Att under många år ha damm som inte blir grönalger i
skulle i så fall veta hur ni gjort
Vår damm är nu 10-tal år de sista tre åren har algerna kommit in mer o mer har försökt allt men det är omöjligt vad göra
2/3 delar av dammen ska vara täckt med växtlighet, finns massor du kan plantera som förbrukar näringsöverskottet. Du kan också prova med att lägga ut halmbalar i dammen, det tycker jag funkar bra

. Det är en bitch när man ska byta ut dem bara....tunga som bara den.
Koikarpar ÄLSKAR alla typer av alger och håller efter dem bra också
Sen finns det sötvattensmusslor och Stör också. Fast Stören behöver minst 3kubik för att överleva.
MariaS
Koikarpar är det någon sorst fisk
söt vattensmusslor var får man tag i sådana
Det finns inte så mycket växter i dammen tycker väl att då blir det väl ingen damm kvar
vi bytte vatten ifjol o gjorde rent vi har rening med pump vi rensar ibland bort endel
vi har köpt på trädgårdsaffär sånt som skulle hjälpa inte ett dugg bättre
vi har fått en planta ifjol som skall föröka sig snappt o det har den gjort
den flyter omkring i båda dammarna nu
har köpt till lite sumpväxter i år men det tar ju tid innan de blir stora
Har hört talas om torvblock att det skulle va bra har ni prövat
Snälla tack för svar
Koikarp är en fisk som äter alger, liksom Sötvattensmusslor går att köpa på Zoo-affärer eller fiskas där det är tillåtet.
Koien går endast att köpa på Zooaffärer. Kolla då noga att de är svenskodlade, de är nämligen förbjudna för import och kan då föra med sig en massa smitta som vi inte vill ha i våra dammar
Torvblocken hjälper inte till att ta bort alger, däremot att sänka PH-halten.
Växter, fiskar och UV-filter är det bästa botemedlet och byt ALDRIG allt vatten, för då börjar det om igen. Byt max ut 1/3 av vattnet om du alls måste byta.
MariaS
Tack Maria
Ja kanske var största felet att göra ren den
men trodde att det behövdes efter alla år
skall man försöka ta upp från botten då utan att
tömma den
Jag tog håven så sent som idag och tog upp ca 10liter sump. Imorgon blir det filterbyte.
Detta gör jag två gånger på året. På försommaren när temperaturen börjar stiga och på hösten när temperaturen är runt 10+.
Sen måste man inte alltid ha växter som syns på ytan, det finns även undervattensväxter som trivs utmärkt på bottnen. För dessa växters skull tar jag ALDRIG upp all sump, eftersom de växer i sumpen.
På detta viset behöver man inte så mycket filterkapacitet som några talat om här på forumet. Det finns faktiskt de som inte ens har filter men ändå algfritt på grund av rätta sortens växter och fiskar.
MariaS
kerstin z5-6
20-06-2004, 19:42
Precis det gäller att få balans vilket är svårare i lite damm än stor

Växter finns som inte tar upp stor yta -vatten ytan , men ändå drar sitt strå.

jag har uv ljus -det hjälpte bra
näckrosor
Jag har klarat av grönalger hyfsat men i år är det en grön soppa och det är mitt fel: I höstas så tog jag bort ca hälften av näckrosor, kaveldun och anna som täckte nästan hela dammen. Sedan så har guldfiskarna bara blivit fler och fler och fler och min sambo matar och matar dom, tror väl att han skall komma med i nån rekordbok! Nåväl detta sammataget gör att jag har spenatsoppa i dammen. Förra året så köpte jag fyra sötvattensmusslor men dom har jag inte sett rökan av, ligger väl i botten eller är dom döda.
Jag har köpt lite fler kvävförbrukande växte hoppas att dom skall få ordning och sedan har jag gömt fiskmaten så bara jag vet var den är.
Mina fiskar får bara foder någon gång då och då som "godis". Mat har de ju redan i dammen
MariaS
Ja, med ett tryckfilter från OASE har du garanterat rent vatten om du har upp till ca 10 000 liter i dammen
Jo jag har filter uvlampa pump lite växter som lever under ytan
det har i våras kommit mer solljus till dammen
vi försöker plocka upp algerna
skulle säkert tagit mer på botten
men då hadde vi ingen pump inga grönalger de kom sen efter 7år
ibland är jag inne på ta upp duken lägga en ny
o göra om alltihop från början
det blir ett himla slit men detta är inte roligt heller
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.