Full version: Hortensia
Katti med torpet
Fick en alldels gudomlig hortensia av sambon för någon månad sedan. Den var ganska kraftig och hade en mörkt teglröd färg som jag aldrig har sett på hortensior tidigare. Problemet är bara att jag inte vet om det är en trädgårdshortensia eller en variant för innomhusbruk.
Heter de olika på latin? (Den här hette Macrophylla men det tycker jag att de gör allihopa) Hur kan man annars veta vilken som är till vad. Patenssvaret är naturligtvis att fråga personalen men tyvärr är ju inte den så kunnig på ställen som ICA Maxi, Bauhaus och liknande.
Fialotta
Hej!
Den för inomhusbruk går oxå att sätta i rabatten, sen låter du den backa
när den blommat färdigt och klipper ner den till vintern så kommer den i juni igen, blommar kanske inte första året efter men andra kommer den så snällt...har gjort så med flera stycken och mina kommer varje år smile.gif
Prova du smile.gif
Katti med torpet
Tack Maudan, ja nog skall jag prova alltid!
Men jag kan ändå inte låta bli att undra. Det måste ju finnas något sätt att särskilja dem, eller är de helt enkelt samma sort men bara lite olika härdiga?

Nåväl, hur vill en hortensia bo för att trivas så bra som möjligt? Duger min kossa-mu förbättrade trädgårdsrabatt i halvskugga? Tror mig ha läst att sur jord ger blå blommor? Min har ju tegelröda blommor men den kanske vill ha sur jord ändå?
Fialotta
Har ingen aning varför det är olika, skulle tippa på
att dom drivs upp olika, bara en gissning!

Jag har kogödsel i min rabatt och kompostjord och mina va rosa när jag fick dom och dom är rosa när dom blommar, det där kan bli en överasskning
vilken färg det blir smile.gif
Merethe
Hei!

Jeg kjøpte meg en Hortensia macrophylla, og et navn til slutt som jeg ikke husker:-)
Den får røde blomster. På min merkelapp står det stuehortensia, men også at den er herdig til sone 4(er det samme i Norge og Sverige mon tro??)

Så jeg skal sette min i staudebedet(stauder= perenner) så får den bare stå der. Den skal visne den til høsten, og så skal den vokse seg til igjen hver vår. Kjøpte den i allefall på Plantasjen i avdelingen for utendørsvekster.
Näcken
Mina hortensoior har vanligen rosa blommor, men en hade en del blåa och jag gissar att de var för jag sprutat ogräs med ättika ära den.............Kanske ska spruta mer för fina var de ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon