|
Så här i stunande midsommartid vill jag tipsa om en snaps jag precis gjort som smakade jättegott!
Det är enkelt, repa bara av några kvistar citronmeliss och lägg i en 3,75:a Brännvin special.Lägg i lite socker; 1-2 sockerbitar eller klumpar råsocker. Sila efter 2-3 dagar. Klart!
Ta massor med citronmeliss och täck precis med sprit, låt stå i tre månader, sila och söta med vit sirap så har du en underbar likör också!! Mvh Fenja
finfint
MRLINDELL
18-06-2004, 14:18
Man kan även prova citrus smakande Chili, Yellow Bumpy 'Capsicum Chinese'. Några vackra guldglänsande frukter med smak av citrus som skivas och läggs i en liten flaska absolut rent. Det blir både Citrus smak och lagom hetta, den skall förtäras iskall. Många färdiga snapsar på systemet är för traditionella och lite tråkiga, de man gör själv kan ha större variation och ge större smakupplevelser. Man kan prova alla sorters vinbär, björnbär, björnbär/skogssmultron, jordgubb, blåbär med habanero otardo ger en 'ojzan' upplevelse, inte alls fel. Det finns bara ett fel med egna småsnappsar och t ex kräftskivor. De börjar klockan 18:00 och tar slut fem minuter över nio ...  ZzZzzzz >gonatt<
För att inte tala om körsbär och hjortron,,, Men svarta vinbär är nästan oslagbart.
Siri testa snaps på svartvinbärsblad, så kallad Black Currant, det är trevligt. Plocka mycket blad täck med lämplig mängd sprit låt stå så länge som möjligt, sila och smaka av med ett par, tre sockerbitar. Mmmmm!!! Ni har väl testat kanelsnaps? En riktigt trevlig kaksup. Kanelstång i brännvin tills det fått färg som whiskey ungefär, mörkare är smakrikare. Ett par sockerbitar i flaskan också. Perfekt till tomtegröten! Och glöm inte gullvivan, använd endast det gula på blomman, låt stå tre månader sila, söta något och lagra ett par månader till. Snacka om sommarsmak!!! Mvh Fenja
Ja, jag ska testa svartvinbärsblad, definitivt. Nu när jag ska göra saft på det och allt,,, Rävker det om det står några veckor, eller det "blir godare ju längre det står"?
Jag minns inte hur länge jag har låtit svartvinbärsbladsbrännvinet stå, smaka av och sila när du är nöjd med smaken! Det vinner på lagring i alla fall! Smakade just av en testskvätt jag gjort med krusmynta (som är mindre distinkt än pepparmyntan) det har stått i tre veckor och är inte alls oävet!! Mvh Fenja
Vad lustigt att du skrev det,, jag tänkte testa med äppelmynta. Tycker att det är så gott ändå! Ojoj, många snapsprojekt blir det,,,
160kvm stort hus
23-06-2004, 09:14
åh vad kul!!!
Själv håller jag på att göra citron snaps nu med citronskal.. ( bara det gula ) Hoppas det blir nått. ( efter ett par snapsar så går nog det mesta ned ändå.. )
Jag älskar att exprimentera med olika sorter. Och eftersom sambon har släkt i tyskland ( där vodkan kostar 30 kr litern ) så har jag ganska mycket att exprimentera med..
Tex så är jag självutnämnd expert på lakrits shots med turkisk peppar. *ler*
Kanel blir jättegott, jordgubbar blir lite sött, hallon blir beskt ( mycket socker behövs där ) gelehallon bildar en vit hinna i botten, ser äckligt ut men är ganska gott. Violtabletter är svårlösta, vinegum är gott. Se bara till att ta EN färg!! Min mammas knasiga kompis la ner tre ( !!! ) påsar till en flaska. Resultatet blev nått grådaskigt trögflytande spritgodis.. ( gott var det iallafall )
Om man tar glöggkryddor ( brukar finnas på påse till jul ) och stoppar i flaskan så har man både fin dekoration i flaskan och en underbart god julsnaps. Ska ej stå för länge dock med kryddor i.
Mitt nästa "projekt" förutom den nygjorda citron snapsen är äpple och vanilj, det måste ju bara bli gott?? Typ i med lite äpplen, ( granny smith tror jag för att få syrligheten ) några vaniljstänger, ev socker. kanske ett och ett annat citronskal för att få friskheten. Om det inte är nog från äppelsidan. Vad tror ni om den?
En sak som jag skulle vilja göra är honungsrom. Det finns en som är oslagbart god, men den säljs tyvärr bara på teneriffa.... Nån som har förslag där?
Mvh G
Godis- och lakritsshots klarar jag mig bra utan men det finns så mycket annat man kan smaksätta med.
Nu i veckan har jag gjort två midsommarsnapsar, den ena, klassikern, kryddad med fläderblommor. Blommor från 4-5 blomklasar får dra två dar i 70cl sprit och filtreras sen. Den andra är gjord med citronskal, vaniljstång och enbär. Båda är mycket goda.
Andra favoriter är :
Vaniljstång, uppskuren, får dra en vecka, filtreras och sötas lite.
Malört, citronskal och vanilj (några cm bit eller en tsk vanlijsocker). Vaniljen kan dra en vecka men malörten bör inte dra mer än 1-2 dygn.
Färsk ingerfära (1 dl skalad och hackad) + skal från en citron. Låt dra en vecka, filtrera och söta efter smak. Lite kanel funkar i denna också.
Alla dom traditionella kryddorna i olika proportioner brukar bli bra. Anis, fänkålsfrön, kummin, malört osv.
Nästan alla bär funkar, lingon blir väldigt bra. Fyll en burk till hälften med lingon, häll på sprit ända upp. Låt stå mörk under flera månader. Filtrera, söta lite.
Vad roligt med så många idéer om detta! Jag tycker det är jätteroligt att göra egen snaps och likör. Men godissnaps står jag också gärna över! En likör ni bara måste testa är smultronpunch! Häll punch över en rejäl mängd smultron, låt stå i tre månader, sila och lagra ett par månader. MUMMA!!! Siri! Äppelmynta måste bli hur bra som helst, må min lilla skrutt växa fort! Jag har något jag fick som kallas ingefärsmynta som jag tänkte testa, den smakar mycket ingefära! Fortsätt med mera förslag!! Mvh Fenja
160kvm stort hus
24-06-2004, 08:01
Nej jag är inte heller så förtjust i godissnaps, men är en hejdare på att göra dom! Alltid uppskattat att ge bort. Nu har jag varit uppe halva natten och strippat citronmeliss. Några grenar la jag i citronflaskan. Och i en annan flaska la jag massor av citronmeliss och fyllde på med alkohol. Citronen ska drickas på midsommar och melissen ska stå i tre månader... Väntar med spänning. Men jag tänkte på det här med gullvivor. Mina har ju blommat ut... Kan man bara använda de gula blommorna? Vi har gulröda oxå. Jag får ge mig ut igen och se om jag kanske hittat nån liten som "glömt bort" att blomma över. Vore ju tråkigt om man fick vänta till nästa år. Men tanke på att det tar sån tid att göra. Äpple snapsen har jag inte påbörjat än, tänkte vänta tills efter midsommar när hysterin lugnat sig lite. / G
Har ingen aning om det är någon skillnad på de förädlade gullvivor som är röda... man godaste snapsen skulle jag tro att du får av den vilda arten! Det är bara den jag använt. Mvh Fenja
Nu har det ju varit midsommar och alla snapsar testades, byttes och smakades av. Spännande, jag har redan satt fler (bla äppelmynta) och planerat inför kräftkalas och sen är det ju jul,,, och sen,,, Och kul att ge bort har jag kommit på,, Så tack för all inspiration! När jag ändå har er här på tråden vill jag ge er ett boktips, det är en ny bok,men kommer säkert till biblioteket snart, jag köpte den faktiskt. Den heter "Naturens läkerheter" av Inger Frimansson. Den följer årets månader och högtider och berättar vad man kan hitta i naturen och laga till av det, (bla snaps så klart!).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|