Jippiee!!
Vi har beställt ett växthus, det har jag inte haft sen jag var liten. Jisses vad jag längtar!
Men för att inte förhasta mig vill jag dryfta några funderingar med er först.
1) Grund, jo jag tror jag har läst alla gamla inlägg men känner mig ändå lite osäker. Det är frågan om ett glashus på 10m2 och jag har tänkt ställa det på några lager lecablock för att höja det lite. Jag misstänker att jag kommer att vilja ha det uppvärmt, åtminstonde delar av året.
a. Bör jag sattsa på en ordentlig isolerad "hus"grund av leca en bra bit ner i marken? Det kostar ju en slant och lär bli en hel del grävslit men jag vill inte fuska. Eller...
b. En enklare/billigare lösning verarkar vara att gjuta plintar i hörnen men den lösningen fattar jag inte riktigt.
Jag vill ju fortfarande ha en förhöjd sockel av leca, hur tätar man den mot plintarna? Om plintarna är nergrävda till frostfritt djup kommmer ju de (och växthuset) att stå still medan marken runt omkring höjer och sänker sig alltefter tjälskjutningarna? Sockeln (ej nedgrävd till frostfritt i det här fallet?!) kommer att stå på tjälskjutande mark och alltså riskera att röra sig gentemot själva huset som ju står still. Så vitt jag begriper måste ju det resultera i ömsom glipor(kalldrag), ömsom att de skjuter upp sidopartierna så att man riskerar glaskross?! Det är förmodligen något här som jag inte fattar så förklara är ni snälla.
Dessutom blir ju en sådan lösning inte isolerad så den borde väl dras med en hel del värmeförluster (även utan glipor), men det kanske är marginellt i sammanhanget om man jämför med förlusterna genom glasytorna?
2) Hur gör man med själva golvet. Finns det någon vinst i att isolera även under det? (har tänkt odla i hinkar/krukor och någon enstaka upphöjd (sand-)bädd.)
3) Jag har beställt ett omålat aluminiumhus (det var de som var prisnedsatta) men är sugen på att sprutlackera det själv. Någon här tippsade om att grunda med etsande primer för att färgen skulle fästa. Har någon testat att måla ett aluminiumhus och vill berätta om hur det gick. Sitter färgen kvar idag? Något man bör tänka på?