kan du återställa balansen genom att klippa ner dessa grenar ända nere vid marken.
Häckar brukar se taniga och eländiga ut efter några år om de inte har blivit beskurna alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon