annaridell
Hej! Mamma hade en krukväxt som hon kallade elefantöra. Nästan runda blad som sitter på ca 1 dm långt skaft. Gröna. Blanka. Nu undrar jag om den överhuvudtaget finns att få tag på i handeln eller om det går att få en stickling av någon. Har hört att det är en tålig växt. Är det så?? Tack på förhand!!
Ullet
Elefantöra är en Pilea, finns sällan i handeln utan byts mellan varandra. Du kan ta en stickling av din mamma, dom skjuter från sidorna o det går lätt att ta en liten planta från kanten av blomman. Tålig tycker jag den är, tål lite sol o skugga, ganska anspråkslös i sina krav. Så ta en kniv o skär av ett sidoskott från din mamma o sätt i en kruka.
Ina
Här kan du läsa en lite äldre tråd här på forumet - där finns det bilder på två olika modeller av elefantöra!!
Ullet
Glömde att den kallas parasollpilea.
annaridell
Ja men nu är det så att mamma inte har den kvar. Den åkte ut när jag var liten.
Blomstertanten
unsure.gif Total förvirring !
Hos mej alltså ! tongue.gif

Har frön till en sommarblomma som kallas elefantöra . Den blir 2 meter hög !
unsure.gif Hur många växter finns det egentligen som kallas elefantöra ? blink.gif
Och finns det nån som kan svara på vad det kan vara för växt jag har ?

Snälla ! biggrin.gif
annaridell
och i Anne på grönkulla kunde man läsa att de såg en växt i skogen som de kallade för elefantöra....
Regna
Och så finns även taro (colocasia esculentum) som kallas för elefantöra på engelska. smile.gif
Lyckades hitta taroknölar till slut efter mycket letande. Planterade ett par, åt upp resten. Hoppas att den växer sig stor och får så pass vackra blad som nedan.

Och så såg jag även denna som jag tror mig minnas heter draksköld på svenska? Alocasia, "Elephant's ear":

Mycket elefantöron i världen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon