Frank
Hej,

Jag ska bygga en altan och tänkte kolla ifall någon har erfarenhet angående avståndet på trallen.

När man läser och kollar på olika program brukar det vara några millimeters mellanrum. Men hur blir det efters några år ? Krymper inte virket lite vilket medför att mellanrummet ökar ytterligare ?
Om man lägger trallen intill varandra, kommer det inte uppstå mellanrumm ändå efter några år ?

Tacksam för synpunker.

M.v.h. Frank
ThomasJ
Är plankorna någolunda torra när du lägger dit dem blir inte springan så värst mycket större, men det blir alltid en springa.. I alla fall de trallgolv som jag lagt..

Så jag brukar alltid lägga dem så nära varandra det går, möjligen men någon/några mm springa som max..

/Thomas
gammelnalle
Ett trallgolv skall ha mellanrum.... annars måste man lägga spontat virke .

Avståndet ?? Bara man har samma avstånd brukar det bli bra. Jag fick lära mig att man lägger en 3" (3 tum= 70-75mm) spik mellan plankorna, som distanskloss. Det är normalt 3" spik man SPIKAR golvet med. Men idag är det många som skruvar fast plankorna.

Mitt altangolv ca 5år gammalt uppvisar ingen större förändring vad beträffar springavståndet. D.v.s. jag kan inte SE det...

(Om jag däremot hade lagt dit planket dikt mot varandra KANSKE jag hade sett en springa nu??)

En annan fördel med att ha en liten springa är att man kan "kompensera" för ev byggslarv..... 11st 95*22mm bygger ca 1,1m med ett "spikavstånd" och man får en "kompensationsmöjlighet på ca 4cm (och då har man SLARVAT om man behöver så mycket... smile.gif )
MimE
Jag använder också 3" spik som distans - och skruv. laugh.gif

Däremot tycker jag att det är svårt att få tag i torrt virke. "Tryckta" (impregnerade) plankor brukar drypa av impregneringen. Så på köpet får man fuktskyddade händer. tongue.gif

/Mimmi
adamos
Har hört flera som rekomenderar att inte ha något avstånd mellan brädorna efter som virket för det mesta är väldigt blött. Grannen byggde altan i fjol och skruvade sina brädor utan mellanrum och nu i år så är det säkert 3-6 mm mellan brädorna.
Killensomvillhagrönafingrar
Då jag lade min altan hade jag rejält färskt tryckimpregnerat virke. Det var så blöt att det rann när man skruvade.
Jag lade det dikt an utan något mellanrum.

När virket torkade så blev det perfekt, ungefär 5mm kanske något mindre. Fördelen är att du på ett lätt sätt får altl rakt.
Nackedelen är att du bör planera att sätta all panel under en helg elelr så, väntar du så har de torkat olika och blir olika avstånd.

ps komm på att detta passar min nick perfekt, kanske är det så jag skall skaffa gröna fingrar tongue.gif

Killensomharimpregneringsgrönafingrar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon