Full version: rörmigej, sensitiva
malvan
hej!

jag skickade efter några härliga klockmalvefröer för något tag sedan och för att det skulle bli dyrt nog för att få fröerna hemskickade så gav jag mig på några rea-fröer; bl.a rörmigej.

nu har fröerna kommit upp ur jorden och de "riktiga" bladen har börjat att visa sig, de bladen som stänger igen sig när man tar på dom.

nu har jag några frågor som jag hoppas att ni kan svara på.

- när är det dags att sätta om det som kommit upp? hur stora ska dom bli innan dom får flytta till egen kruka?

- vad har dessa slags växter som stänger igen sig för uppgift? varför har dom den egenskapen?

berätta för mig om dessa roliga växter och kom gärna med tips på hur dom vill bo seanre för att bli stora och fina.

tack på förhand!
Fenja
Mimosa pudica
Livslängd: Ettårig. Färg: Grön. Växtläge: Soligt-halvskugga. Sådd: I mars-april. Räcker till: 15-20 plantor. Prisgrupp: Grön
Beskrivning
En liten nätt krukväxt med en speciellt rolig egenskap; den fäller ihop sina blad direkt vid beröring för att fälla upp dem igen efter några minuter. Bladen påminner om rönn fast är mycket mindre och grågröna till färgen. Lättskött och tacksam växt. Blommorna är ulliga, rosafärgade bollar på korta skaft.
Odlingsråd
Förodling: Så glest och grunt i en låda eller stor kruka. Plantera om småplantorna 1/kruka med gödslad jord så snart de är stora nog att hantera. Näringsrik jord och ljus växtplats, gärna väster eller österfönster. Vattna sparsamt vintertid, rikligt med näring sommartid.
Blommning/Skörd
Odlas främst för sina fina blad.

Sök på google.se så hittar du mer information.
Mvh
Fenja
malvan
tack för svaret men det där stog på min fröpåse också *skrattar* jag vill veta lite mer om växten så jag fortsätter att söka

tack för svaret!
KURT
CITAT (malvan @ 16-06-2004, 21:45)
- vad har dessa slags växter som stänger igen sig för uppgift? varför har dom den egenskapen?

Det betande djuret skall tycka att den ser oaptitlig ut därför fäller den ihop bladen vid kontakt, men det kostar en massa energi att hålla på att pumpa vätska på detta sättet. Växten har taggar och kan bli otympligt stor efter hand.
Towanda
Har hört att de kan "stressas" ihjäl om man håller på och petar på dem för mycket. Har själv ett par bäbisar som väl ska planteras om snart. Lycka till med dina! =)

Mvh,
Lena
malvan
oj, då måste jag vattna dom underifrån nu då när dessa "riktiga" blad har kommit då. annars om jag vattnar dom med blomsprutan så blir dom ju "stressade" i onödan.

när ska jag plantera om dom? någon som vet?

egentligen borde jag inte hålla på med sånt här när jag inte kan något. jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag tog död på mina små barn nu ;o) fast det lär ju gubben fixa i helgen då jag åker bort och han ska ta hand om dom...

tack för alla dina svar-
Fenja
Läs på fröpåsen, där står det när de ska planteras om!! tongue.gif
Mvh
Fenja
Betty
CITAT (Towanda @ 17-06-2004, 19:30)
Har hört att de kan "stressas" ihjäl om man håller på och petar på dem för mycket.

Det har jag lyckats med! rolleyes.gif
malvan
jägarns!!!

det går alltså att stressa ihjäl dom. då ligger nog mina små barn risigt till. så som jag har vattnat dom idag med blomsprutan. måste nog ta och plantera om dom snart nog

på påsen står det att dom ska planteras om när dom är stora nog att hantera och det är dom nog nu ( ca 2 cm långa men väldigt ranka)

jösses vilket ansvar detta är med fröodling *skrattar* detta visste jag inte när jag stoppade fröerna i jorden för något tag sedan.

tack alla för era tips och erfarenheter!
Tesa
..du kan ju glädja dig åt att fröna har lång hållbarhet......jag har nog sått i 5 år nu ur samma påse....de gror fint fortfarande och nu har dom faktiskt hunnit bli 10 cm utan att jag "stressat" ihjäl dom eller glömt att vattna..(men det var VÄLDIGT nära...) så om det går galet så kan du försöka igen..dom är ju roooliga ju...

Jag tror att det är denna växten som översvämmar Australien(är inte säker) dom bekämpar den genom att köra 2 jättetraktorer med en lång jättekätting emellan sig som "sliter" upp buskarna.....
EmmaGold
En annan intressant sak om rörmigej minns jag från ett tv program. Kommer inte ihåg vad programmet hette eller några detaljer tyvärr, men där visade dem ett experiment...
Dem hade bränt plantan med en tändsticka en gång. Nästa gång dem närmade sig med tändstickan o växten kände värmen slöt sig bladen redan innan den blivit bränd denna gången.

Läskigt... tongue.gif
tullmejs
"Beteendets" ursprung är nog inte helt klarlagt. Något slags predatorskydd verkar det väl vara.

Om du vill ha en kraftig effekt, knäpp med fingret mot stammen!

Intressant detta med värmen... en del växter har faktiskt minne. Klätterväxter av viss sort snurrar i cirklar när de "letar" efter nåt att klättra på. Om de träffar på någonting, som man sen tar bort, fortsätter de "leta" en stund innan de snurrar vidare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon