Full version: Har satt pepparrot
langeman
Hur vet man att den är klar?
Åsa, mälardalen zon 2
Biten man planterar när man planterar pepparrot är tekniskt sett ätklar så de är lite konstig fråga men man brukar kunna gräva runt pepparroten och ta upp en liten bit när man behöver den. Är plantan väldigt nyplanterad så kanske man ska vänta ett par månader innan man börjar gräva för att se om det finns lagom stora rötter, man bör dock lämna största delen av plantan kvar i marken ifall plantan är ung. Pepparrot är lite av ett ogräs och brukar kunna komma tillbaka bara man har glömt en liten bit i marken.

http://www.odla.nu/krydd/pepparrot.shtml

Så raka tjocka och fina pepparrötter som man kan hitta i affären brukar man sällan få hemma då brukar det krävas att man gräver med jämna mellanrum och putsar bort sidorötter och liknande.
Fenja
Håll koll på hur den sprider sig bara! Jag har pepparrot överallt i gräsmattan... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
KURT
Man behöver som sagt djupgrävd mullrik jord, för att få det 8och förhindra att den sprids) kan man odla den i rör som man gräver ner en bit och fyller med mullrik jord. På samma sätt kan tex svartrötter odlas.
lena:-)
Kan man odla den i en nedgrävd hink utan botten måntro ?
Odlar mynta i en sådan och det fungerar bra...I min förra trädgård rådde det anarki i kökslandet...pepparroten och jordärtskockorna tog över totalt.
KURT
Är hinken tillräckligt hög så räcker det om det är dräneringshål i den. Annars kan man ta en hink utan botten. Kan man hitta gamla avlopprör i keramik så är de annars mycket fina, man skulle kunna ordna en geometrisk komposistion med keramikrör som man odlar i.
lena:-)
Vart hittar man gamla avloppsrör i keramik? .........
Jag antar att det är med det som med svampplockningen, där måste man ju ta med sig svampögonen!
Vad gäller i detta letande? avloppsögon eller odlingsögon ? biggrin.gif
Lars H
Tror du inte det kan vara dom röda tegel rören, som man använde för till dreneringsrör
Näcken
Söker ni dräneringsrör finns de säkert på närmsta välsorterade byggvaruhus. Köpte för många år sedan till ett vinställ.
Sommartorparn
Menar ni att pepparrot ska trivas att växa rakt ned i ett litet dräneringsrör? Det är ju en ganska vidlyftig växt. Vill den inte ha större dimension på rör?
KURT
CITAT (Sommartorparn @ 06-07-2004, 09:15)
Menar ni att pepparrot ska trivas att växa rakt ned i ett litet dräneringsrör? Det är ju en ganska vidlyftig växt. Vill den inte ha större dimension på rör?

Gamla avloppsrör tillverkade av Höganäs (se bild nedan) är inte så smala, ger man bara näringsrik jord så är det inget problem. Man skall ju ändå putsa bort sidorötterna (åtminstonde på den övre delen) om man skall få en grov pepparrot att äta.

Se mera om skötsel av pepparrot:

http://home.online.no/~gjessin/pepperro-DY.html

Här är en bild på avloppsrör i stengods från Höganäs, det finns olika modeller detta är ju lite väl långt:

benganz
Så lite som jag använder pepparot köper jag den i tub på konsum,
istället för att få in den bland övriga grönsaker. ohmy.gif
Sommartorparn
Håller med ovanstående. Är det någon som har varaktigt lyckats bli av med sin pepparrot?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon