Katti med torpet
Jippiee!!
Vi har beställt ett växthus, det har jag inte haft sen jag var liten. Jisses vad jag längtar!
Men för att inte förhasta mig vill jag dryfta några funderingar med er först.

1) Grund, jo jag tror jag har läst alla gamla inlägg men känner mig ändå lite osäker. Det är frågan om ett glashus på 10m2 och jag har tänkt ställa det på några lager lecablock för att höja det lite. Jag misstänker att jag kommer att vilja ha det uppvärmt, åtminstonde delar av året.
a. Bör jag sattsa på en ordentlig isolerad "hus"grund av leca en bra bit ner i marken? Det kostar ju en slant och lär bli en hel del grävslit men jag vill inte fuska. Eller...
b. En enklare/billigare lösning verarkar vara att gjuta plintar i hörnen men den lösningen fattar jag inte riktigt.
Jag vill ju fortfarande ha en förhöjd sockel av leca, hur tätar man den mot plintarna? Om plintarna är nergrävda till frostfritt djup kommmer ju de (och växthuset) att stå still medan marken runt omkring höjer och sänker sig alltefter tjälskjutningarna? Sockeln (ej nedgrävd till frostfritt i det här fallet?!) kommer att stå på tjälskjutande mark och alltså riskera att röra sig gentemot själva huset som ju står still. Så vitt jag begriper måste ju det resultera i ömsom glipor(kalldrag), ömsom att de skjuter upp sidopartierna så att man riskerar glaskross?! Det är förmodligen något här som jag inte fattar så förklara är ni snälla.
Dessutom blir ju en sådan lösning inte isolerad så den borde väl dras med en hel del värmeförluster (även utan glipor), men det kanske är marginellt i sammanhanget om man jämför med förlusterna genom glasytorna?

2) Hur gör man med själva golvet. Finns det någon vinst i att isolera även under det? (har tänkt odla i hinkar/krukor och någon enstaka upphöjd (sand-)bädd.)

3) Jag har beställt ett omålat aluminiumhus (det var de som var prisnedsatta) men är sugen på att sprutlackera det själv. Någon här tippsade om att grunda med etsande primer för att färgen skulle fästa. Har någon testat att måla ett aluminiumhus och vill berätta om hur det gick. Sitter färgen kvar idag? Något man bör tänka på?
TeliaNet
finns många sätt att göra grunden till huset.
du vill alltså ha ett golv och samtidigt ha en odlingsbädd?
gräv och gjut och lämna ett hål för odlingsbädden, då står det stadigt.
ThomasJ
CITAT (Katti med torpet @ 16-06-2004, 18:52)
Jippiee!!
Vi har beställt ett växthus, det har jag inte haft sen jag var liten. Jisses vad jag längtar!
Men för att inte förhasta mig vill jag dryfta några funderingar med er först.

Grattis till köpet! smile.gif
1) Grund, jo jag tror jag har läst alla gamla inlägg men känner mig ändå lite osäker. Det är frågan om ett glashus på 10m2 och jag har tänkt ställa det på några lager lecablock för att höja det lite. Jag misstänker att jag kommer att vilja ha det uppvärmt, åtminstonde delar av året.
 a. Bör jag sattsa på en ordentlig isolerad "hus"grund av leca en bra bit ner i marken? Det kostar ju en slant och lär bli en hel del grävslit men jag vill inte fuska. Eller...
 b. En enklare/billigare lösning verarkar vara att gjuta plintar i hörnen men den lösningen fattar jag inte riktigt.
Jag vill ju fortfarande ha en förhöjd sockel av leca, hur tätar man den mot plintarna? Om plintarna är nergrävda till frostfritt djup kommmer ju de (och växthuset) att stå still medan marken runt omkring höjer och sänker sig alltefter tjälskjutningarna? Sockeln (ej nedgrävd till frostfritt i det här fallet?!) kommer att stå på tjälskjutande mark och alltså riskera att röra sig gentemot själva huset som ju står still. Så vitt jag begriper måste ju det resultera i ömsom glipor(kalldrag), ömsom att de skjuter upp sidopartierna så att man riskerar glaskross?! Det är förmodligen något här som jag inte fattar så förklara är ni snälla.
Dessutom blir ju en sådan lösning inte isolerad så den borde väl dras med en hel del värmeförluster (även utan glipor), men det kanske är marginellt i sammanhanget om man jämför med förlusterna genom glasytorna?

Om du gjuter fast lecan i plintarna så kommer de inte röra sig. Genom att lägga tex två lager leca på plintarna du gjutit med armeringsjärn i mellan, så kommer det att ligga still. Det kräver dock att du gör några fler plintar.
2)  Hur gör man med själva golvet. Finns det någon vinst i att isolera även under det? (har tänkt odla i hinkar/krukor och någon enstaka upphöjd (sand-)bädd.)

Det finns alltid en vinst att isolera under en byggnad, skulle det vara såå att tjälen går djupt kan den föröka komma upp inne i växthuset, har du då lagt isolering där kommer den stoppa det. Men givetvis är det till syvende och sist en kostnads fråga..
Katti med torpet
CITAT (ThomasJ @ 16-06-2004, 22:00)
Om du gjuter fast lecan i plintarna så kommer de inte röra sig. Genom att lägga tex två lager leca på plintarna du gjutit med armeringsjärn i mellan, så kommer det att ligga still. Det kräver dock att du gör några fler plintar.

Hm, du menar alltså att man i princip "hänger upp" en lecamur mellan/på ett antal plintar?
Då gäller det ju att muren/plintarna orkar hålla emot när marken under murdelarna börjar höja sig pga tjälskjutning...
Vad har man under muren? Bara en 15 cm djup grusbädd eller?

Jo just ja, jag glömde nämna att jag funderar på att mura kallbänkar längs med ena långsidan, den som vätter mot söder. Är ju egentligen samma problem här, verkar inte vettigt att gräva ner kallbänkarna till frostfritt så de kommer ju förmodlign att röra sig lite. Då är det ju inte så bra om de "sitter fast" i själva grunden. Får försöka fixa någnslags rörelsefog, några tips? Supertjock fönserlist kanske?
Tänkte också försöka få till någon slags reglerbar ventilation mellan kallbänkarna och växthuset. Några idéer där?

Sen var det det där med färgen. Du som tipsade om etsande primer, har du testat själv och hur ser det ut idag? Har ni andra några erfarenheter av att måla aluminium. Behöver ju inte nödvändigtvis vara ett växthus...

Ps. i morse ringde DHL och berättade att grejerna hade kommit. I morgon förmiddag blir det leverans!!!
ThomasJ
Att muren skulle hålla för tjälen är jag ganska säker på.. smile.gif Du får givetvis inte snåla med armeringen!! wink.gif

Skall påpekas att jag inte gjort detta själv, utan jag grävde ut och gjöt 4 lager leca..

Men jag tror fortfarande att göra plintar och lecan på det skulle funka. Mellan plintarna får du ha en väl dränerad grusbädd så att inte vattnet ligger kvar där..

Men skall du göra bäddar tycker jag nog att en riktig gjuten mur där du gjuter i bäddarna är den bästa vägen att gå.. Eftersom du gjuter in bäddarna i muren och även där använder armering så skall inte tjälen kunna rubba dem.. Lägger du desutom något lager isolering underst är det väl "nästan" omöjligt att det händer..

Ventilationen löser du med att lämna ett litet hål i lecan, och sätter i en vanlig ventilationslucka, typ den som man snurrar på.. Det funkar ju i hus så det lär även funka i ett växthus.. wink.gif

/Thomas
MRLINDELL
Tjälen är inget att bry sig om, den rubbar inte på något växthus. Det räcker med att lägga ut en konsol eller en ram med vad du vill som förankras i marken så att inte allt blåser bort, vinden är enda problemet.
Många fixerar sig så vid tjälen, på vintern finns det ändå ingenting i växthuset som tar skada av någon tjäle. Hela växthuset blir i princip lika kallt om man har isolering eller inte, bara att kasta bort slantar.
Tänk på att värmen kommer underifrån på hösten, den skall man inte isolera bort. Man kan dra nytta av markvärmen på hösten så lägg ingen isolering. Men ett lager dränering är inte helt fel. Odla gärna i krukor/hinkar istf bäddar så slipper man an massa problem.
Alla krukor & hinkar blir gröna och det växer lite av varje där. De som odlar i växthusen får lika mycket på hela golvet mm. Det som finns i hinkar & krukor slänger man sedan på andra ställen och byter till nytt nästa sässong och så bär man ut skiten från växthuset.
Jag har ännu inga mögelangrepp!! iga Löss!! Inga sniglar!! Igna skalbaggar!! Enkelt men Rent & fint!!
ThomasJ
CITAT
Tänk på att värmen kommer underifrån på hösten, den skall man inte isolera bort. Man kan dra nytta av markvärmen på hösten så lägg ingen isolering.
MrLindell, hur ser du på vårkylan då? Med isolering så kan du väl starta tidigare?

Sedan håller jag med dig om att tjälen inte är ett större problem om man inte bor längre norrut..
Det Katti fråga om var ju baserat på att hon ville få upp växthuset en bit från marken. Då är en mur ett bra sätt att göra det på..

När vi ändå är inne på att prata om odlingsbäddar utanför växthuset, tycker jag att detta är riktigt snyggt.. smile.gif

Klicka på den nedre vänstra bilden..

Snyggt, snyggt.. smile.gif

/Thomas

ps. Vill inte länka bilden hit pga upphovsrättsliga orsaker.. ds.
MRLINDELL
Många växter kan man hålla på våren lite, men många växter hinner inte mogna på sommaren. Det är bättre att hålla på längre än starta för tidigt för att klara av allt. JAG VET! Vårsolen kan också vara hur stygg som helst. Det blir bara kaos till slut. Har man obegränsat med utrymme och tid kan man ju bygga vad som helst. Men markisoleringen har man ingen glädje av i växthuset på våren. I stockholm kan man i runda slängar använda växthuset från 1 maj till sista oktober och den största boven är solen/värmen på sommaren. Jag hade växter i växthuset i mitten på April i Uppsala, gick ganska bra men det fanns riktigt kalla nätter. Oktober klarar sig pga markvärmen! Man får vara glad om man kan hålla växthuset igång 6 månader på året utan att äventyra något.

Ett väldränerat golv håller fukten borta och även kylan. Den typen av "isolering" är tillräcklig.
Katti med torpet
CITAT (ThomasJ @ 17-06-2004, 14:59)
När vi ändå är inne på att prata om odlingsbäddar utanför växthuset, tycker jag att detta är riktigt snyggt.. smile.gif

Klicka på den nedre vänstra bilden..

Snyggt, snyggt.. smile.gif

Japp!!
Precis så skall det se ut, även om jag 1) är för snål/fattig för att mura i riktigt tegel utan får nöja mig med puttsad och målad leca 2) har dörren på gaveln i stället för på långsidan. Men annars så...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon