Full version: Markis...
MimE
Vi har en uteplats (trädäck) på 3*4 meter fristående i trädgården.
I två av hörnen (ena långsidan) står två fullvuxna tallar.

Nu min fråga:
Kan man på något sett fästa upp en markis i tallarna?

Jag har visioner att på något vis (hjälp mig, snälla) fästa en bräda (5*10 cm - för klent?) på lämplig höjd för att sedan kunna fästa markisen i denna.

Självklart vill jag inte skada tallarna (även om guben gärna skulle vilja bli av med dem, kottarna och barren laugh.gif ).

Någon som har några bra idéer?

/Mimmi
ThomasJ
En första tanke är ju att det blir svårt då tallarna rör på sig, de gungar ju när det blåser, om du då satt fast något i mellan dem, kan det väl gå av om det kommer en rejäl storm.. Så att säga.. smile.gif

Annars finns ju tex segelduk som man kan spänna mellan tallarna och en stolpe på motstående sida.. Det är riktigt snyggt.. biggrin.gif

/Thomas
MimE
*tittar ut genom fönstret och ser tallarna svaja*
Tänkte inte på det... wacko.gif

*modifierar snabbt min plan*
Om man fäster upp nåt (U-formade järn ?) så att "plankan" inte är fast förankrad då utan kan röra sig lite?

Har själv varit inne på segelduk tidigare men med tanke på våra kära kråkor (jag gillar dem verkligen wub.gif) som gärna sitter uppe i tallarna och "gör ifrån sig" då vi inte utnyttjar platsen så vill jag helst ha något som man kan ta bort lätt.
Men annars håller jag med om att segelduk är jättefint.

/Mimmi
ThomasJ
Det kan fungera om man gör så att den regel du fäster markisen i, den som är mellan tallarna, ligger "löst", så den har möjlighet att glida när tallarna rör på sig.. Men problemet då är att ändå få tillräcklig stabilitet så att inte markisen "ramlar" framlänges.. Den är rätt tung, när den är helt utfäld..

Skulle nog säga att det är ett svårlöst problem, men samtidigt lite intressant.. smile.gif

/Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon