MRLINDELL
Är det så att i år finns det flera växter med dålig kvalitet än vanligt på våra handelsträdgårdar? Jag har varit på flera ställen där många ser lite trista ut, medan andra växter ser gladare ut än någonsin. Är det klimatet just nu elller håller det på att hända något ... billiga utländska plantskolor etc ..
Jag hade beställt Jätte Vallmo i fyra olika färger, den blå/ljusblå är så fin. Jag nämnde också att de som fanns hemma såg "tråkiga ut" med intorkade knoppar och gult/brunt på bladen. De jag köpte förra året har haft lite grönt på sig och en lång stam med en blomma på varje planta.
De som kom hemma i år har haft mera buskigt grönt och flera friska blommor. De var alltså småsjuka från butik förra året!
Kom för att hämta dem de nya och de såg rent ut sagt för D*Ä*L*G* ut, några värre plantor har jag aldrig sett. De skulle dessutom ha 73+ sek för plantorna. De hade "tag tre - betala för max 1 status". Jag sa vad jag tyckte och man blev snorkig som bara den. Att de inte fattar att om man beställer växter och betalar extra skall de vara i gott skick, man skall bli glad och förväntansfull när man ser dem.
Det lät på tanten på Rosendahl att man inte skulle få beställa flera gånger eftersom man inte köpte ut dem. Tråkig inställning!! De bord berättat att växterna var mindre bra och att vi sänder tillbaka dem etc etc, man borde förstå att kunden reagerar när man/hon ser halvissna växter.

Det här är flera snorkiga och märkliga incidenter jag upplevt på Rosendahl, allt i från någon enstaka reklammation som de VÄGRAR bry sig om trots garantipapper mm som de skriver ut & STÄMPLAR.

Jag tänker inte handla på det stället mera. Dagen var droppen!!
TeliaNet
var i går på sällerydsgardencenter utanför vetlanda. det mesta var utrensat och borta.
vissa sorter såg lite hängiga ut o.s.v.
en del små träd i den öppna delen hade blåst omkull och där var minst fyra anställda varav 2 vattnade på redan blöt jord, en tog betalt och en var i ett lager. jag kom tid ca 18:00 och dagen före hade det blåst så träden måste legat så i ett dygn.det var typ 7 andra besökare samtidigt.
illa, illa- skärpning till alla handelsträdgårdar som inte håller ordning.
MRLINDELL
Visst, håller med. Proffsen är inte proffs längre. När Rosendahl har samma Clematis sortiment som Bauhaus, men säljer för 125 sek/st medan Bauhaus tar 79-89 sek för sina och har dessutom bättre plantor med knoppar mm. Visst blir man upprörd. De gångar man skriver om rariteter, fina Clematis, någon vacker Akleja mm så finns dessa aldrig hemma eller att få tag på hos de som skall kalla sig "trädgårdsproffs".
Gnäller de för konkurrens så betalat jag gärna några tior extra för fina plantor, för lite vackrare och sälsyntare sorter.
Proffsen borde vara klart bättre än COOP, Plantagen och Bauhaus m fl.
Fyrislund har bästa rossortimentet, där känns det bra. De har även några enstaka Clematis utöver det vanliga, dock inga jag är sugen på >znyft!<
Man kan inte låta bli att bli störd ...
Hannele
Tja, det bästa är att handla april-maj... växter i små krukor
kan inte vara glada hur många månader som helst.
Copycat
Det går utmärkt att köpa växter i små krukor ända in i Augusti/september, det är inte en godtagbar förklaring till att växterna inte ser fina ut. Mina allra bästa perenner har jag köpt då det varit utförsäljning i slutet av sommaren. Att handla i April/Maj däremot är som att köpa grisen i säcken, man vet inte alls hur stark växten är. Man skall kunna ställa krav på växter man köper, oavsett tidpunkt på sommaren.
Nutten
Det är inget fel att handla plantor i krukor nu heller - enda skillnaden är att man får vattna betydligt mer under etableringsfasen! Vill man slippa det kan man alltid klippa ner plantorna, då går etableringen snabbare och du får fina plantor som blommar lite senare i sommar. Inte dumt va!?

Personal som vattnar på redan blöt jord, hade du känt på krukorna? För det som kan se lätt fuktigt ut brukar ofta vara på gränsen till att torka ut samma dag om man inte vattnar mer...Speciellt om det blåser! Kan ju säga att växtskötseln i gardencenter är INTE densamma som den man använder sig av hemma. Något jag har fått lära mig, för jag vattnade alltid för lite i början och då behövde man vattna två gånger om dagen för att få någon effekt - något man absolut inte har tid med!

CITAT
växter i små krukor
kan inte vara glada hur många månader som helst.
Nä, men det är inte exakt samma plantor som står i kruka månad efter månad. Det är trots allt omsättning på plantorna och de sköts normalt toppenbra under sin tid hos de (svenska) perenna odlarna. Är väl snarare om samma planta står månad efter månad på gardencentret som de blir svårskötta, men då ska kunderna inte behöva betala fullpris om plantorna ser trista ut! smile.gif
renate
Detta hör kanske inte riktigt hit,men jag måste berätta .Jag hade beställt buskar hos Horto Green i våras,bla.en röd och en gul smällspirea,den gula såg lite klen ut från början,den hade nästan tappat alla blad,några nya små kom men torkade in ,i veckan upptäckte jag att busken var död så jag grävde upp den rötterna var stendöd,det var de nog från början.Jag mailade till dem och berättade hur det låg till,i dag fick jag svar,de skickar en ny buske om en vecka.Det kallar jag god servis.
Renate
kristerh
Du gör rätt i att inte handla mer av dem!!
Jag tror att problemet i dag är att en stor del av dem som jobbar på växtaffärer och gardencenters inte är ett dugg intresserade av blommor o blad, de ser det som vilket jobb som helst, de har sina manualer och vattnar fast det är blött "för det står så på mitt chema" och tvärtom vattnar inte fast flantorna håller på att dö, har ofta sett detta, personalen kan stå och hålla på med något helt oväsentligt och ett par meter ifrån så håller plantorna på att torka i hjäl sad.gif
Krister
Hannele
CITAT (Copycat @ 17-06-2004, 21:33)
Att handla i April/Maj däremot är som att köpa grisen i säcken,
man vet inte alls hur stark växten är.

Tja, det står lite informatiom på etiketten. Ifall man inte vet.
Dessutom får man mer valuta för pengarna, om man har växten i sin egen trädgård från tidig vår! laugh.gif

Mina 2 kronors plantor den 30 mars:

Nu.
Hannele
CITAT (kristerh @ 18-06-2004, 09:27)
Du gör rätt i att inte handla mer av dem!!

Så bestämd behöver man inte vara. Många byter dessutom ägare stup i kvarten...
Man ska inte var sin bankman trogen, och inte plantskola heller.
Man går dit där dom är bra, har bra tjänster och bra priser.
kerstin z5-6
Finns Jättevallmo- Papaver pseudoorientale i blått ???

Har aldrig sett den .Eller menar du Meconopsis-blå bergsvallmo?
De har pålrot och trivs dåligt i krukan ...så de brukar inte vara så tjusiga när man köper dem .Att de blommar i kruka är absolut ingen fördel för köparen -då de tydligen ofta uppträder som monocarpa/ dvs de dör efter blommning i södra delen av Sverige .
Där är det bätte att satsa på friska bladrosetter som får växa till hemma i rabatten .
MRLINDELL
Det finns två olika sorter BLÅ BERGVALLMO Meconopsis betonicifolia samt STOR BLÅ BERGVALLMO Meconopsis grandis.

Vallmon blommar bort och försvinner från rabatterna under sommaren, man får ha andra växter också. Tulpanerna gör lika dant, man får försöka ha vackra växter som turas om i rabatterna hela sommaren.

Här kommer länken ...
http://seeds.thompson-morgan.com/us/produc.../8434/1?SA=1383
kerstin z5-6
ja,Jättevallmo- Papaver pseudoorientale är en helt annan sort

M.grandis finns i stort sett inte att få tag på vare sig som planta eller som frö/ även om de säljs under detta påstådda namn

De plantor som finns är nästan undantagsvis en hybrid

- En expertgrupp har beslutat att samtliga fertila hybrider mellen M betonicifolia och M grandis skall kallas 'Lingholm'. Hybriden har stora lysande blå blommor. Mindre känslig för ph och möjligtvis även enklare att sköta än M betonicifolia , denna är mycket livskraftig och riktigt blå

Meconopsis betonicifolia -ljusare blå -blommar tidigare än Lingholm

Meconopsis quintuplinervia mattbildande bergvallmo med nickande lavendelblå blommor. Är tidigare än andra Meconopsis

Den vackraste i mitt tycke är M horridula -bli lysande kobolt -om man lyckas med frösådden .Sticks
M horridula
Lingholm
MRLINDELL
Då skall jag kolla in dess också, vallmo är helt perfekt hos mej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon