echo
Jo... hade ju tänkt mig mörkviolett/svart och lime-färgade blommor i år. Förra året blev det bara kaos, stoppade ner allt möjligt som jag fick tag på utan att veta vare sig färg eller höjd. Så i år har jag planerat, funderat, delat in balkonen i köksdel (färgsättning oviktigt) och mysdel (massa grönt och de tidigare nämda färgerna). Men... vad konstigt det kan bli ibland, man förälskar sig i helt andra saker, min man kom hem med en geranium "Max Frei" som han inte kunde motstå (och han är totalt allergisk mot rosa). Försvarar sig med att "på blommor är det en annan sak". Och ungarnas frösådder är ju såklart rosa, de måste ju få välja färg själva. Vad är det som händer?? Att man kan börja tycka om något som man tidigare bara totalt avskytt?? Så... ok, mörkviolett/svart och hela färgskalan via rött och mot rosa/vitt. blink.gif Får bli så... rosa kan vara fint. Fast b a r a på blommor.

(lite rädd för vad som kommer nästa år, vilda tantblandningar med cerise-rosa och knallgult??*ryser*)
fiffigafrun
Ha ha, jag som alltid sagt att jag hatar rosa blommor har i princip bara de och vitt o lite lila numera. Men det finns ju olika rosa o det kan skära sig rejält ibland som t ex laxrosa (nästan orange) jättevallmo brevid vit/kallrosa flox. Gulp!

Men gult o rosa är ju ingen hit ihop enligt mig. Det ska vara ljust babyrosa o ljusgult då.

Men ju äldre man blir kanske man börjar exprimentera lite...

Rosa i olika nyanser är fint till grönt då det är kontrastfärger.

/Karin
MaryLou
Rosa är ju faktiskt inte så dumt ihop med mörkviolett - svart.....
MariaS
Har hört flera som sagt att de minsann bara skall ha temat blått i trädgården. De har numera brunt, rosa vitt gult.......
Många färger har de hämtat i mina rabatter vid perenndelningarna laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Färger är till för att avnjutas och i växtriket kan de inget annat göras wub.gif

MariaS
Kana
Visst är det väl roligt hur alla ens planer grusas för att man bara inte kan motstå en liten, liten sånhär också biggrin.gif

Men sambon sätter nog snart stopp för fler krukor, när jag frågade om han inte tyckte att det blev fint på balkongen sa han "Jo, fast lite trångt!" tongue.gif

Men gula blommor, det kommer i alla fall jag *aldrig* att släppa över tröskeln tongue.gif

K.
råse-marie
Själv Äääälskar jag alla färger på blommor wub.gif men så är jag både tantig och fjantig wink.gif men det vill jag vara .
Lavendela
Gult är fult?

Jag läste in en inredningsbok en gång att gult i inredning är som salt i maten, det behövs en gnutta för att väcka de andra intrycken till liv.
Jag gillar inte alls gult men har blan fyrtio stora och små krukor på balkongen (med mest rosa, rött och vitt) ett litet gäng knallgula penséer och de piggar faktiskt upp! De gör något för de andra blommorna (även om färgerna skär sig...).

Jobbar vid Kungsan i Stockholm och såg att i de långa rabatterna med enhetligt mellanlila i södra delen av parken har man sprängt in ett litet parti med orange blommor mitt i. De ser ut att vara varandras kontraster den lila och den orangea så jag förmodar att man gjort det för att "väcka" det lila som kanske blivit för enhetligt annars.

Eller vad tror ni?
annaridell
Ja, det är nog där det sitter. Kontrastfärger. Lila o gult blir kontrastfärger. Om man tänker använda sig av kontrastfärger när man planerar en plantering kan man tex rita en figur med en färg man kan tänka sig, sedan gör man ett experiment, ni har säkert gjort det nångång. Titta länge på den figuren och flytta sedan blicken mot ett vitt papper. Då ser man en figur i kontrast färgen. Eller så målar man en färgcirkel med så många nyanser som man kan och använder det. Klassiksa kontrastfärger är ju grönt och rött. Visst är de behagligt med en stor grön buske framför en faluröd stuga. Men om den busken har cerisa blommor blir intrycket något läskigt tycker jag.
Kana
Äsch, jag skojade bara med gult, förra året hade jag både gula penséer, påskliljor, solrosor och svartöga fast jag som sagt inte alls gillar gult laugh.gif

Det var väl lite det som var grejen, man kan liksom inte låta bli ändå och så förstör det alla ens trevlia planer där man bara ska ha vitt och rosa wink.gif

K.
Blomstertanten
CITAT (Kana @ 17-06-2004, 08:40)
Men gula blommor, det kommer i alla fall jag *aldrig* att släppa över tröskeln tongue.gif

K.

Då har du aldrig sett en blommande guldakleja i all sin prakt ! laugh.gif

Man ska aldrig säga aldrig !
tongue.gif
Ullet
Jag har just gjort en liten inventering i rabatterna för att få en hum om vad jag har för färgskalor o jag är varken en gul el blå person men har en del blå o gula blommor. (Just gula har jag svårast för) Men nu har jag fått en massa plantor av släkt o vänner o jag näns inte låta det vara så nu har jag en rabatt som jag inte ville ha, nämligen en med gula, rosa, vita, blå blommor i! laugh.gif Enhetligt var det, enhetligt...*S* Men dagliljan är ju fin, gulkragen blir ju bra, blå anemoner kan man ju inte vara utan eller hur? Eller en gul röllika, har man en cerise bör man ju i rimlighetens namn ha en gul också eftersom jag helst vill ha en rosa...
Blågull i tre sorter (mörkblå, ljusblå o vit) mm mm. Vem kan motstå fina blommor oavsett färg? Inte då jag iaf!

I krukorna är det mest purpur, rött, vitt o jo, så var det visst...blått! *S*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon