Full version: Klätterros
catlin
Hej hopp!

Fick nyss en klätterros av vänner som dom inte ville ha kvar. En sådan blir ju ganska så hög men VAR kan jag sätta den förutom intill en husvägg för jag har inga husväggar kvar tongue.gif (plats då)

Vi har en gärdsgård runt tomten. Räcker en sådan som stöd tro?

Tacksam för fler förslag unsure.gif
catlin
Hm..va ute o vattna o tänkte om lite. Mellan husvägg o rabatt så ligger stenplattor ca 30 cm...är det för långt avstånd för en klätterros mot en vägg? Blir väl ca 40-50 cm totalt från väggen.

OM jag nu kan plantera den där så ska jag flytta på min kaprifol.. o nästa fråga blir då..skulle den kunna växa upp o över ett altanräcke på ca en o en halvmeter från mark? Eller blir den för hög o lång o kommer hamna på verandagolvet? Fast den kan iofs slingras runt sneda stolpar i själva räcket (är inget heltäckt staket)...nån som hänger me?

Tacksam för svar rolleyes.gif
Fenja
Hur hör eller lång rosen blir beror på vilken sort det är, vet du det? Vanligtvis håller sig klängrosor mellan 2-5 meter, det finns de som blir högre. Jag tycker att 40-50 cm från en vägg låter som ett stort avstånd, du kanske ska fundera på en rosenbåge eller en fristående spalje till rosen. Det finns många olika färdiga att köpa.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar gå utmärkt att plantera klätterväxter 50cm från väggen, de brukar jag nästan alltid göra, det är för torrt nära husväggen.
catlin
Ah...va bra...men hur göra med min stackars kaprifol då? wink.gif
MariaS
Jag har en Flamentanz runt ett körsbärsträd wub.gif
Min före detta har en Golden Queen runt ett äppelträd. wub.gif
Har även sett dem som låtit sina rosor klänga utefter ett staket wub.gif wub.gif

MariaS
catlin
Hm..men den här e så platt lixom...den har ju stått mot en vägg...har fortfarande inte fått den i backen. Har beslutsångest...sad.gif

Var trivs kaprifol bäst? O gör det nåt om den får trängas lite? För om jag ska ha rosen mot en vägg så måste jag ju som sagt flytta kaprifolen som visserligen blommar men den vill inte klättra på spaljen på väggen sad.gif

Blommar en kaprifol hela sommaren? Tycker blommorna blommar så kort..eller är det min som inte trivs?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon