eml
Tänkte stoppa ner sådanadära små "trästolpar på rulle" mellan gräsmattan och en rabatt, men för att förenkla gräsklippningen funderar jag på att gräva ett litet "dike" framför trästolparna (i gräsmattan) och fylla med cement. Detta skulle alltså (förhoppningsvis) göra tre saker:
1) Stolparna stabiliseras.
2) Det lite kilformade utrymmet mellan trästolparna fylls ut (=inget gräs/ogräs där).
3) Jag får en kantbit att köra gräsklipparen på (så jag slipper kantklippa).

Kan detta tänkas funka eller kommer cementen snabbt spricka (=ingen bra kant och ogräset i sprickorna)? Om det skulle fungera, hur brett/djupt bör diket vara och ska man försöka armera med något?

Har någon andra förslag på hur man slipper både ogräs och kantklippning mot trästolpar?
Killensomvillhagrönafingrar
Det borde fungera tycker jag. Det enda jag har att invända är följande.
Är det inte klurigt att inte klabba ner trät?
Köp ok kvalite på virket annars håller det inte länge och blir jobbigt att ta bort.

Varför inte bygga en hel form när du ändå håller på och slippa trästolparna på rulle? Kan nog bli finare enligt min mening. Dessutom blir det en permanent lösning.
eml
Jag tänkte skydda trästolparna ovanför diket med en kartonskiva el. dyl då jag häller ner cementen, så jag tror (hoppas) det blir rätt "klabb-fritt". Trästolparna ska vara impregnerade, så förhoppningsvis håller de ett bra tag.

Vill gärna ha trästolpar då vi har sådana på andra ställen (tack för förslaget om formgjutning ändå).
Killensomvillhagrönafingrar
Anledningen till att jag nämnde detta med forgjutning var att jag såg en väldigt fin modell.

De gjorde en formgjutning där de på vissa ställen satt i snäckor och fina stenar som dekoration. Blev väldigt smakfullt faktiskt och efter ett par år då det växterna låg nästan överkanten var det verkligt fint. Blå musslor och lavendel var inte dumt allt.
Annelie
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 21-06-2004, 10:21)
Anledningen till att jag nämnde detta med forgjutning var att jag såg en väldigt fin modell.

De gjorde en formgjutning där de på vissa ställen satt i snäckor och fina stenar som dekoration. Blev väldigt smakfullt faktiskt och efter ett par år då det växterna låg nästan överkanten var det verkligt fint. Blå musslor och lavendel var inte dumt allt.

Ett tips är att välja dekoration med omsorg. Om man ska köra med gräsklipparen över gjutningen vill det till att det är hållbara saker som tål att köras över. Likadant med vinter och frost, det är också något man bör tänka på - tål det frost?

Så om man vill dekorera så bör man nog välja något som är slagtåligt och massivt. Tex, stenar, kulor, träbitar osv..

Men nog lät det snyggt med musslor och lavendel!! smile.gif
Mocca
Tyvärr är det nog så att risken för att gjutningen spricker är rätt stor. Även om du gräver en 10-20 cm ner och fyller på med sten och sen gjutning, så lär det inte hålla mer än en vinter eller så. Du behöver gå ner iaf en 50-60 cm (frostfritt helst) och fylla på med sten och sen gjutning. Och så gäller det att det inte rinner in vatten under gjutningen, för då fryser den "upp" på vintern.
MariaS
Jag har grävt ett dike, bredd och djup som en tegelsten (b.7cm - d.11cm) runt mina rabatter. Blandade ganska lös cement, eftersom den omgivande jorden snabt sög åt sig vätskan i cementen. Efter en stund hade det torkat så det gick att släta till ytan och "vibrera". Jag har varken armering eller grus under och ändå har det inte spruckit. på en del ställen har jag dessutom stoppat ner dekorativa stenar och glasbitar i cementen när det torkat ca 30min.

Jag blandade 2 del mursand och en del cement till mina kanter och det är nu fyra år sedan jag gjorde den första kanten smile.gif

MariaS
eml
Åhå, hoppet stiger... smile.gif Hur lång kant har du gjort på ett ungefär? Hörn?
CITAT (MariaS @ 21-06-2004, 14:50)
Efter en stund hade det torkat så det gick att släta till ytan och "vibrera".
Vad använde du att "vibrera" cementen med?
CITAT
Jag blandade 2 del mursand och en del cement till mina kanter
Som novis i "branchen"... vad är mursand och/eller vad skiljer den från "vanlig" sand (typ fin som man kan ha till sandlådor) och finns det på t.ex vanliga byggmarknader?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon