|
Tänkte bilda mig en liten uppfattning om vad som är mest intressant i trädgården för andra, vad andra gillar mest och är inriktade på. Det är så många att hålla reda på att det är snudd på omöjligt och jag är ganska så ny här. (ja,ja, jag har bott i 8 år i det samhälle där jag bor nu o säger fortfarande att jag är nyinflyttad!  ) Jag kanske har glömt nåt eller att nåt inte passar riktigt men då får ni väl skriva en rad eller två då? Jag är också hemskt intresserad av att höra hur ni kom in på detta m trädgård o vad det är ni uppskattar mest med att pyssla med växter o buskar mm.
Jadu.. skulle egentligen velat kryssa i sju av svarsalternativen - det är synd att det inte finns möjlighet att göra det i omröstningarna här - men jag valde till sist krukväxterna. Det är ändå dom som jag grejar mest med om man räknar ihop tiden...
Det är bara så intressant att se vad andra gillar o vad som suger i en. Jag gillar nog det mesta, krukväxter, grönsaker o att fröodla, gräs är jag lagom förtjust i.  inte maken heller. *S*
gammelnalle
16-06-2004, 09:52
Du har inget val för ogräs !!!! DET är det viktigaste just nu: Att få väck skiten..... Hur kom jag in på trädgården? Tog till höger vid porten!!! Tror att det ligger nedärvt i våra gener att ha grönska runt omkring oss. Alla (?) fascineras väl av att se saker växa . Sen att många väljer bort odlandet pga prioritering av andra saker är väl en annan historia... Själv anser jag mig "bara" ha tid och kraft till ätbara växter... även om jag fått några blommor som jag försöker hålla liv i.... Men mångfalden av de vilda blommorna som växer runt omkring mig i och utanför min trädgård, räcker väl för att tillfredställa mitt sinne för den skönhet (och doft) som blommor står för. (jag har t.o.m. svårt att klippa bort blommande blommor i gräsmattan, speciellt när jag ser alla humlor och bin som hämtar sin föda därifrån... det är ju deras "skafferi" likväl som växthuset är mitt...) björn
Det var gräset och Woodland som jag valde bort... inte för att jag egentligen ogillar någotdera, men jag har liksom inte hunnit dit än - man hinner ju inte med allt på en gång! Frön är jag galen i, jag vacklade mellan krukväxterna och frösådd...och kanske ovanliga växter...och... nä, he he, nu får det vara nog!!
Jag flyttade in i mitt hus med tillhörande skogstomt på nästan 3000 kvm för 16 år sedan. Var då inte ett dugg intresserad av trädgårdar. Blä, bara en massa ogräsrensande! Sakta men säkert har intresset växt och jag kan väl säga nu att jag är fullständigt trädgårdstokig! Hemmet förfaller sakta men säkert under sommarhalvåret för jag duttar i trädgården; njuter av blomdoft, jagar sniglar, filosoferar vid dammen, gräver nya rabatter osv... Jag skryter om min trädgård för alla som orkar lyssna (och andra också för den delen....). Jag vill ha en trädgård som väller och doftar och jag har kommit en bit på väg... men det finns fortfarande mycket att göra. Jag mår så bra av min trädgård trots ogräs och oavslutade projekt så det inte går att beskriva... Jag tror att man blir en lycklig människa av att hålla på med trädgårdar eller krukväxter eller vad det nu kan vara, det är avstressande i vårt hetsiga samhälle. Åh nu måste jag ut igen.... /sollan
hejdå Sollan! *vinkar till Sollan som går ut genom dörren* Ja, man blir helt uppslukad, jag ser min mormor i mig själv för hon skulle alltid ta stora trädgårdsvisningen innan man åkte hem därifrån o visa alla små knoppar o blommor, nu är jag sju ggr värre än henne! Hoppas omgivningen förstår att man är sjuk??  Drababd av ett litet ettrigt virus som kallas trädgårdsmanium akutus!
Jag kryssade "ovanliga växter" men jag gillar vanliga perenner också, men det alternativet fanns ju inte... Egentligen kan jag inte riktigt säga att jag gillar det ena mer än det andra - jag gillar flera olika saker lika mycket! Någon köksträdgård har jag inte - men har i alla fall tänkt göra ett litet pallkragejordgubbsland i år. Vill ha mer vatten i min trädgård - har bara ett litet fågelbad än så länge... Drar upp en del från frö men har inget växthus - ännu... Mitt trädgårdsintresse har nog alltid funnits där men det har legat vilande några år medan vi bott ett antal år i lägenhet. Nu bor vi i eget hus igen sedan fem år och odlarintresset bara växer och växer! Det jag uppskattar mest i min trädgård är lugnet, det finns inget bättre medel mot stress och jäkt än att få gå ut i trädgården och kolla hur det växer, lukta på en och annan blomma, fotografera en fjäril eller humla eller bara sitta alldeles stilla och titta på när småfåglarna matar sina ungar.
Älskar gamla trädgårdar med syrener, rosor osv. gillar japanska trädgårdar oxå - ska försöka kompinera de två intresserna
Vad jag gillar mest i trädgården?
Naturupplevelsen! Samspelet mellan växter och olika djur, som insekter, skalbaggar, fjärilar, groddjur, fåglar osv
Dofterna!
Delaktigheten!
Ron!
Lyckan!
Molnen ovanför.
Regnet och solskenet.
Färgerna.
Vindens sus.
Fågelsången, och de kvittrande nyutflugna fågelungarna,
och så där...
mm, mm,
/amaira.
Lars-Olof Arvids
16-06-2004, 10:34
Som en del kanske har förstått av tidigare inlägg är en lagom vild naturtomt med ängsväxter det jag gillar bäst. Just nu blommar bl a prästkragar och slåttergubbar fint i min äng. Jag är dock inte helt "renlärig" på att det ska vara vilda växter, utan även en del lökväxter och annat som verkar kul att förvilda har hamnat i ängen. Även mina rabatter ser ganska vildvuxna ut. Där har jag dock främst växter av icke-inhemskt ursprung, bl a bollök och honungsfacelia som humlorna älskar. De gillar också backtimjan som jag har satt vid en berghäll på andra sidan huset. I holkarna har talgoxar, blåmesar och flugsnappare ungar, och det är alltid lika trevligt att höra ungarnas tjatter när de blir matade. Lite vatten hade varit trevligt - främst uppifrån nu  men även en liten damm om det gick att ordna. Jag håller med om att odlarintresset bara växer när man har hus och trädgård. För mig är det tredje året efter att jag flyttade ut från en lägenhet i Stenungsund. Att sälja lite överskott av perenner, krukväxter m m på växtmarknader och liknande (loppmarknader, hembygdsdagar o s v) tycker jag också är väldigt kul. Olle
Jamen det är ju sånt här jag vill veta om er. *ler brett* Att kunna ha en vildvuxen äng är ju en drlm, det får bli i mitt nästa liv o nästa hus. Det finns inget så skönt som att stiga upp en tidig morgon, sätta sig utomhus o lyssna på fåglarna, kika bland sina blommor o blader, känna ro o lycka. För mig är det livets mest ideala tidpunkt. Gamla trädgårdar är min passion, vill bygga upp en trädgård med gammeldags växter (vårt hus är från 1694 i timmerstommen inom brädfodringen) blandade med nya lite annorlunda växter. Lummigt o blommigt....
Det allra roligaste är nog, om jag ska vara helt ärlig, det som kräver minst egentligt arbete men mest tankekraft - planerandet i januari, med frökatalogerna utspridda runt sig; drömmandet och visionerna... Resultatet framåt sommaren blir ju liksom ändå aldrig som man tänkt från början, pga för lite tid, för lite pengar, fel zon etc, så det där dagdrömmandet bortom alla fysiska gränser är faktiskt det roligaste!
 Sedan några år rosor, men annars det mesta i trädgården. Men blommorna hellre än grönsakerna. Vuxit upp med duktiga trädgårdsföräldrar, alltid levt med trädgård, det sitter i generna. Har olika perioder av växter, och nu slukar jag rosböcker. När sedan rabatterna är fulla med rosor tar något annat över så brukar det vara. När andra köper kläder lägger jag mina pengar på trädgården.
Tirre... CITAT Det allra roligaste är nog - - - drömmandet och visionerna... Ja absolut! Glömde det i min lista! Inklusive alla böckerna som ingår i kunskapsinhämtandet! Eller ... som underlag för drömmarna... Nyfikenheten också, viljan att få veta. Så drömmandet, visionerna, och den ständigt nyväckta nyfikenheten, tillhör glädjeämnena, ingår i "intresset" så att säga.
Hannele
16-06-2004, 12:12
Träsd och buskar har fått mer och mer av mitt intresse. Det saknades ett alternativ; design. Jag är intresserad av att måla landskap med växter, se hur de passar ihop - inte av enskilda växter
Det som har intresserat mig mest var väl bara att gå omkring o kika på det som växer.. Sen hittade jag Odla.nu och blev frälst!  Så min familj har tröttnat på mitt tjat om Forum hit o Forum dit.. Men kul är det!  Så min nrädgård kommer inte vara sig riktigt lik efter den här sommaren!
Kristina i Skåne
16-06-2004, 13:38
Det är ständigt i rörelse i mitt huvud med nya ideer som ska genomföras, oftast räcker inte tid och pengar till i den utsträckning jag vill, men det går långsamt framåt. Det jag tycker är roligast är blommor och planerandet av nya rabatter. Just nu håller jag på att göra ett woodland. Minst roligt är grönsakslandet, det är ett nödvändigt ont, för jag vill ha det som växer där, men det ska vara så lättskött som möjligt... Nästa år tänker jag lägga pressening över hela grönsakslandet och bara köra på pallkragar och ha täckbarksgångar runt om, då ska jag väl klara mig undan den värsta trädgårdslandsrensningen!
27 har röstat och ingen gillar gräs och öppna ytor... Jag gillar gräs - prydnadsgräs!
Nej, ingen röst på gräs ännu, det kanske kommer? *ler* Fräger o former Hannele är inte så dumt det heller även om mina intentioner hitintills resulterat i att jag inte har dom färgkoordinerade rabatter utan två stora med fådda blommor o mina förälskelser i en salig röra, inser att om nåt år kommer en rockad att göras bland blommorna. grönsakerna är trevliga o lättskötta tycker jag, har fem pallkragar, men ännu har det inte hunnit så långt, tyvärr. Klimatet o vädret lämnar f.ö mkt att önska....
wolkenkrabber
16-06-2004, 14:41
ja gillar träd och buyskar fast i en woodland stil
Annica i Sörmland
16-06-2004, 15:30
Har alltid gillat att vara i trädgården! Men det är först nu som "vuxen" (räknas jag som det verkligen!?) med en egen trädgård som jag förstår mina föräldrars passion för att odla. Verkar faktiskt som om de fört en liten grön gen vidare. Jag är barnsligt förtjust i att så små frön! Har sedan i mars släpat sambon mellan mina små växthus och pipit "se!! Det växer!!" Nu är "barna" stora och bor i stora krukor, vissa har tom flyttat hemifrån! Men bara till seriösa hem! Eftersom jag ändå är lite av novisen vid spisen... Vad är woodland?
Gamla läkeörter är min stora passion! Men jordgubbslandet, äppelträdet, perennerna, katterna, fågelsången är också underbart! Jag är en riktig pelargongalning också! Mvh Fenja
andersen
16-06-2004, 15:39
Jag gillar att odla grönsaker, specielt asiatiska och pumpor som växer mycket,så att man ser att det händer mycke dvs är farsinerad av växtkraften.
Jag valde träd och buskar och dit räknar jag mina rosbuskar med,för Rosor är min passion. Egentligen gillar jag all odling, inte grönsaker så mycket har bara två pallkragar med lite grönsaker.Jag gör ständigt lite ändringar i trädgården,nu vill jag har mycket grönt,olika bladformar och färger,så gillar jag klipper buskar och träd,hinner knappt med så det växer nu.Min vilda del av trädgården med delvis frösådda och sticklingförökade träd och buskar tycker jag om,där trivs djuren fåglar,igelkottar,ja katten hitta jag ofta liggande under en buske.Läsa trädårdsböcker och tidningar inte att glömma.  Så'n är jag. Renate
Kanske skulle ha haft en fråga om att läsa trädgårdstidningar o se på tv-program?  (ni glömmer väl inte gröna rum ikväll?) Det är ju en del av tjusningen, att få sukta lite, se andras trädgårdar o vilja göra/ha själv. Växtkraften i en pumpa är ju enorm, det har jag minsann fått uppleva den här säsongen. *impad* Gisses vad det går fort med dom! Läkeörter lät spännande, jag satte Getruta en dag här o gråmalva, båda räknas väl till medicinalväxter? Tyckte dom såg trevliga ut o ville ha dom. Så då får man så dom själv för att få dom.
LenaTuring
17-06-2004, 07:40
Jag tog fröodling på röstlistan men kunde man ta fler skulle nog krukväxter komma på samma plats och de flesta andra på andra plats då........ Fascinationen över hur ett till synes torrt litet frö kan bli en planta eller träd till och med, är oändlig för min del. Det är ett livets under.
Åååh, jag vill också ha en trädgård! Men det är nog bra för mig att "bara" ha balkongen än så länge för jag har så hemskt svårt att tygla mig och blir alltid överambitiös med mina projekt. Förra året var första gången jag hade någon som helst typ av odling och då handlade skulle jag prompt fröså allting, köpte fröer och krukor och böcker och annat för mer pengar än jag har lust att räkna på  Men det är ju så rooooooligt! I år har jag på balkongen knött in tomater, chili, physalis, rosmarin, oregano, timjan, citronmeliss, mynta, gräslök, gurkört, smultron, vinbärsbuske, en liten gran, lavendel, taklök, persilja, sallad, rädisor, fuchsior och en tio-elva sorters sommarblommor. Å, och vindsnurra, igelkott i lera, fontän, bord och fyra stolar. Och så ska vi ha plats med elgrillen också när det är fint väder... Och det är bara andra året med odlingar, jag oroar mig redan för vart detta ska sluta  K.
För min del så är trädgården mitt nuvarande projekt. Ett projekt där klätterväxterna dominerar, ytan är ju så liten så då får det växa på höjden. Fördelen med den lilla ytan är att ogräsrensingen går på nåra minuter. Jag vill så att säga både lumma in trädgården och att jag alltid ska kunna se blommor.
Just nu komponerar jag med färg och form. Nely moser passar inte ihopa med den eldfärgade kaprifolen som blommar samtidigt, då får jag plantera den på ett annat ställe i stället. Tyger är också något som jag gillar och därför så har jag klätt mina damejannehållare med juteväv. Jag har gjort en fotpall av en halvfull säck med löv och ska klä den med juteväv men jag ska även använda juteväven på mer sätt i trädgården.
Rosor ävr en annan sak jag brinner för just nu! Jag väljer tåliga och skuggtåliga sorter, eftersom jag har mycket skugga i min trädgård.
Jag njuter av att vara på min lilla trädgårdsplätt, där försvinner alla bekymmer, de ersätts av doft, skönhet och skapande.
Stora gröna krukväxter är en gammal passion men grönsakslandet är inte min grej
CITAT (Ina @ 16-06-2004, 10:55) Det var gräset och Woodland som jag valde bort... inte för att jag egentligen ogillar någotdera, men jag har liksom inte hunnit dit än - man hinner ju inte med allt på en gång! Frön är jag galen i, jag vacklade mellan krukväxterna och frösådd...och kanske ovanliga växter...och... nä, he he, nu får det vara nog!!  För mig var det just Woodland, men skulle velat kryssa på fler alternativ... träd och buskar, ovanliga växter etc.
CITAT (Annica i Sörmland @ 16-06-2004, 16:30) Eftersom jag ändå är lite av novisen vid spisen... Vad är woodland? Enklast kan det nog översättas till "lund". Håller själv på med tre stora projekt för tillfället (sedan 2002). Ett Woodland, en månskensrabatt + ett blommande jätte-buskage med marktäckande. Alltihop på framsidan på bekostnad av gräsmattan. Det räcker och blir över. Köksväxter har jag inte en enda. Även mitt dygn har 24 timmar.
gammelnalle
17-06-2004, 10:07
CITAT (Ewa L @ 17-06-2004, 10:37) CITAT (Annica i Sörmland @ 16-06-2004, 16:30) Eftersom jag ändå är lite av novisen vid spisen... Vad är woodland? Enklast kan det nog översättas till "lund". Köksväxter har jag inte en enda. Även mitt dygn har 24 timmar.  har du inte lunchrast???
Egentligen är jag intresserad av alla alternativen men eftersom jag p g a ett antal små barn inte har så mycket tid för trädgården så satsar jag på de mest långsiktiga sakerna: Design (fast det syns kanske inte på resultatet...  ) Träd och buskar Anläggningsarbeten (stenläggning, trappor och sånt...saknades bland alternativen!) Tanken med det är att sen, när barnen är större och jag får mer tid, ska jag ha en mysig, uppvuxen miljö att hålla på med frökultivering, grönsaksland och sånt i...ja man får väl drömma?!
Jag kryssade efter en stunds funderande i köksväxter/grönsaksodling....fast dom har jag helst sått själv och det gör inget om de är ovanliga..... Det som är viktigast för mig är nog en växts "historia"...har den använts på något sätt eller har den nåt annat som gör den speciell, vem som den kommer ifrån, hur jag kom över den osv....och då spelar det ingen roll om den är ätbar eller en vacker perenn...en oansenlig ettåring kan vara väldigt spännande...... Jag skulle nog som många andra kunnat kryssa i de flesta alternativen.....
Tycker detta med fröodling är roligt, finns nästan ingenting roligare man kan hitta på med byxorna på.  Att sitta en mörk januarikväll o glutta i frökatalogerna o drömma om alla små plantor man ska ha senare på våren. Det är snudd på att det skulle kallas sjukligt... Köksväxter kommer mer o mer för mig, inser att dagens utbud av grönsaker mm är baske mig urusla o forslade hit o dit, kan man dessutom använda sig av gamla beprövade sorter som hjälper till att behålla frön i odling, är det ännu trevligare. Anläggningar, dit har jag inte kommit ännu..*Skrattar* I år ska två sidor av vårt stora hus målas o vädrets gudar är inte med oss. *blänger uppåt mot den plats solen borde vara på* Så all stenläggning, upphöjningar etc får vänta tills senare nåt år, jag har ett par stora rabatter som jag jobbar på medan maken skrapar hus. Detta med månskensrabatt låter så trevligt o läckert, jag tar gärna emot alla era tips o ideer då jag skulle vilja ha en ut mot gatan i skuggan som är där. Är imponerad av dom som jobbar stenhårt på sina balkonger o får dom att prunka som den värsta djungel! Sånt värmer när man kommer förbi o ser stora växter klänga uppefter väggarna, blomsterhav som försöker överträffa varandra i skönhet! Jättekul att det finns verkliga entusiaster.
Jag skulle beskriva mitt odlarintresse ungefär som Amaira gör - under en dag i trädgården spelar ljuset, dofterna, färgerna, himlen, ljuden, vattnets rörelser mm större roll än de enskilda växterna.
Samtidigt har jag också mikroskopperspektivet i en vanding i min egen trädgård. Min lilla äng är för mig jättestor eftersom jag tittar och tänker på varje enskild tuva av blommor, t ex. Och varje blommar har små intressanta blad, för att inte tala om deras rotsystem... När jag fotar i min egen trädgård blir det på detaljerna.
Jag har också en stark förundran över naturen, både den odlade och den vilda, som blir större ju mer jag lär. Starkast fascination har jag kring träd och deras livsmiljöer. Ju mer jag jobbar, studerar, experimenterar och roar mig med dem, desto mer intresserad blir jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|