carren
Efter att ha sett en bild på flera buxbomklot i grupp i AoT så är jag väldigt sugen på att ersätta vår trista lilla gräsmatteplätt vid entrén med 5-6 klot i klunga. Kanske med kullersten och ett vattenblänk som kompisar. Frågan är bara: Hur formar man buxbom? Jag har försökt läsa mig till det men alla beskrivningar börjar liksom en bit in i processen, när det redan finns en hyggligt stor buske att forma. Men hur gör man från "scratch"?

-Är det meningen att man ska använda EN buske eller ska det vara flera små planterade tätt tillsammans, som det är i en häck?

-Ska man börja forma klotet redan från start, från golfbollsstorlek över fotboll till den eftertraktade badbollsstorleken eller ska man låta busken växa fritt tills den är så hög man vill ha klotet?

- Om man väntar med klippningen, ska man då toppa under tiden?

-Hönsnät som armering eller ej?

Tacksam för hjälp!
Louise i Göteborg
Man brukar använda en planta per boll men om man vill ha lite snabbare badboll kan man nog sätta tre ihop.

För att få ett tätt klot bör man klippa hela vägen, som du beskriver golfboll osv. Köper du lite större klot att börja med skiljer priset just pga detta. Tätt, klippt klot = dyrt. Glest, oklippt klot = billigt.

Vad menar du med inte klippa men toppa under tiden? I min värld är detta samma sak.

Så måste jag nog dela med mig av en tråkig erfarenhet av buxbom mot gatan. Dessa välklippta mångåriga skapelser är stöldbegärliga......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon