Full version: Nä, vad sjutton!
Mi70
Det var precis vad jag sade då jag inspekterade mitt äppelträd lite närmare idag............. Som att det inte räcker med bladlöss på alla mina rosor, och på vissa perenner så upptäckte jag idag att äppelträdet har fått fullt av några äckliga platta, gråblåa löss eller något på undersidan av bladen. Bladen har har krullat ihop sig och blivit alldeles knorvliga på hela trädet nästan. Dessutom är äppelkarten mycket få, jag kunder räkna till uppemot ca 15 stycken. Trädet är ett oranie E, som är 4 år gammalt och ganska stort. Vi beskar trädet ganska kraftigt i vårvintras, så det inte gjorts förut och kronan var mycket tät. Förra året hade vi nästan inga äpplen medan vi året före det hade massor. Är det verkligen normalt att det nu andra året i rad ger dåligt med frukt?

Jag undrar vad trädet fått, kan bladlöss vara grå?

Påverkar bladlössen kartsättning, eller vad det heter?

Kan de få äppelkarten ha påverkats av beskärningen?

Jag hade ärligt talat nästan lust att sätta mig ner och gråta då jag såg invasionen av småkryp på hela trädet. Inte en chans att jag kan spruta över hela trädet på alla blad! sad.gif sad.gif sad.gif

Varför gör di på detta vis?
Lajo
Det kan mycket väl vara bladlöss. Det finns flera olika sorter som går på äpple. Bl a gröna äppelbladlusen och röda äppelbladlusen. Den senare ger inte bara buckliga blad utan missfärgar dessutom bladen röda och gula. De är svåra att bekämpa och går även på kart.

Det verkar vara bladlus år i år. Har själv mängders med kryp på alla växter. Orkar inte bry mig så mycket, blir bara deppig av det. Njuter av de växter som är fina istället.

Få kart på fruktträden kan bero på många olika saker. Tex hård beskärning (få blommor), dålig pollinering, insektsangrepp etc.

/Lasse
Cilla
Jajamen, bladlössen är många i år och småfåglarna hurrar.

På mindre träd är det relativt enkelt att hindra deras framfart. Kläm på bladen, spola med vatten när du har en stund över för lusmördande. Låt trädet behålla alla sina blad, även de deformerade och skadade. Snart är lusfesten över, den brukar minska i juli.

Beskärning påverkar alltid fruktsättning, och den bör också syfta till det. Äppelträden vill ge många, mindre frukter och bryr sig inte så mycket om solbelysning på dem - kärnorna för förökning utvecklas ändå. Vi vill ha färre, aningen större frukter och lite mer solbelysning på dem.

Ett träd, ungt eller gammalt, som inte beskurits på ett tag lyckas man bäst med om man beskär lite i år från år. Iallafall om man vill ha frukt på ett träd som utvecklar starka grenar och inte stressymtom.

Beskär man äpple på vårvintern, vilket brukar vara bäst för ungträd, stimulerar man grentillväxt. För ett normalt långskott (ej nödskott som vattenskott som kommer i träd som man beskär för mycket) tar det 3-4 år innan det utvecklar blomanlag.

I unga träd syftar beskärningen till att bygga upp den kommande kronan. Kallas för uppbyggnadsbeskärning och beskrivs i Nya Beskärningsboken. Har man beskurit sitt ungträd för mycket bör man vänta med beskärning något år. Annars beskär man unga äppelträd upp till 10 år lite varje år.
Mi70
Tack för era svar! Det känns ju lugnande att lössen sannolikt blir färre ju längre fram i sommaren vi kommer............ unsure.gif

Det märkliga är att trädet blommade så enormt mycket, och ändå bara så få äpplen. MEn det kanske handlar om pollineringen, kan man hjälpa till med den själv på äppelträd, och hur gör man det? Kan det vara det som har gjort att trädet har så få äpplen?

Tack för mycket info om beskärning, Cilla!
Kattgräs
Det kan ha varit få insekter, det blev ju en köldknäpp precis vid äppelblomningen i år.

Eller så kanske trädet är ett sånt som ger äpplen vartannat-vart tredje år?
Cilla
Oranie ger normalt jämna skördar, men lössen brukar hålla fruktsättningen nere vissa år. Mitt Oranieträd som fått stora skördar i minst 10 år får i år nästan ingenting - alla möjliga djur har smaskat i sig blommen.

Kanske är det bra för träden i det långa loppet - frukt tar massa energi för träden att utveckla. Å andra sidan gör uteblivna blad det också, men det är relativt sällan som lössen klarar att få bort så många blad.

Missformade blad är visserligen inte så vackra, men jag tror att de på äpple är bäst att behålla. Så länge det finns något grönt eller friskt i dem har de ändå en funktion för trädet.

Man kan pollinera äpple själv, men för hand gör man det inte lika bra som bin, humlor, flugor och andra insekter.

Man tar en eller ett tjog penslar. Stryker dem i blommans mitt på ett träd som befruktar ens eget. Går utan att skaka eller blåsa ort pollenet på penslarna till sitt eget träd och penslar i blommans mitt och hoppas att det hamnat rätt...

Det är tur att det finns bin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon