Full version: hur mänga äpplen...
bdp003
hur mänga äpplen...
skall man gallra på ett ungt träd?

Jag har 4 unga träd 3-4 år gamla.

Två av dom har inte gett blomning.
Två har!

På det ena har jag ca. 100 äpplen på gång.
På det andra ca. 35

Varje klase består av ca. 5 blommor = äpplen.

Hur många skulle ni gallrat bort.

Att bara lämna ett per blomklase svider... (som jag läst någon rekommenderade)
då får jag bara 7 äpplen på mitt fina finska klassiska 1800-tals äpplesort.

Skulle ni lämnat 1 , 2 eller 3 per klase.

Mvh /Bengt
alex
Jag skulle nog lämmna 2 per klase om du inte vill lämna bara ett. Äpplena blir med största sannorlikhet lite mindre om du sparar 2 i stället för ett per klase, men samtidigt får du nog mer i skörd om du sparar två. Du kan låta alla blomklasar vara som de är tills de har fått kart med 1 cm i diameter, ibland så trillar en del kart på äppleträd av så vänta tills de har växt till sig och en del ev. har trillat av så att du inte sparar kart som kommer att trilla av p.g.a. bristande befruktning el. liknande. Visst kan du låta det vara helt, men då borde du få små äpplen.
Jan af Lisö
Jag brukar avvakta kartfallet som sker i början på Juli. Sen skulle jag lämna max. ett äpple i varje klunga om min. 5 cm mellan äpplerna.

Sen är det (tyvärr) rätt så vanligt att den 1:a skörden på ett äppelträd smakar inte alls lika gott som det borde. Mina Säfstaholmsäpplen i fjol smakade absolut ingenting, trots att de var jättevackra och röda.

Sen kommer vi till en annan mycket intressant fråga (nu ber jag de riktiga experterna om hjälp): Vilken kart skall man bibehålla i en klunga, den mittersta eller någon annan ???
Cilla
Här kommer den säkert minst populära rekommendationen... tongue.gif

Om jag hade så unga träd skulle jag vilja att de om 3-10 år kunde bära och utveckla många frukter, på längre grenar. Man ser tydligt på unga träd om de använt energin till frukt eller till grenutveckling. Ett ungträd med många frukter växer mycket långsamt.

Jag skulle ha sparat max 3 äpplen totalt på var träd.
Hannele
CITAT (Cilla @ 18-06-2004, 12:43)
Jag skulle ha sparat max 3 äpplen totalt på var träd.

Jaha... såna råd följer jag inte längre.
Kanske har jag hunnit flytta om tio år..?
Jag lever i nuet! Nästa generation får klara sej utan mej. rolleyes.gif
Cilla
Fniss - Jag visste väl det Hannele! Själv blir jag allt långsiktigare med träd, jag gör mer och mer som syftar ett par generationer framåt. Lustigt egentligen, för det blir för mig inte motsats till att leva i nuet. Jag gillar att känna att långsiktiga projekt är i gång.

Med fruktträd är det bra att man vet vad man väljer emellan. Mycket frukt nu - mindre frukt sedan. Man har iallafall ett val!

Och som någon klokt skrev här tidigare också - kartfallen börjar i juli av sig själv. Om frukterna på det purunga trädet inte smakar så bra eller blir gigantiskt stora så är det övergående.
Hannele
CITAT (Cilla @ 18-06-2004, 13:34)
Fniss - Jag visste väl det Hannele! Själv blir jag allt långsiktigare med träd,
jag gör mer och mer som syftar ett par generationer framåt.

Jag har sett så många (ungdomar) såga ner sina träd, så fort de flyttat in... wacko.gif
Cilla
Jo visst är det så. Därför måste man ha många långsiktiga trädprojekt på många ställen... Alltid finns det någon ung trädtok som behåller vad man sått!

Och sedan håller jag med - lite kortsiktiga spaljéträd och annat måste man nog ha också. Efter midsommar blir det spaljerade plommon här. Mina tre prommonträd ger inte hälften av det jag vill ha.
bdp003
Tack allesamman.
Fina svar och debatten tog ju fart :-)
Jag skall nu göra så här:
Väntar till julibörjan... och låter från 1 till 4 vara kvar.
På så sätt borde jag få trädet självt att tala om hur
många det orkar växa till full storlek.

Förra året vill jag minnas jag plockade bort allt utom en.
Men efter semestermånad när vi kom tillbaka finns inget kvar.
Vad hade hänt... slagregn torka eller barnbus...jag vet inte :-)
Hoppas på denna sommars skörd!

Vi bor i Fiinland så jag passar på att göra PR för två mycket fina webplatser för ryska och baltiska äpplen.
bdp003
Här är webplatserna:
www.blomqvistplantskola.com (bra beskrivningar av historiska sorter)
www.omenapuu.com (finska)

Mvh /Bengt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon