cina
Hej igen och jättetack till er som har engagerat sig. Vilket fantastiskt ställe jag har hittat, formumet alltså. Är helt ny på odla och har väl inte blivit helt på det klara än hur det fungerar, men jag lär mig. Samma sak med trädgården förhoppningsvis. Har haft den i 4 år snart och ja, det har väl blivit lite grävande här och där. Har en förmåga med att komma hem med alldeles för mycket från plantskolan. Och så är det den där Häggen, som är underbar, men uteplatsen hamnar mer och mer i skuggan, och trädgården är ju inte så stor. Har ju fått några svar men ska väl erkänna att jag blivit ytterligare fundersam. Insåg också att jag hade nog inte talat om hur den ser ut. Den är uppstammad 3 stammar och jag kan gå under den så den börjar grena sig ett par meter upp. Trädet är nog 6-7 m. Vad jag har förstått från er kan jag inte beskära det, eller. unsure.gif Jätteglad blir jag för all hjälp känner mig lite fundersam
Betty
CITAT (cina @ 29-01-2003, 12:45)
Och så är det den där Häggen, som är underbar, men uteplatsen hamnar mer och mer i skuggan, och trädgården är ju inte så stor.

Har du funderat på att flytta uteplatsen? Om det går så slipper du ju kapa i din vackra hägg!
Känner igen mej i dina funderingar, har haft min nuvarande trädgård i snart fyra år och kände mej i början lite bunden av både storlek och utformning. Efter att ha besökt en del visningsträdgårdar har jag fått en massa nya idéer och sett lösningar som jag inte hade tänkt på innan. Och inte minst, detta odlar-forum har varit och är till massor av hjälp för mej!
Göran
Jag har två "buskage" med hägg som jag brukar klippa ganska kraftigt var 3-4 år, så de håller sig på ca 4-5 meters höjd och det har gått bra hittills. Stammarna på dessa är ca 5-20 cm i diameter och skjuter massor med skott. Brukar göra detta i mars-april men det kan säkert vara bättre att klippa i juli-augusti. Visst missar man den fina blomningen något år men jag skulle nog prova klippa den om alternativet är att ta bort den helt. Misslyckas det kan du ju alltid plantera något som kanske storleksmässigt passar bättre där.

Göran
Cilla
Cina, du kanske kan glesa ur buskaget. Ta hela stammar inifrån buskpartiet och låt buskpartiet bli mer ljusgenomsläppligt. Om du menar att häggen består av endast en stam kan du glesa ur genom att ta hela grenar från stammen, men undvik de grövre.

Göran, jag antar att du med att klippa menar att du toppkapar på 4-5 meters höjd? Eller att du skär ned hela busken och låter den börja om på nytt? Det senare är att föredra om man vill ha en fortsatt frisk buske.

Det man ska komma ihåg är att med i stort sett vilket träd som helst som man kapar på 10cm-1 m höjd och som får börja om igen med nya stubbskott (många stammar) blir ett riskträd så småningom. En avkapad stam, också en tunnare på 5-10 cm, läker sällan. De skott som växer från denna får en svag punkt därifrån de växer.
Göran
CITAT (Cilla @ 29-01-2003, 15:14)
Göran, jag antar att du med att klippa menar att du toppkapar på 4-5 meters höjd? Eller att du skär ned hela busken och låter den börja om på nytt? Det senare är att föredra om man vill ha en fortsatt frisk buske.

Jag skär inte ner hela busken utan använder den som en hög tät häck som jag håller mellan 3 och 5 meter. Stammar som växer sig för grova försöker jag ta bort ända nerifrån. Säkert inte den allra bästa metoden men fördelen är att den alltid är väldigt jämn och tät.
Cilla
Jaha, nu (kanske) jag förstår. Så det är unga rot- och stubbskott som stimuleras, och du gallrar ut dem när de blir äldre. Och de får växa till en höjd av 5 meter, sedan är de så grova att de gallras ut.
Ingen toppkapning eller beskärning i övrigt alltså. Det låter som en bra variant. Om man gallrar ut ett par av de äldsta varje år kan man ju få blom i den hela tiden också - såsom man kan beskära och föryngra syrén så att den hela tiden är grönskande och blommande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon