MrNorth
Nu håller jag på att göra själva vattenfallet.. har grävt dammen, ca 5x6 m blev den, lite kurvig och svängig... Nu är det dags med ett vattenfall, för jag tänkte göra en minidamm på ca 70x40 cm på en kulle vid ena kortsidan som är upphöjd ca 90 cm (kullen blir fin att plantera växter på, samt prydnadsstenar) Nu är mitt bekymmer hur själva fallet skall bli till... jag har tänkt ut två alternativ:

1)Bygga en slingrande bäck med flata stenar som läggs ovanpå varandra så det blir ett litet minifall i skarven, samt flata stenar vid sidan som håller vattent på plats...

2)Lägga en slät långsmal skifferbumling med kortsidan upp ungeför som en gravsten och luta 5 grader bakåt och låta vattet rinna från den lilla sjön utmed stenen och ner i vattnet, jag har en sån här sten och den mäter ca95x45 och ser väldigt bra ut... Ett problem jag ser här är att stenens kortsida ska vila på dammplasten, och den kan nog gå sönder ganska lätt... vad rekommenderar ni man lägger som skydd mellan stenen och pvcplasten?????

Jag har redan testat 1 och jag tyckte det blev alldeles för plottrigt och "konstgjort". Kanske är det jag som är oduglig på att bygga fall, men det blev inte så snyggt iaf, svårt att hitta stenar som passar bra oxå

Metod nr 2 kan bli snygg för eftersom vattnet faller utefter en stor yta så kan man nog få ganska fina soleffekter, samt att det ser inte så plottrigt ut. Vattnet rinner då utmed denna stora stenen or porlar ner i dammen... det gör inte så mycket om vattnet slingrar sig på baksidan om stora stenen för så brukar det göra i ett vanligt vattenfall oxå, fast det beror ju på hur snabbt vattnet faller... jag tänkte mer ha att det bara täcker stora stenen och porlar ner...

Ni som har lite praktisk erfarenhet, vad säger ni? Personligen tycker jag att den stora skifferstenen blir snyggare (har dock inte testat i verkligheten... smile.gif )

MVH
Henrik
Anna i Örsjö
Hmm, en tanke jag fick. Man kan väl ta en bit bildäck mellan stenen och plasten? wink.gif smile.gif
Mocca
Låt fantasin flöda biggrin.gif ......lägg ut stenen på plan mark först och tänk dig fallet......du kan ju också om du har lite höjd på backen, låta det falla fritt en bit, tex ut i dammen, så får du inte problemet med att stenen skavar plasten. Hos en kompis, vars man har en däckfirma, lät de vattnet gå i avskurna bildäck. Det var häftigt biggrin.gif . Bildäcken var delade diagonalt (halv cirkel alltså) och nergrävda till en del och vinklade olika högt/lågt.

Men som sagt.....låt fantasin flöda......ju tokigare det verkar, desto bättre blir det biggrin.gif
MariaS
.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon