Full version: rådjursangrepp......
magda
Hej! Just nu är jag ganska ledsen, och inte alls djurvän - åtminstone vad det gäller en art.....
Då jag öppnade dörren vid halv tiotiden på morgonen, så står där ett rådjur. Blev litet förvånad, eftersom vi har en otillgänglig tomt utanför ytterdörren - inhägnat med berg på "sidorna" av staketet. Man måste alltså först bestiga det branta berget och sedan hoppa från sluttande berg om man som rådjur skall komma in. Dessutom brukar mina två hundar väldigt ofta vara på tomten.Har ju alltså kännt mig ganska säker på att få vara ifred från dessa rådjur just på plätten utanför ytterdörren, och har därför inte lagt ut blodmjöl etc just där. Och imorse stod det alltså ett "kräk" där mad.gif Först trodde jag allt klarat sig, tills jag såg tomaterna och solrosorna som är planterade i varsin låda. De är toppade........ sad.gif sad.gif sad.gif De har precis flyttat ut från ett uterum, så det känns jävligt typiskt!! Där hade de varit skyddade. Både solrosor och tomater har växt bra och sett ut att trivas, även om jag planterat dem för tätt. Blev SÅÅÅ ledsen av detta.
Så nu några frågor: Har de någon som helst chans att klara sig trots toppning??? Ska jag klilppa av dem där de är toppade - just nu är de liksom "avtuggade" ? Finns det några tips på vad jag kan ha mot dessa rådjur som tydligen är akrobatiska konstnärer förutom saker med blodmjöl som mina hundar finner utsökt och därför är något besvärligt att använda?

Hoppas på många svar!

/Ledsen tomtägare som undrar varför rådjuren inte kan nöja sig med de trtusen kvm tomt som de faktiskt kan få gå på.....har ju blodmjöl o.dyl.på det jag är rädd om där......
Sollan
Trist med rådjur!
Pröva ett medel som heter Råodör. En gräsligt illaluktande klet som du kan stryka på pinnar som du sätter ut vid de plantor du vill skydda. Det går även att sätta det direkt på plantorna. Passa dig bara för att få det på fingrar eller kläder, det är svårt att få bort lukten!
Fick ifjol se mina flox och annat blomma för första gången på många år. Man behöver inte heller springa ut med nytt klet så fort det har regnat, det håller rätt länge.
Lycka till!
/sollan
jendah
En kompis till mig har hängt ur en cd-skiva (blank på båda sidorna) över sitt grönsaksland mot rådjur... hon har hört att rådjuret inte gillar blänket . Hon säger att det iaf har fungerat hittils smile.gif

...så enkelt att det kanske är värt ett försök unsure.gif biggrin.gif

/J
magda
Kul med cd-skivan!! Måste ju testas! rolleyes.gif Hoppas på att det funkar;) Skoj isåfall!

Det där med råodör får jag nog dessvärre hålla mig undan - som du sade så var det gräsligt illaluktande och kletigt - detta har jag erfarenhet av.......mina föräldrar hade det nämligen mig oveterligen, på sin tomt då jag var och hälsade på med mina hundar, och hundarna tyckte tydligen det var jätteintressant och kladdade ner sig totalt, utan att vi märkete det innan det var försent........ Jag lovar att det satt som berg!!!! krävdes många schamponeringar av hund, och jag tyckte ändå att de stank efter det utav det där klägget..... wink.gif Vill INTE vara med om det igen...Men jag tror det funkade mot rådjuren!! Så hade jag inte hund så skulle jag skaffa det med en gång!

Förresten - någon som visste om jag kan göra något för att rädda mina rådjurstoppade plantor??

Tack för svaren hittills!
/M
Fenja
Prova att toppa dem på ett lämpligare ställe än där rådjuret tuggat på dem, kanske kan de grena sig och gå i blom i alla fall? Det kostar ju inget att försöka...
Mvh
Fenja
magda
Hej igen!

Ok , tack! - ska pröva toppa på ett annat ställe - men var någonstans är lämpligt unsure.gif ?? Jag är ju då en riktig nybörjare på detta med trädgård..... rolleyes.gif

m.v.h. /Magda
magda
Hej!
NU har jag hängt upp ett par cd skivor! smile.gif Ska bli intressant att se om det fungerar. Har även sprayat nån blodmjölblandning litet här o var, så det kan i.o.f.s. vara svårt att veta vilket det är som EV. blink.gif blink.gif hjälper.

m.v.h. /M
e_sedell
Toppa plantorna alldeles ovanför ett plad. Sedan låter du två tjyvar, alltså grenar, växa ut. Resten kan du ta bort och tjyva även på de nya stammarna. Toppa plantorna frammåt hösten när du inte tror på att fleara blommor ska hinna utvecklas och ge färdiga tomater. Då mognar de som fins och plantan behöver inte ödsla mera kraft på att växa. ... större tomater...

Solrosorna borde gå att göra på samma sätt med. Nu vet jag inte hur stora dina är och vilken sort. Men det finns sorter som grenar ut sig även utan att man behöver toppa dem. Det borde alltså fungera. Kan ju alltid vara kul att testa. Raportera om det lyckades och vad sorten heter!!

Lycka till!
Anki på Öland
AHA, undrade mycket varför det hängde CD-skivor lite här och var i trädgårdarna där mina döttrar har kolonilotten!!
Anki
jendah
CITAT (magda @ 16-06-2004, 22:59)
Hej!
NU har jag hängt upp ett par cd skivor! smile.gif Ska bli intressant att se om det fungerar. Har även sprayat nån blodmjölblandning litet här o var, så det kan i.o.f.s. vara svårt att veta vilket det är som EV. blink.gif blink.gif hjälper.

m.v.h. /M

Håller tummarna för att det skall hjälpa! Oavsett om det är cd-skivorna eller medlet laugh.gif laugh.gif

/J
magda
Tack snälla för alla tips!! Nu har jag toppat solros och tomat smile.gif Hoppas det går vägen, skall berätta senare hur det gick!

Har tyvärr hittat fler skador än dessa saker som rådjuret mumsat i sig. Krasse som hade växt sig stor och fin, samt de ringblommorna som var de hittills största jag hade. De andra ringblommorna ser litet klena ut tycker jag. Dessutom hann hon (rådjuret) sätta i sig en del penseeér, men de var jag inte så där jätterädd om.
Nu hoppas jag att hon inte springer och skvallrar för sina polare om hur goda tomater m.m. det finns bakom staketet på våran tomt, samt att cd- skivor och blodmjöl håller henne och hennes "liga" borta" biggrin.gif

/M
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon