MrNorth
Nu är min damm grävd, duk lagd och vattnet är fyllt. Jag var och hämtade några hinkar fint sjösand som jag tänkte lägga som bottenmaterial vid mina två sumpzoner (ca 15 cm djupt) Vad finns det för fina växter att plantera där? Vill gärna att det blir ganska tättväxande och mycket fina gröna strån som ploppar upp... Men inga vasspartier som är 3 meter höga wink.gif Dammen är 4x5 meter

Då dammen ligger i en japansk trädgård tar jag gärna emot förslag på just sådana växter/gräs blommor som kan planteras i eller nära dammen.

Näckros ska jag ha, men räcker det att plantera den i en kruka med lera och "dumpa" den i dammens djupaste parti (80 cm i mitten) eller har den större krav på bottenmaterialet? Min far har akvariefirma och kan lätt beställa hem alla sorters plateringsanordningar/vattenväxter som finns...

MVH
Henrik
MariaS
Kabbeleka och förgätmigej är väl två sumpväxter som skulle kunna passa in. Även Amerikanskt Älggräs är väl åt det japanska, men det blir högt lite "majaliknande" växt. Beroende på var du bor, kan du också ha Kameleontblad (Zon1-2). Självklart sumpirisar och skunkkallor.

MariaS
yla
vattenblinka är en liten söt blomma som kan växa sumpigt
yla
min vattenblink blommar för fullt nu o den är jättesöt tycker jag

den virutella floran
Viveka
Primula rosea blir jättefin i sumpområden just i övergången till fast mark. Den är kinkig som bara den annars, men sprider sig till en liten matta i mitt sumpparti. Vill tydligen ha stående vatten runt fötterna.

Sjönöt är söt som ytväxt i 30 cm vatten, men har en tendens att spridas sig för mycket.

Vanlig simpel svensk svärdslilja tycker jag är fin, men det finns även blå vatteniris med smalare blad, Iris forrestii bl.a.

För strandkanten har jag själv två favoriter; Strutbräken och Vipprams (Smilacina racemosa).

Jag kan inte fatta att Vipprams inte är mera populär, den har jättevackra gräddvita blommor, fint, frodigt bladverk i bukettform, väver i all slags jord och sprider sig precis lagom (lätt att föröka genom delning). Ändå ser man den nästan aldrig i plantskolorna. Fast jag såg i år att Zetas har den listad som fyrstjärnig, så jag är tydligen inte ensam om att gilla den.
kerstin z5-6
Iris ensata -japansk ,borde väl platsa hos dig smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon