MrNorth
Jo, jag håller på att anlägga en japansk trädgård (nybörjare, men kämpar modigt) och precis vid dammen har jag tänkt plantera ett träd... I en bok jag har rekommenderar man trädet

"Japanese black pine"

Är det nån som vet om detta ens går att få tag på i sverige? Tallar har vi ju gått om men denna verka breda ut sig mer åt sidorna och se lite mera bonsai-aktig ut...

Eller ska jag satlsa på en klassisk lönn istället?

I äkta japansk stil har dammen inte 1000 rabatter runt omkring sig, utan där finns en flat STOR sten man kan sitta på, tre azaleor som bildar en stor buske, några skorters japanskt gräs samt en japansk lykta i sten. Nu saknas pricken över i:et, nämligen trädet.

Jag hade från början tänkt gräva en stor damm med två stora huvuddammar och en ringlande bäck emellan och sen en japansk bro över, men det är för knepigt att lägga dammfolie sad.gif Kanske i framtiden... Det får räcka med en fantasifullt formad damm som spänner 5x7 meter.

MVH
Henrik - på trädjakt
KURT
Om man översätter "Japanese black pine" till svenska (sådant kan lätt leda till misstag!) så blir det japansk svarttall, och den verkar finnas som frö åtminstonde http://www.yle.fi/matochfritid/tradgard.php?id=20 . Även om flera anser att den inte bör användas som bonsai inomhus http://www.bonsaisallskapet.nu/v3/forum/fo...=196&PN=0&TPN=2 .
Om du söker efter "pinus thunbergiana" eller "Pinus thunbergii" (man kan inte ens lita på latinska namn?) så borde den gå att hitta som planta också tycker jag.
kristerh
Vet inte var du bor men på zetas i huddinge (stockholm) har de ett stort sortiment av tallar av olika slag.
Krister
Bonsai
Hej Mr. North.

Har flera år försökt att få tag i en Japansk svattal. Dom exporteras tydligen inte. Så du får hämta en i Japan. Om du får den genom tulle. Lycka till.
Mvh. Leif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon