råse-marie
Undrar om det finns någon Clematis som doftar???

Funderar även på klätterros av något slag krav att den ska vara relativt lättskött och Dofta underbart och starkt..... wub.gif
Andra förslag????

Innan vi flyttade hade jag en jättestor lilja Ganska vit i färgen ca 1-meter hög och som doftade underbart , men jag kommer inte i håg vad den hette.
Är det någon som tror sig veta vad jag menar
rolleyes.gif
Fenja
Ja, det gör det! Till exempel: Clematis x triternata 'Rubromarginata', Clematis 'Betty Corning', Clematis 'Propertius' och Clematis 'Columnella'.
Mvh
Fenja
Nutten
Ja, det finns rentav en hel hög som doftar. Några exempel är C. montana 'Wilsonii' och 'Odorata', C. flammula, C. 'Propertius', C. 'Rubromarginata', C. 'Columnella' m fl.

Som sagt var, listan kan göras rätt lång, men sedan doftar de förstås olika mycket.
råse-marie
Men vilken tycker Ni i så fall doftar mest och bäst rolleyes.gif
Sylvia
Smaken är som baken... själv gillar jag doften hos C. 'Rubromarginata', men alla kanske inte gillar den söta vaniljdoften..??
kerstin z5-6
jag gillar cl stans som doftar liljekonvalj :9
råse-marie
Hmmmm! wacko.gif Jag gillar både vanilj och Liljekonvalj.
Är dom svår skötta? Just nu har jag bara den "vanliga " sorten och nelly moser tror jag att den heter. unsure.gif
Men eftersom jag är överförtjust i dofter av kryddor och blommor vill jag gärna ha fler av dom wub.gif
Sylvia
Jag har av dessa bara 'Rubromarginata' och den är verkligen lättskött: klipper ner den på våren till sådär 50 cm (kollar var ögonen börjar svälla och klipper över ett välutvecklat öga) och under sommaren växer den upp till flera meter och blommar länge på sensomamren och under hösten. Gödslar med Biobalans och kogödsel på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon