Hur många blommer måste jag ha för att gör lite saft ?
Och hur gör ni om blommerna kommer i olika faser ??
Jag har som sagt inte så många *Skratt*
MVh Exotic
Man kan samla blommor i frysen om man har en liten buske och vill ta vara på alla blommor. Lägg dom bara i en plastpåse som du fyller på allt eftersom blommorna slår ut. När du samlat ihop alla lägger du dom frysta blommorna i en hink och följer något lämpligt recept!!
Annars kan du göra i tillbringare dag för dag! Lägg socker, en drös med blommor och några citronskivor i en tillbringare och slå på hett vatten. När det hela svalnat är saften klar!!
Ååååå tack Ina, det skall jag göra
Men dem skall vara helt utslagna ???
Novisen som är i farten *skratt*
Dom bör nog vara utslagna.. fast det är bättre att ta dom lite tidigt än när dom är nästan överblommade!
Tack igen Ina
Vassego....
Hmmm... jag har gjort saft på frysta blommor en gång. Då jäste saften så att en flaska exploderade i kylskåpet så att dörren flög upp och vi fick plocka glasbitar både ur kylskåpsväggarna och korkmattan utanför. Vet inte om det egentligen hade med frysningen av blommorna att göra, men det är enda gången flädersaften betett sig så?!!
Mvh
Fenja
Min mamma och min faster har gjort saft på fryst fläderblom många gånger och aldrig råkat ut för jäsning, så jag tror att det är något annat som fått din saft att explodera Fenja. Det är ju ett lite speciellt tillvägagångssätt när man gör flädersaft och jag kan tänka mej att det kan ha kommit nåt i "koket" när det stått och dragit. Jag tror mer på den förklaringen till jäsningen i alla fall - frysproceduren borde inte ha nån inverkan...
Du har säkert rätt Ina, tack och lov har det aldrig hänt någon mer gång!!
Mvh
Fenja
Fenja.... Är det den färdiga saften som jäser? Förvara den i frysen och skeda bara upp så mycket som går åt varje gång. Jag fryser ner saften i "gamla" kakburkar av plast, jättesmidigt att stapla i frysen.
Och missa inte Evas recept på
fläderblomsvin! Om jag
får tid ska jag testa det i år....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.