Full version: Vad är detta..?
Caprice
Det här är ett väldigt vanligt träd / buske som jag sett blomma lite överallt just nu i Sthlmsområdet.. Är själv dålig på träd, någon som vet vad det är...?

Caprice
Nutten
Blev ingen bild...
Caprice
Hmm, varför ingen bild.. l mad.gif
jendah
lite för många http,
sen verkar du ha länkat till en thumbnail, för den är jätte liten (kan inte se vad det är...)
så här ser det ut:

/Jennie
Caprice
Så här ska det se ut:
netaave
Om det är sista bilden i ditt album så är det Rosenhagtorn
Caprice
Tacksåhemsktmycket, netaave.. . wub.gif

Jag tycker den är jättevacker... !

Caprice
Cilla
Aldrig får man väl så många röda eller rosa rosor som om man har ett rosenhagtornsträd...

Crataegus x media 'Paul's Scarlet' (oxyacantha) eller endast Crataegus Paul's Scarlet brukar den kallas.
Brukar börja illröd och övergå till mer rosa när den slår ut. Kanske finns någon annan sort än Pauls Scarlet också, för vissa slår även ut i rosa.

Rosenhagtornet klarar zon 4, kanske t o m 5, och vill ha full sol för att blomma ymnigt och tätt. Behöver inte beskäras utöver att man följer upp odlarens beskärning när den stått ett par å¨r i backen, om grenar växer inåt eller skaver mot varandra.

Detta är ett litet träd, ca 5 meter i höjd och ungefär lika brett.

Ett antal sjukdomar följer tyvärr detta träd, hagtornsrost bland annat. Den får också lätt bladlöss som kan vara missprydande. Jag tyckedr mig se att helt obeskurna rosenhagtornar är friskare än de som beskurits.
Caprice
Jättevacker..! wub.gif

Vad tycker rådjuren om den...? sad.gif

Caprice
Cilla
Årsskotten, särskilt på det unga trädet, tycker de säkert är hyfsade om det inte finns annat. Men trädet har tornar och tillhör inte topp tio-träden på rådurens favoritlista.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon