|
Full version: Balkongodling
Erika zon 4
18-06-2004, 07:49
Exakt hur mycket får man plats med i växtväg (och möbelväg) på en balkong som är ca. 1.3 x 3.5 m? Väntar ivrigt på idéer, då jag ska flytta från en tomt på 4 700 kvm till denna lilla balkong!!
Det beror väl på om du ska sitta själv på din balkong eller om du vill få plats med många gäster. Jag har en balkong i ung. din storlek och jag håller också på att inreda den, men har inte hunnit få dit så många växter än.
Vad gäller möbler så passar ett mindre bord bäst. Antingen ett som du kan hänga på räcket, eller ett, helst fyrkantigt (runt tar större plats runtom, men det beror också på hur mycket du vill kunna ställa på bordet), som du kan ställa mot räcket eller mot en vägg. Till det kan du ha två mindre stolar, alt. en mindre stol. Det är också bra om man lätt kan vika ihop möblemanget, då kan du ha en lite bekvämare lägre ihopvikbar solstol att glassa i när du vill koppla av själv. Jag har också tänkt att ett mindre arbetsbord att ställa vid ena väggen vore ganska praktiskt.
Vad gäller blommor så finns det nog andra som har mer erfarenhet och roliga tips än jag. Men med blomlådor, krukor på golvet, väggamplar och takamplar får man plats med en hel del. Tänk bara på om du ska hänga något i taket att det inte blir så tungt så att grannen trillar ner i huvet på dig.
Lycka till!
CITAT (carol @ 18-06-2004, 13:58) Tänk bara på om du ska hänga något i taket att det inte blir så tungt så att grannen trillar ner i huvet på dig. det vore ju en syn /J
jag rekomenderar starkt inköp av en hylla. då kan du odla på höjden, utnyttja maximalt med solljus och plats på samma gång. vanliga gamla bokhyllor går bra, bara de är stadiga (och du inte är rädd om dom, dom tar en del stryk av regn och blomvatten...)
Erika zon 4
18-06-2004, 21:41
Bra tips hörni! Tack, tack! Funderade på en lite mindre modell av slagbord, det kanske kan vara nåt? Men jag gissar att jag blir tvungen att snickra ihop det själv isf!  Klappstolar som man kan hänga på väggen kanske, och en hylla, ja, det behöver jag nog!  Skulle egentligen vilja ha en hängmatta, men är det att vara lite väl optimistisk tro? Man kan ju ha den ihoprullad o rulla ut den när man vill ligga o mysa kanske... Växter kanske det blir ganska mycket ätbart av... Frågan är bara hur jag ska få plats med allt jag vill... Men det löser sig säkert när jag väl börjat! Kom gärna med fler tips!
Såg någon som hade en hängstol i nät på balkongen....skulle kanske vara något.... Pia
annaridell
19-06-2004, 07:48
det finns ju hängmattor som är monterad i en ställning. men man måste ju kunna skjuta undan den ocksp, hmmm. Potatis i svart sopsäck lär fungera.
Erika zon 4
19-06-2004, 12:50
Ja en sån hängmatta skulle kanske funka... Har funderat på det själv, men vi får väl se hur det blir..
På Ulriksdals Flower Show 10-13 juni visades en balkong som säkert är helt olaglig i de flesta bostadshus, men som också inspirerade många med sin enorma mängd av blomster. Hela balkongväggarna (det i plåt) var överdragen med plast, jord, hönsnät och en sorts kokosmatta ovanpå det och in var heltäckande växter instuckna. Hela utsidan och insidan var täckt av krypande växter. Annars brukar bastgardiner eller spjälor som täcker husväggen vara vanligt för att få naturligt stöd till slingerväxter (ärtväxter, tomater). Höga och lite kraftiga bastpinnar som binds i hörnen av balkongen och upp mot golvet i balkongen ovanför är också bra som klätterstöd, och ramar in balkongen på ett sätt som kan vara skönt. För slingerväxter eller för att hänga krukor (tomater och ampeltomater). "Staket" kan man skapa med bastpinnar som knyts i rutor och fästs så att de sticker upp på ena eller bägge kortsidorna, väggar eller ytterligare förhöjningar av balkongräcket. (hög sockerärt om du ändå vill kika igenom väggen, vildtomat om du bara vill se tomaterna). Och så dubbla balkonglådor förstås. Både sådana som hänger utåt och inåt, gärna de lite större och djupare för de som hänger ut och får mycket sol på lådan och därmed jorden. Man kan bygga små växthustak ovanför dem också, men man får kolla att de inte blåser av (gurka, squasch). Det gäller att lära känna balkongens fyra hörn, och ljusförhållandena där. Ena hörnet kan vara medelhavslikt under sommaren (rosmarin-klimat)medan det andra är som en djup, skuggig skog (persiljeklimat). Ett hörn kan vara vindstilla (basilika), medan det andra är blåsigt ibland (oregano). Krukor förstås. På pallar, så att de når ljuset (om man inte får borra lite snygga ljushål i balkongplåten)... Och amplar på husväggarna. Skaffar man lite vitt träspackel kan man gott borra i balkongdörren också och hänga diverse nyttigheter där. När värden kommer spacklar man igen. Golven får man av vissa värdar lägga om. (På Ulriksdals flower show till och med gräsmatta - men kanske föredrar du en liten ängsplätt?) Lös skiffersten, keramiksten, tegelsten, trädäck... Var man sitter? På en liten kudde ovanpå jordsäckarna på golvet förstås! Lycka till med balkonglivet Erika - det finns en massa man kan odla där som är svårare i trädgård faktiskt - och på en balkong har man örnkoll på allt som händer på täppan!
Erika zon 4
20-06-2004, 11:20
Otroligt! Tack Cilla, du gav mig verkligen massa inspiration nu!  Vad man får o inte får, får jag kolla upp.. Bäää... ;D Har sett att grannen har balkonglådor på utsidan av räcket så då kanske det går bra, kan ju fråga grannen under kanske om det är ok.. Det är väl han/hon som störs av det isf. Det där med linor uppåt var ju jättebra! Blir mycket uppåt väggarna skulle jag tro! Var köper man billiga självbevattningsbalkonglådor? Det är ju som du säger, säkert mycket lättare o hålla koll än min lite större odlingar vid huset, ibland orkar man bara inte med all rensning o vatnning osv... Det blir nog bra det här! Min kusin som inte är intresserad av växter alls kommer nog att o kräkas på min balkong!  (Gillar inte när man knappt kan gå där ute..) Tackar så hemskt mycket för att ni har fått mitt odlingsintresse att blomstra igen!
Jag flyttade till en lägenhet med balkong i mars i år. Den är 3x2 meter och inglasad.
I början på april fick jag tid att börja fröså tomat, chili och diverse småplock.
Nu efter knappt 10 veckor har jag tre fullvuxna körsbärstomatplantor (1,5m höga) + 3 rotade sticklingar som alla börjar blomma nu, 5 olika chilisorter totalt 7 plantor. Av rosmarin, citronmeliss, timjan och mynta finns det både "mammaplantor" och gott om barn till. Basilika trängs i krukor överallt.
I ren impuls köpte jag en gigantisk änglatrumpet förra veckan, nu börjar det bli lite trångt ... trumpeten ska jag ge bort i början på augusti så då blir det väl lite mer plats. Vi får trängas så länge. Hoppas den hinner hämta sig tills dess i sin nya kruka och sätter igång och växa och blommar länge. Första blommorna håller på att öppna sig just nu.
Alla odlarprylar förvarar jag i en "hurts" med hjul och tre trådbackar, änglatrumpeten står i den översta backen som sviktar betänkligt. Det ryms inga stora jordsäckar här men dom får väl stå i garderoben då.
Mot ytterväggen (balkongräcket) står ett bord på 140x80 cm och man kan sitta 4 där om man makar undan solrosen lite. Den är 180cm hög nu och måste börja blomma snart innan den krachar mot taket (265cm). Alla hyllor är byggda på plats för att ta till vara på utrymmet, enkla träribbor och plåtvinklar som konsoler.
Har även byggt en lång fönsterbräda (25x150cm) som täcker fönsterbläcket som ändå är så långt, tar ingen extra plats och rymmer 10 krukor.
Vanliga krukväxter har fått stryka på foten än så länge men murgrönan trivs i rummet innanför balkongen. Ska försöka få sticklingar från en "utomhus"-murgröna från en park att rota sig i en kruka och få klättra upp mot en balkongväggen och sen vidare upp i taket.
Sticklingar får stå inne på fönsterbrädan där som håller sig varma på natten och skyddade från solen.
Läget är rakt österut, sol från soluppgång fram till 12-13. Väggar och tak är mattvita och golvet av sandfärgade klinkers som jag la in för att slippa ett flagnandde grönmålat betonggolv. Det är väldigt ljust även när solen inte ligger direkt på.
Zon I här (Malmö) så säsongen kan nog bli ganska lång på min balkong. Ser fram emot det, är ju helt nyinflyttad fortfarande.
Oj, glömde säga att det finns lite bilder i mitt album. Just det, en maskkompost får också plats (den står under bardisken, baren är lokaliserad i en Stringhylla på väggen ovanför). Compact living funkar i växthuset också.
Oj, man får plats med hur mycket som helst! Endast fantasin och balkongens maxtyngd begränsar Vill du få inspiration kan du alltid titta in i mitt album. Just nu är det mest kort på blommorna, men fler kommer på själva inredningen.
Annica i Sörmland
22-06-2004, 08:36
När jag endast var balkongodlare hade jag en jättepraktisk stång från IKEA som heter Vässarö som man kan hänga krukor på. Stången är utdragbar och fästs mellan golvet och taket. Det viktiga är att den står på en hyfsat vindskyddad plats. Mitt balkonggolv lutade en aning och välte därför med krukor och allt vid ett tillfälle. Jag har fortfarande stången kvar, men numera står den på altan och i krukorna bor det basilika, oregano, gräslök, slingerkrasse och luktärt. Som balkongodlare tyckte jag att det var kul med saker som gick att äta. Tomater och diverse kryddor. Sen hade jag en liten elgrill på min balkong, vet inte om du fått förslaget tidigare, men det var kanon enligt mig! Sommaren betyder ju grillat!! Du kan ju även kolla vad trädgårdstidningar edy har för tips för "små" odlare. Lycka till med din balkong!
Åh, elgrill är toppen, så himla trevligt att sitta ute och laga mat!
Det bästa på min balkong, enligt mig själv, är min lilla "damm"! En plåtbalja från Ikea med sten som jag plockat plus en minipump!
K.
Erika zon 4
23-06-2004, 07:06
Tack Gurkan för dina tips, inspirerande!! Tack Annica i Sörmland Jag har funderat på just samma stång från Ikea men jag gillade inte riktigt krukorna på stången, kan man hänga upp andra krukor på den på nåt vis tror du? Jag har nästan bara odlat ätbart vid huset så det blir nog så på balkongen med! Tack Kana, din fina "damm" såg jag förra året! Tyckte den var så fin o har för mig att jag frågade om den då men det blev inte av att jag gjorde nån själv, men kanske blir det nu!  Ja sen var det grill, det vill man ju, grilla, få se om det blir el eller om man köper en engångsgrill.  Tack Nutten ska kolla dem o era andra bilder!
Erika zon 4
23-06-2004, 07:09
Tänk att man tom kan ha en kompost på balkongen!  Vilket fint golv balkongen hade fått Gurkan!
Erika zon 4
23-06-2004, 07:15
Härliga bilder Nutten, hur stor är din balkong?
Är det ok att grilla med elgrill? Jag trodde inte att man fick grilla alls på balkongen men det kanske inte ryker så mycket...?
Det var en stor artikel i Metro igår som handlade om just grillning på balkong. Hänsyn är väl det som kan rekomenderas + att du kollar med grannarna så att ingen far illa av rök eller os. Kolla med värden också om du är osäker. Läs artikeln här (bläddra ner till sid.3): http://www.metro.se/content/acrobat/skane/...622_A_Metro.pdf
Av en liten elgrill (typ raclette) blir det inte mycket mer os än om du öppnar fönstret när du steker, så det kan du säkret pröva på balkongen... Vi körde raclette hemma i vardagsrummet med fönstret stängt för ett par veckor sen, så rök är knappast något problem... Du kan ju alltid fråga grannarna om de har/hade ont av det och låta bli att göra om det om någon klagar /J
Kostar det mycket med en elgrill då? Och var köper man den?
Annica i Sörmland
23-06-2004, 14:38
Elgrillar kan man hitta lite varstans. Pris.. jaa du... Uppåt är det nog ingen gräns.  Men neråt... man kanske får lägga ut ett par hundra. Jag fick min i present så vad den kostade har jag ingen aning om. Det är ju som med det mesta - man får vad man betalar för! Men ett tips är att kolla på COOP, Elgiganten ody. Instämmer med föregående "talare": kolla med grannar och hyresvärd INNAN ni börjar grilla på balkongen. Brukar bli trevligast för alla då! Apropå stången.. Det borde gå att hänga andra krukor på den också. Med lite uppfinningsrikedom brukar det mesta lösa sig. Jag gillade inte heller krukorna från början. Men jag har planterat mestadels saker som hänger; krasse och luktärt, å då tänker jag inte så mycket på det. Annars kan jag tänka mig att vanliga väggamplar kan funka, det är ju redan hål i dem. Har tyvärr ingen bild av min stång. Men du kan ju alltid ta en tur till IKEA och kolla hur den funkar. Kan verkligen rekommendera stången. Jag gillar den skarpt!
Köpte en raclette för ett par år sen, fick ge ca 500. Tror du får räkna med ca 400 och uppåt för en bra grill, men den håller länge - och som sagt kan även användas innomhus året om. (på matbotdet och laga maten medan man äter t.ex.) /Jennie
annaridell
23-06-2004, 18:56
blir det inga mygg då? jag blev sugen på en liten vatten bytta med rinnande vatten. men inte om det kommer massa mygg...
Jag har inte haft några som helst problem med mygg, å andra sidan bor vi på fjärde våningen, mitt i Göteborg, precis vid Göta Älv så avgaserna och blåsten tillsammans gör nog sitt till för att hålla dem på avstånd  Och du, vi har ju fontänpump i våran så det blir ju lite liv och rörelse i vattnet, hade inga problem med alger eller annat heller. K.
CITAT (Cilla @ 19-06-2004, 15:11) På Ulriksdals Flower Show 10-13 juni visades en balkong som säkert är helt olaglig i de flesta bostadshus, men som också inspirerade många med sin enorma mängd av blomster.
Hela balkongväggarna (det i plåt) var överdragen med plast, jord, hönsnät och en sorts kokosmatta ovanpå det och in var heltäckande växter instuckna. Hela utsidan och insidan var täckt av krypande växter. Odla.nu hade bild på den helt inklädda balkongen. Jag tycker den var himla kul även om jag själv inte skulle göra likadant.
MRLINDELL
04-07-2004, 09:29
Man kan i princip haka på så mycket det får plats ...  Nyanlagt, hoppas det växer till sig. Dock inte lika rikligt som förra bilden
Erika zon 4
04-07-2004, 17:14
Oj, den heltäckta balkongen var ju en liten aning för mycket tycker jag! Ja ni har så rätt allihopa! Det får plats mycket även på en lite minibalkong! Jag har flyttat nu och har fått in lite blomster på min balkong med. Har faktiskt allt det här redan: smultron, jordgubbar, dill, persilja, ärter, bönor (en violett o en vaxböna), sallad (två sorter), tomat, basilika, gurka, fikon, ringblomma, zuluaster, cymbalblomma, smörgåskrasse, hängande petunia och blomster krasse! Och då har jag bara allt stående i krukor än så länge, tänk när jag köper balkonglådor!!  Känns super att äntligen ha flyttat iaf! Det här blir bra det!
MRLINDELL
04-07-2004, 17:18
Man kan lägga Persilja, Kryddtagetes (ätbar), Hängpelargon, Smultronplanta i samma balkonglåda, de lådorna blir nästan snyggast. Jag har själv lite blandningar som någon kommenterat "jösses" ... klart man skall blanda färger och former, dofter och smaker.
CITAT (pimpim @ 18-06-2004, 23:39) Såg någon som hade en hängstol i nät på balkongen....skulle kanske vara något.... Pia Hängstol är jättehärligt! Jag kan varmt rekommendera en sådan. Första sommaren jag bodde i huset (2002) så hade vi sommarmiddag i trädgården och hängstolen hängde ute. En kompis sambo var lite trött och utarbetad så jag sa åt honom att prova hängstolen. Nej, det ville han inte och jag såg på honom att han tyckte det såg löjligt ut. Efter att vi dukat av och fixat efterrätt och skulle slå oss ner till bord igen så satt han in hängstolen och sov Det finns också "fotstöd" till hängstolen och det gör det hela ännu skönare. Hängstol kan man ju ha inomhus också.
Erika zon 4
23-07-2004, 18:40
Var har du köpt din hängstol och vad kostade den, ska definitivt köpa en! Har bestämt mig för det nu!:)
Annelie
23-07-2004, 20:04
Jag har spanat in en sort som finns på Jula (www.jula.se) den kostar 169 kr. Fast det finns massor av olika varianter och till olika priser! Gör en sökning på google ska du få se. Hälsar Annelie som också ska köpa hängstol
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|