Full version: Längesen...
Erika zon 4
Hej!

Nu var det längesen jag var in här och läste!
Har inte haft nån odlarlust för första gången sen jag föddes tror jag!
Och nu kommer jag inte kunna odla heller (eller åtminstone i MYCKET mindre skala) för jag ska flytta ifrån min tomt på 4 700 kvm till en balkong på, få se nu, 4,55 kvm i sydvästläge. Hehe... tongue.gif
Känns jobbigt, men det blir nog bra det med...

Har nån nåt tips på hur man ska få plats med så mycket som möjligt på denna lilla balkong, alla vilda konstiga idéer mottages tacksamt! wink.gif

Kommer ju ihåg att nån här hade en "balkongdagbok" men vem var det nu igen? Skulle vilja kika lite där!
TeliaNet
häng upp krukor mm på väggarrna och häng lite blomlådor på räcket.
Annki
Har arrangerat min balkongdjungel med hjälp av fyra djupa, ej så stora (15 l) lådor efter väggarna för klätterväxter, väggamplar ovanför spaljéerna för hängpellisar och million bells, tre lådor på balkongräcket och två långa blomlådor på fönsterblecket. smile.gif På den fria golvytan har jag tryckt in ett avlångt blombord efter väggen för tre stora pellisar. Och på resterande golvyta bor just nu 5 änglatrumpeter, 5 fuchsior, 4 tomater och lite annat smått och gott! Det är bara ett problem - man behöver skohorn när man ska ut och vattna! laugh.gif Dessvärre är de bilder jag har tagit för tunga för att publicera här. Men om du vill se dem kan du maila mig. Lycka till med din balkong!
Erika zon 4
Oj, bra jobbat!! smile.gif Tack för tipsen! Det kommer nog att se ut på liknande sett hemma hos mig gissar jag! laugh.gif
Erika zon 4
Kan ju svara mig själv på vem som hade balkongdagbok!

Kana! Tänker du fortsätta rapportera från din balkong i år med? smile.gif
Annelie
CITAT (Erika zon 4 @ 18-06-2004, 09:04)
Och nu kommer jag inte kunna odla heller (eller åtminstone i MYCKET mindre skala) för jag ska flytta ifrån min tomt på 4 700 kvm till en balkong på, få se nu, 4,55 kvm i sydvästläge. Hehe... tongue.gif

Ja du, om du ska bo på 4,55 kvm och dessutom ha plats till dina växter förstår jag att det kommer att bli jobbigt! rolleyes.gif tongue.gif

Det blir till att bygga uppåt väggarna och i taket. Stegar, hyllor, krokar, snören och spaljéer - allt för att spara utrymmet på golvet så att du får plats med i alla fall en stol på golvet där du kan sitta och njuta av grönskan.

Fast när jag läst i din profil och på din hemsida så verkade det som om du hade stora planer för din trädgård! Nu kommer det att saknas ett par nollor i utrymme ju?! unsure.gif
Erika zon 4
Hehe.. Ja det kan man säga...
Cilla
Köp en rejäl slagborr Erika, så att du får upp amplar och annat både hängande från balkongtaket, och på husväggarna.

Fönsterbleck är förresten också odlarplättar om de är tillräckligt breda. Lätt att surra balkonglådorna också - fönsterkarmarna är av trä.

Glöm inte området från balkongen till ditt fönster, om lägenheten är planerad så. Mellan dessa kan dras snören där en massa trevligt kan slingra.
Hannele
CITAT (Erika zon 4 @ 18-06-2004, 09:04)
en balkong på, få se nu, 4,55 kvm i sydvästläge. Hehe... tongue.gif

Det är vad min mor haft över trettio år, hon odlar massor!
Hennes man har fixat massa fina osynliga lösningar - typ Cilla berättar.
Man måste vara lite diskret i ett hyreshus.
Dom hade stor 30-års renovering förra sommaren, så det är lite mindre odling i år.

Jättemycket tomater i en vanlig balkonglåda på fönsterbrädan:

En stor kruka på golvet, en perlargonkruka hänger 'i luften':

(Nätet har inte kommit upp ännu.) En hängande ampel:

Ingenting hänger utanför räcket, för det får man inte...
Cilla
Jag måste fota mammas balkong i sommar, den har visserligen alltför få slagborrslösningar (fniss, alltså att man hängt upp saker i tak och vägg) men den kryllar av blomster.

Vi odlar vissa växter parallellt - jag i trädgården, hon på balkongen. Samma frösådd av klockranka är hos henne nu nära 2 meter och hos mig 1... Och hennes stockros är som en hel buske med säkert 50 blad. Hos mig är de flera, med färre och präktigt snigelätna blad efter allt regn. När de blommar sedan tror jag att mina hinner ikapp balkongrosen.

Så det finns hopp Erika.
tullmejs
Jag kan tänka mig att det är värt besväret att kolla med värden om det går att få dispans för uthängande saker - om man har något ytterst förtroendeingivande att visa upp. Möjligen är det inte upp till värden att bevilja sådana undantag? Annars kommer denna måhända att hänvisa till att andra (grannar) kan komma att tro att det är OK, och raskt sätta upp sina egna mindre lyckade saker - då kunde man eventuellt förbinda sig att göra ett utskick som förklarar sakernas tillstånd, eller liknande.

Nåja, desperata åtgärder för en desperat belägenhet...
Erika zon 4
Åh, vad mycket bra lösningar ni har! Tack!! O bilder är alltid trevligt o se, blir lättare att förstå då liksom. Det finns hopp alltså, vilken tur! smile.gif

Tack o tack o tack! smile.gif
Kana
Åh, vad kul att någon kom ihåg min sida, nu blev jag glad biggrin.gif

Tyvärr har jag haft så hemskt mycket att göra på jobbet att jag knappt haft tid att odla, än mindre att dokumentera det sad.gif

Kanske nästa år igen! Det är så trevligt med att odla saker att det alltid kommer en sommar till då man kan göra det man inte hann/lyckades med i år!

K.
Erika zon 4
Ser fram emot att få se din balkong nästa år!
Kommer säkert lägga ut bilder på min med, men jag ska väl flytta dit först kanske! wink.gif
Helen i Skåne
Hej Erika! Jag har också flyttat från hus till lägenhet. Dock UTAN balkong! Fast värden har lovat att jag ska få en i slutet av sommaren. Den blir ut mot en liten gård och det blir inte så mycket sol men strunt samma! Jag håller också på att planera hur jag ska få plats med min trädgård där... Jag vill ett träd och buxbom och murgröna och lite blommor och ja...en himla massa! Vi kan ju hålla varandra underrättade och berätta hur det går, komma med tips osv?! Kan bli kul att se hur vi gör för vi gör säkert olika. Jag måste erkänna att jag längtar men det är nog själva planerandet som är det roligaste. Funderar mycket på vilken sorts kärl jag ska ha och har börjat luta åt att konstruera egna för att få dem avpassade till just mina ytor. Får väl se hur det blir, ska fota allt från början den här gången.
Erika zon 4
Ja, vad kul, det får vi göra! smile.gif
Har också funderat på kärlen o konstaterat att jag nog får göra egna, ska man ha stora så kostar det ju så mycket också.
Lika med möbler att sitta på... Men kanske hittar man nåt om man letar noggrannt, men det får inte plats så mycket när balkongen är så smal..

Håller med om att planerandet är roligt! Det har jag alltid tyckt, älskar att planera allt från kök till trädgård, har ritat det mesta i huset jag bodde i som vi ändrat på... Känns jobbigt nu när man måste lämna... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon