AnkiHbg
17-06-2004, 12:18
Hej
Ser att i mina krukor i uterummet är där småflugor nere vid jorden..vad är det och vad gör man åt det, vill ju inte spruta gift för det är chili o paprikaplantor.....
Sen undrar jag också om vattenmelon och broccoli, vatten melonen växer fint med blommor mm men ska det inte bildad meloner???
Sen är min broccoli 30-40 cm hög nu har den i en balkonglåda, när bildas broccolin???
Mvh Anki i Hbg
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2004, 12:24
Angående småflugor: troligtvis vattenflugor eller sorgmyggor. Är det frösådder eller sticklingar så ställer sormyggans larver till stor skada men större växter klarar av att rötterna blir lite tuggade. Både sorgmyggor och vattenflugor triv ifall man vattnar något för mycket så om det går kanske du ska låta jorden torka upp lite mer mellan varje vattning.
Vattenmelon: Melon har olika typer av blommor det finns hanblommor och honblommor. Honblommorna har en liten frukt bakom blomman, efter pollinering med pollen från en hanblomma (som inte har någon frukt bakom blomman) så börjar frukten utvecklas.
Broccoli: Det tar tid att få blomknoppar på broccoli ca 60-70 dagar efter utplantering på friland brukar det vara dags att skörda. Kål brukar kräva mycket vatten och gödning och i en såpass liten jordvolym som balkonglådor brukar ha får du nog gödsla och vattna en hel del.