Full version: Jordkällare
Katti med torpet
Har blivit med jordkällare, en gammal fin stenkällare som är djupt nergrävd i marken. Förmaket och dörren har visserligen rasat men själva källaren är i prima skick.
Är det vär jobbet att renovera förmaket och bygga en ny dörr, hur stor nytta kan man ha av en jordkällare? Vad håller de för temp på vintern, skall man behålla ventilations"fönstret" öppet även under vintern. Har hört att man skall kunna förvara t.ex. fuchsior i jordkällare. Hur är det med potatis, lök och morötter?
Ni som har egna erfarenheter, dela med er är ni snälla!
TeliaNet
ingen hit att förvara saker, som ska ätas, i jordkällaren.
det blir garanterat minusgrader i jordkällaren om det blir under -5*C.
själv har man matkällare med 5-10*C och garage med garanterat minst 4*C.
ThomasJ
Man har väl haft mat i jordkällare så länge de har funnits.. Vart förvarade man maten annars? Det är väl en perfekt plats att ha saker som skall stå svalt och mörkt..

Hittade den här texten:
CITAT
Fakta om lagring
Sedan man skördat potatis, frukt och grönsaker, kommer produkterna naturligt att sakta brytas ner. Denna process tar olika lång tid, beroende på temperatur och luftfuktighet. En låg temperatur gör att nedbrytningsprocesserna går långsammare. En temperatur strax över noll är därför allra bäst. Potatis ska dock helst ej lagras under +4 grader, då stärkelsen i potatisen övergår i socker och potatisen får en söt smak. Därför är det vanligt att eftersträva ca 2 - 4 grader i en källare beroende på vad man lagrar.

En hög luftfuktighet (90-95 %), hindrar uttorkningen av produkterna och ökar den möjliga lagringstiden. En för låg luftfuktighet gör att produkterna torkar ut och skrumpnar. Jordkällaren erbjuder naturligt en hög och bra luftfuktighet.

Frukter, såsom äpplen och päron, utsöndrar växthormonet etylen vilket påskyndar åldrandeprocesser hos andra skördade produkter. Därför är det viktigt att färsk frukt lagras åtskilt från övriga grönsaker, så att dess lagringstid inte förkortas.

Miljön i en jordkällare är också lämplig för övervintring av icke härdiga buskar, perenner och rosor. Känsliga växter gräver man upp på hösten, planterar i dränerande krukor och övervintrar i källaren.

Förutom det som redan nämnts, så passar en jordkällare utmärkt som förvaringsplats för vin, sylt, saft, konserver etc.
Maria Sandström
Hortonom
http://www.jordkallare.com/

Så jag tycker att du skall försöka göra iordning jorgkällaren, du kommer garanterat få användning av den.. smile.gif
/Thomas
Gunvor Nilsson
CITAT (TeliaNet @ 16-06-2004, 20:24)
ingen hit att förvara saker, som ska ätas, i jordkällaren.
det blir garanterat minusgrader i jordkällaren om det blir under -5*C.

??????
Det måste i så fall vara en väldigt dåligt isolerad jordkällare!

/Gunvor
TeliaNet
jag tänkte mäst på att maten inte fryser och tinar omvartannat.
Gunvor Nilsson
CITAT (TeliaNet @ 16-06-2004, 21:37)
jag tänkte mäst på att maten inte fryser och tinar omvartannat.

fortfarande ??????
Temperaturen är i stort sett konstant i en rätt isolerad jordkällare! Och inga minusgrader där inte!

/Gunvor
Annica i Sörmland
Min morfar hade jordkällare som han förvarade sina potatisar i och det gick alldeles utmärkt! Jag tycker absolut att du ska satsa på en ny dörr. Håller med tidigare "talare"; hur gjorde man annars förr? Vi har inte alltid haft kylskåp..
LenaTuring
Jag har "levt" med jordkällare i 15 år det är en alldeles ypperlig plats att förvara potatis/rotsaker, egengjord saft,sylt, backar med läsk etc. Härligt att mitt i sommaren kunna gå ner i jordkällaren och hämta en kall läsk!!

Jag har förvarat känsliga rosor i kruka över vintern där. Man ska stänga ventileringsluckan på vintern. En frostvakt kan vara bra att ha om man är osäker på hur temperaturen håller där nere, jag behöver nästan aldrig använda den. Vet ej var du bor men blir det ett hyfsat snötäcke på vintern är det absolut inga problem. Har jordkällaren för lite jord/torv på utsidan kan man fylla på om man vill, så håller temperaturen bättre och jämnare.

Lycka till med lyxet att äga en jordkällare smile.gif smile.gif
KURT
Är det "bara" förmaket som behöver byggas upp på nytt så tycker jag definitivt att det är värt att renovera. Författaren Urpo Nurmisto har givit ut en bok som heter "Bygga jordkällare" http://bok.forlaget.ica.se/visa.html?id=165 , mycket bra. Ventilationen i en jordkällare är en mycket delikat balans, är det alltför tätt så blir det fuktigt och mögel och har man alltför mycket öppet så blir det alltför kallt, det är delvis därför man har förmak så att man inte öppnar direkt ut, utan har en "sluss". Man minskar på ventilationen på vintern, men stänger inte helt, är bara jordkällaren nergrävd så kommer den att hålla en jämn temperatur och det skall inte vara någon risk för frost .
Katti med torpet
Tack för alla svar.
Blev lite orolig efter första svaret men nu är jag helt övertygad om att det är väl värt jobbet att ordningställa den!
Så här ser dörröppningen ut inifrån, själva ingågen är lite lätt inrasad eftersom den ligger så lågt men i övrigt är väggar och tak i fint skick.

Det lite roliga i sammanhanget är att den är helt dold bland granar, så även om man står 3 meter i från den kan man inte ana att den är där.
Inser dock att jag måste ta bort alla smågranar som växter på taket, annars är jag rädd att deras rötter kommer att bryta sönder konstruktionen.

MimE
Den jordkällaren vill jag ha! wub.gif

*inte så lite avundsjuk*

/Mimmi
LenaTuring
Jordkällaren ser fin ut!
Visst är det fascinerande vilka kunskaper människor hade förr när det gäller byggnadsteknik. Tror inte att det är många i dag som kan bygga ett sådant stenvalv.
Katti med torpet
Tänkte ni på metalgrejen i taket? Det är en av två rejäla krokar som hänger i stentaket. Vet inte men inbillar mig att de kanske användes till att hänga upp köttstycken på mörning eller liknande, vad tror ni?
Man skall inte vara mörkrädd eller ha altför livlig fantasi om man går dit på kvällen...
MimE
Missade kroken...

Kanske ni kan ha spökaftnar där i sommar. Alltid kan ni lyckas att skrämma några barn (och vuxna). laugh.gif

/Mimmi
camelm
Hej
Vi har en jordkällare som jag tycker är jätte bra för förvaring av diverse mat; konserver och nu i silltider så står glasburkar mm. där. All dricka och annat som är gott kallt finns att hämta.

Det vi har haft och har problem med är ventilationen. Vi har lagt på massor av jord för ett par år sen, ökat lufthålen och även spikat för dem igen. Men tyvärr det blir runt 6-8 grader och det är ju bra men sen är det fuktigt och det är ju inte bra. Alla etiketter mm. möglar så det brukar jag ta bort innan jag ställer in saker med papper på.

Lycka till,
Mia, zon 3
Vilken härlig källare.....!
Självklart ska du utnyttja den! Renovera och kolla sedan med termometer med "minne" mellan vilka nivåer det rör sig därinne. Om jag hade en sådan, och det fanns plats skulle jag bygga en liten vinhylla, sätta in några vägghållare för levande ljus mm..... myspys!
(Du kan ha rätt i det där med krokarna, men det kan också vara för att kunna hänga upp sådant som är extra råttbegärligt, så de inte kommer åt det.)
Min erfarenhet är att en sådan källare är helt perfekt för t.ex. fuchsior. Tips från Kenneth Nilsson (fuchsia-experten): för att veta om ett ställe är bra för fuchsior under vintern - lägg potatisar där under en vinter. Om de är skrumpna till våren är det för torrt, om de är ruttna är det för blött, om de är fina är det perfekt. Detsamma gäller för dahlior. Förmodligen även för pelargoner som man klipper ned, änglatrumpeter osv.
Lycka till!
Katti med torpet
CITAT (camelm @ 17-06-2004, 13:51)
Hej
Vi har en jordkällare som jag tycker är jätte bra för förvaring av diverse mat; konserver och nu i silltider så står glasburkar mm. där. All dricka och annat som är gott kallt finns att hämta.

Det vi har haft och har problem med är ventilationen. Vi har lagt på massor av jord för ett par år sen, ökat lufthålen och även spikat för dem igen. Men tyvärr det blir runt 6-8 grader och det är ju bra men sen är det fuktigt och det är ju inte bra. Alla etiketter mm. möglar så det brukar jag ta bort innan jag ställer in saker med papper på.

Lycka till,

Åh vilken härlig trädgård!
Och jordkällaren ligger där mitt i allt som ett litet smycke, verklign fint!
Lånar din bild och sparar i mitt "hur-jag-vill-ha-det-om-5-år-arkiv" om jag får?
Vad gäller fuktighet så har jag läst att vitsen med jordkällare är att de faktiskt skall vara fuktiga. Potatis t.ex. mår inte bra om det blir för torrt, å andra sidan kan det ju naturligtvis bli FÖR fuktigt...
Funderar lite på hur man skall dränera golvet, i våras var det vattenpölar där inne men det kan mycket väl varit smältvatten från drivorna utanför (det finns ju ingen dörr än).
Hur ser ditt golv ut?
Siri
Och här är en till som är avis,,,
När jag blir med eget hus ska jag definitivt ha jordkällare, det är ett som är säkert. Oslagbar förvaring för stor skörd. (Tack för boktipset för övrigt, Kurt.)
Katti, du har ju en väldigt fin. Det finns ju moderna nu också i glasfiber till och med har jag sett. Inte i närheten så vackert! (men fungerar säkert bra)
Gossen Ruda
Får stenbrofantasten komma med en fråga? En del av fogarna ser ut att vara av betong medan andra saknar detta. Hur ser valvet ut i taket? Är stenarna lagda med betongfog eller utan? Ibland kan man ha kletat på betong i efterhand, kallas för fogstruken då.
Behn zon 4
jordkällare ??? en sådan kan väll inte vara utan, jag brukar ha potatis i den fram till 2 veckor efter midsommar. dom kanske inte är helt perfekta utan då börjar det komma groddar på dom men förövrigt ok. krokarna i taket är till för att antingen hänga saker eller en hel bänkskiva så att inte mössen kommer åt det. granarna tycker jag du ska ta bort för tötterna skull som du säger men lägg hjärna på ett källar tak om jorden är torr isolerar den mycket bättre.
lycka till och gör gärna en tung ek dörr.
Katti med torpet
CITAT (Gossen Ruda @ 17-06-2004, 22:21)
Får stenbrofantasten komma med en fråga? En del av fogarna ser ut att vara av betong medan andra saknar detta. Hur ser valvet ut i taket? Är stenarna lagda med betongfog eller utan? Ibland kan man ha kletat på betong i efterhand, kallas för fogstruken då.

Svårt att avgöra om bruket är påstruket i efterhand eller inte.
Det är i alla fall bara väggarna som är fogade. Taket är helt ofogat, är det bra eller dåligt?

Och Behn, tack för tipset om yttertak, låter loggiskt att torr jord isolerar bättre, dessutom borde det ju vara mindre risk för frostsprängning-skador om det är torrt.
KURT
Ett korrect välvt stentak finns det ingen anledning att ha fogar i, fogarna ger ingen styrka i taket, stenarna fördelar tyngden och överför den till väggarna.
camelm
Ja det där med citat fick jag inte till.. Men svar till Katti med torpet - självklart så får du "låna" bilden. Det är inte lika lummigt längre, tyvärr kan jag tycka ibland när jag ser på bilder men det blir lite för mycket att hålla efter när tiden inte räcker till.

Golvet, det vi har är riktigt kallt stengolv och väggar. Det är något annat som gör fuktigheten, det blir fuktigt i luften och mögel sätter sig på just etiketter eller öppnade burkar i locken mm. Det är tyvärr mycket som kastas just för att det är lite "äckligt" med mögel på saker och ting.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon